حقوق دولتی معادن اصفهان ۴۰ درصد رشد یافت
حقوق دولتی معادن اصفهان ۴۰ درصد رشد یافت
رییس اداره امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: حدود ۵۲۰ میلیارد ریال حقوق دولتی، امسال از معادن اصفهان وصول شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد دارد.

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، محمد سرجوقیان، افزود: سال گذشته ۳۷۰ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن اصفهان وصول و به خزانه کشور واریز شد.

وی افزود:حقوق دولتی به درآمد دولت ناشی از استخراج، بهره‌برداری و برداشت از هر ماده یا مواد معدنی گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون و آیین نامه‌ها ۱۵ درصد از مبالغ وصول شده حقوق دولتی معادن اصفهان برای ایجاد زیرساخت های بخش معدن باید به استان‌ها بازگشت داده شود، تصریح کرد: بر اساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بودجه سال جاری ۱۵ درصد به حقوق دولتی معادن اختصاص داده شده است که هر سه ماه یک بار به خزانه استان واریز می‌شود.

رییس اداره امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان اضافه کرد: مبالغ تعمیم یافته از حقوق دولتی معادن اصفهان برای طرح‌های معدنی، راه‌ها و زیرساخت‌های بخش معدن هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در بیش از ۱۵ شهرستان استان معدن وجود دارد، اظهار داشت: قسمتی از وجوه این ۱۵ درصد نیز به شهرستان‌هایی که معادن در آنها وجود دارد، پرداخت خواهد شد.

سرجوقیان گفت: معادن اصفهان از نظر تعداد معادن فعال رُتبه نخست، تعداد کل معادن دارای مجوز پروانه بهره‌برداری رُتبه دوم، میزان ذخیره قطعی رُتبه سوم و میزان استخراج اسمی رُتبه پنجم کشور را دارد.

وی ادامه داد: اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

این استان یکی از قُطب‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در کشور به شمار می‌آید و ۸۲۸ معدن با اشتغال ۹ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ثابت ۶۸۹ میلیارد تومان دارد.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رُتبه این منطقه در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی، سوم است.