طرح جامع معادن مانعی برای خام‌فروشی است
طرح جامع معادن مانعی برای خام‌فروشی است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که آماده شدن طرح جامع معادن منجر به کاهش خام‌فروشی مواد معدنی خواهد شد.

سیدالبرز حسینی، نماینده خدابنده در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: تا زمانی که طرح جامع معادن آماده نشود و ما خود را از خام‌فروشی مواد معدنی جدا نکنیم، با از دست رفتن ثروت بسیار زیادی از کشور روبرو خواهیم شد.

وی افزود: در طرح جامع معادن می‌باید مشخص شود که ما در کشور با چه میزان ثروتی در این حوزه روبرو هستیم. پس از اینکه ما ظرفیت‌های خود را در این بخش شناختیم، باید مهندسان و شرکت‌های دانش بنیانی که حرف‌های زیادی در این رابطه برای گفتن دارند را وارد میدان عمل کنیم تا این زنجیره ارزش، تکمیل و برای کشور ارزآوری و اشتغال داشته باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: هر چه فرآوری مواد معدنی در مملکت بیشتر شود، این یعنی برداشتن گام‌های بلند برای خودکفایی در صنعت. اینکه چرا در این چهل و سه سال انقلاب، حوزه معدن به پیشرفت‌های خوبی نرسید، دلیلش در کم‌کاری دولت و مخصوصاً وزارت صمت و مجلس بوده است. هر چقدر در همین مسیر حرکت بکنیم، شرایط به مانند گذشته، ناامیدکننده خواهد بود.

عضو مجمع نمایندگان استان زنجان اظهار داشت: به قدری کار در حوزه معدن کُند پیش رفت که رهبر معظم انقلاب هم در این رابطه تذکراتی را اعلام کردند. در ایران، موهبت‌های الهی بسیار زیاد است که یکی از آن‌ها معادن است. اگر ما در سالیان گذشته، بیش از پیش نخبگان را وارد تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها می‌کردیم، حتماً شرایط‌مان از امروز بهتر بود.یکی از همین کم کاری‌ها به نتیجه نرسیدن طرح جامع معادن بود.

حسینی یادآور شد: ما در کشور در حوزه تامین ماشین‌آلات معدنی تا حدود زیادی، دانش آن را داریم، اما کار مهندسی و برنامه‌ریزی شده در این بخش در حد قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است. از این‌رو، معدن‌داران ما نیاز جدی به واردات ماشین‌آلات دارند و نباید در این رابطه، زمان را بیش از این از دست بدهیم.

وی افزود: پس از گذشت دهه‌ها، ضرورت دارد وزارت صمت جدی‌تر از همیشه به عنوان متولی امر وارد میدان شود. می‌باید ارتباط قوی‌ای بین صنعت و دانشگاه‌ها برقرار کرد. ما نمی‌توانیم به مانند گذشته، دست روی دست بگذاریم و شاهد از بین رفتن این ثروت الهی باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا، آرزو دارند بخشی از معادن کشور ما را در اختیار داشتند و از آن‌جایی که تحریم‌ها، فشار اقتصادی بر کشور تحمیل کرده است، بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود و برای اینکه بتوانیم اقتصادی پویا داشته باشیم که به تبع آن، رفاه نسبی برای مردم ایجاد کنیم، می‌باید حوزه معدن را ویژه‌تر از همیشه ببینیم.