قوانین خلق‌الساعه‌ گلوگاه کارآفرینی در کشور است
قوانین خلق‌الساعه‌ گلوگاه کارآفرینی در کشور است
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی معتقد است که در فضای کسب و کارهای امروزی به روزرسانی قوانین امری اجتناب ناپذیر است؛ اما قوانین خلق‌الساعه به گلوگاه کارآفرینی تبدیل شده است.

کانی مگ-ششم مرداد در تقویم شمسی به عنوان روز کارآفرینی نام‌گذاری شده است. در این روز از کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور تقدیر و تشکر‌های بسیاری به عمل آمده است؛ اما بسیاری از کارآفرینان شرایط فعالیت خود را بسیار دشوار خوانده و آن را به سختی دنبال می‌کنند. به گونه‌ای که کارآفرینی به یک کار بیهوده تبدیل شده است.

محمد حسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در این باره به خبرنگار کانی مگ می‌گوید«کارآفرینی فقط و ققط عشق می‌خواهد. در حال حاضر مشکلات و دشواری‌های بسیاری پیش‌روی کارآفرینان قرار دارد؛ اما بسیاری از تلاشگران این عرصه پا پس نکشیده‌اند. در این میان قوانین خلق‌الساعه هم روز به روز بر مشکلات دنیای کارآفرینی می‌افزاید.» مشروح صحبت‌های وی را در ادامه بخوانید.

در حال حاضر باتوجه به رشد تورم، تحریم‌های بین‌المللی و نبود فضای مناسب برای راه‌اندازی کسب و کار آیا کارآفرینی همچنان برای عده‌ای می‌تواند جذابیت داشته باشد؟

ببنید، کارآفرینی یک عشق است. وقتی شما کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کنید، به بود و نبودها توجه نمی‌کنید. به رشد، پیشرفت و توسعه فکر می‌کنید. کارآفرینی دنیایی از تلاشگری و مداومت را می‌طلبد. ورود به این عرصه تنها منوط به داشتن سرمایه و پول نیست؛ بلکه کارآفرینی دنیای از رنج‌هایی است که بی‌صدا باید آن را به دوش کشید. سختی‌های بسیاری پیش‌روی ماست.تحریم‌های بین‌المللی تمامی فعالان اقتصادی را آزار می‌دهد. هم تولیدکنندگان، هم صادرکنندگان با مشکلات تحریمی رو به رو هستند. از سوی دیگر جهش نرخ ارز، مشکلات اقتصادی مانند تورم و … باعث شده است تا کارآفرینی با سختی‌های بیشتری همراه باشد؛ اما یک کارآفرین همیشه راهی برای عبور پیدا می‌کند و کسی وجود دارد که چراغ راه را در مسیر روشن کند. باید دردهای کارآفرینان شنیده شود. به مشکلات آنها پرداخته شود و برای آنها راه‌حل مناسب و درستی ارایه کنند. اگر کارگران با مشکلات و چالش‌های جدی رو به رو هستند، کارآفرینان هم سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند؛ اما تصور همگان بر این است که در صورت وجود سرمایه و پول هیچ مشکلی پیش پای کارآفرینان وجود ندارد.

به نظر شما در حال حاضر کدام چالش کارآفرینی را بیشتر از باقی موارد تحت تاثیر قرار داده است؟

یکی از مشکلاتی که در حوزه کارآفرینی وجود دارد، بحث قوانین و مقررات است. بدون اغراق باید گفت که قوانین خلق‌الساعه تبدیل به گلوگاه کارآفرینی شده است. درست است که باید قوانین بر اساس شرایط روز کشور و حتی جهانی به روزرسانی شوند؛ اما برخی قوانین نه تنها باری از دوش کارآفرینان برنمی‌‌دارد؛ بلکه تبدیل به سنگ پیش پای آنها هم می‌شود.برای مثال قوانین با تغییر دولت‌ها تغییر می‌کند. حال اینکه هر وزارتخانه با روی کار آمدن یک وزیر قوانین را تغییر می‌دهد و سخت‌تر از آنکه معاونت‌ها هم هر روز قوانین مرتبط با خود را تغییر می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود تا فضای کسب و کار برای ادامه حیات مناسب نباشد.

یعنی شرایط و محیط کسب و کار برای رونق کارآفرینی مناسب نیست؟

کشور ما دارای پتانسیل و منابع بسیار زیادی است. این منابع نباید به این سادگی و به دور از هرگونه توسعه و پیشرفتی نادیده گرفته شود. در حال حاضر نخبگان کشور به خارج مهاجرت می‌کنند. سرمایه‌گذاران در ترکیه و کانادا ملک می‌خرند و  منابع طبیعی کشورمان به صورت خام صادر می‌شود. تمام این مباحث ریشه در نبود یک محیط امن برای ایجاد کسب و کارها دارد. کارآفرینی فقط شعار نیست. کارآفرینی نیاز به شرایط، امنیت، حمایت و هدایت دارد. اگر این موارد مهیا نشود، بی‌شک کارآفرینی هم جایگاه خود را در نسل‌های بعدی از دست می‌دهد. بسیاری از افراد روحیه کارآفرینی دارند؛ اما سرمایه کافی برای راه‌اندازی کسب و کار و رونق آن را ندارند. شرایط به گونه‌ای شده است که سرمایه‌گذاران هم هیچ علاقه‌ای به تعامل با این گروه ندارند.

راه‌حل چیست؟

فراموش نکنیم هرچه سهم سرمایه‌گذاری در کشور کمتر می‌شود، مسیر توسعه و پیشرفت غیرهموارتر خواهد شد. از سوی دیگر هرچه فرار سرمایه از کشور بیشتر می‌شود، توسعه اقتصادی هم دست نیافتنی‌تر می‌شود. تمامی اینها نیاز به یک بازنگری در قوانین، تحلیل شرایط، ارایه راهکارهای مناسب و بازبینی در امور دولتی دارد.

تشکیل کارگروه‌ها و تیم‌های تحقیقاتی برای حل مشکلات و سدهای ارتباطی بین کارآفرینان و سرمایه‌داران یک امر حیاتی برای شرایط امروزی اقتصاد کشور به شمار می‌رود. تمامی دانشجویان و تشکل‌ها می‌توانند در قالب تیم‌هایی به بررسی و تحقیق برای حل تمامی مشکلات سد راه کارآفرینان و جوانان مبتکر و خلاق باشند.

با تمام مشکلات موجود چه ویژگی‌هایی برای ورود به دنیای کارآفرینی نیاز است؟

کارآفرین باید با اتکا بر توان خود درهای بسته را با درخواست از مسئولان باز کند لذا کارآفرین ایرانی کسی است که به‌شدت این موضوع را دنبال می‌کند تا مسیرهای بسته توسط مقامات ایرانی و خارجی باز شود و در عین حال هرگز متوقف نمی‌شود. ما مدعی هستیم که این مشکلات وجود دارد؛ اما هیچ‌گاه به این مساله اعتراف نکرده‌ایم که خود ما نیز در کارآفرینی مشکل داریم. البته نباید فراموش کرد در همین کشور که تحت‌تاثیر تحریم است و راه‌ها را به رویش بسته‌اند، بسیاری از کارآفرینان موفق هستند و هرسال به‌عنوان کارآفرین نمونه و برتر معرفی می‌شوند. با این حال کارآفرینی سوای از آورده‌های اقتصادی الزاماتی دارد که باید به آنها به‌طور خاص و ویژه‌ای توجه کرد تا یک ایده به مرحله کارآفرینی و سپس تولید و بهره‌برداری و درنهایت به بازار برسد.

کارآفرینی در کشور ما هنوز به یک فرهنگ و ارزش تبدیل نشده بنابراین مشکلات عدیده‌ای برای کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند، وجود دارد، اما درمجموع کارآفرینان کشور تلاش زیادی در راستای انجام تعهدات و رشد فرهنگ کار‌آفرینی می‌کنند. همچنین مساله قوانین و مقررات، تامین مالی، نظام قیمت‌گذاری و تحریم‌ها ازجمله مشکلاتی است که کارآفرین‌ها با آن مواجه هستند.

  • نویسنده : جعفرگودرزی