دولت و معدن‌داران در برابر جان کارگران معدنی مسئولند
دولت و معدن‌داران در برابر جان کارگران معدنی مسئولند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که دولت و معدن‌داران باید تمامی تلاش خود را در برابر حفظ جان کارگران معدنی و افزایش ایمنی بالا ببرند.

علی رضایی، نماینده کنگاور در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: تامین و حفظ جان کارگران در همه حوزه‌ها، از اوجب واجبات است. حال در این بین، برخی شغل‌ها مثل کار در معدن که می‌توان آن را سخت‌ترین شغل دنیا دانست، مخاطراتی که کارگران معدنی را تهدید می‌کند، بیش از فعالیت‌های دیگر است.

وی افزود: همه می‌دانیم که کارگران معدنی، جزو قشر مظلوم هستند و با دستمزدهای پایین، کارهای بزرگی را به سرانجام می‌رسانند. از طرفی، معادن در ایران بسیار درآمدزا است و حتی یکی از برنامه‌های در دست اجرا، جایگزینی درآمدهای معدنی به جای درآمدهای نفتی است، پس شایسته نیست که کارگران این حوزه که نگاه‌ها به فعالیت آن‌هاست را فراموش کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: متاسفانه گاهی اخباری به دست‌مان می‌رسد که متوجه می‌شویم برخی از این کارگران زحمت‌کش به خاطر کار در معدن دچار حادثه شدند و در نهایت جان‌شان را از دست دادند. نباید این فضا ادامه پیدا کند. درست است که هر شغلی، خطراتی دارد و شاید افراد فعال در آن، دچار حادثه شوند، اما اینکه بشنویم به خاطر نبود برخی امکانات و مهیا نبودن بعضی ایمنی‌ها، کارگران معدنی جانشان را از دست داده‌اند، دردناک است.

رضایی اظهار داشت: ایران کشوری با معادن متنوع است. اکنون خیلی از معادن فعالند و کارگران زیادی در نقاط مختلف کشور، به این واسطه کار می‌کنند. از طرفی، بنا داریم در سال‌های پیش‌رو، قوی‌تر در این حوزه کار کنیم، پس ضرورت دارد که از این‌جا بعد، زیرساخت‌ها آماده و سهل‌انگاری‌های گذشته تمام شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: باید هم دولت و هم معدن‌داران، تعهداتی را در خصوص حفظ جان کارگران معدنی بدهند. این گروه و افراد باید پاسخگوی افکار عمومی باشند نه اینکه کارگر یا کارگرانی، جان‌شان را از دست دهند و با پرداخت دیه یا مطرح نشدن موضوع در جامعه، از کنار چنین مسئله‌ای بگذرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تجهیز امنیت معادن اگر نیاز به واردات است، دولت باید همه نوع همکاری را داشته باشد. نمی‌شود به اسم اینکه تحریم هستیم یا مثلاً روند تولیدات داخلی کُند است، کار را معطل کرد.