برج‌های فناوری استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایجاد می‌شود
برج‌های فناوری استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایجاد می‌شود
معاون علمی و فناوری رییس جمهور از برنامه‌های آینده این معاونت را ایجاد برج‌های فناوری استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اعلام کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور برج فناوری در کنار دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایجاد می‌شود.

به گزارش کانی مگ،تفاهم نامه حمایت از ساخت برج‌های فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور امضا شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری با یادآوری این‌که حمایت از ساخت بار اول و تحقق قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اولویت‌های اصلی برای پیشبرد اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق قرار دارد، افزود: با توجه به شعار سال جاری و به ثمر نشستن تلاش‌های جدی و پیگیری‌های مستمر، قانون جهش تولید دانش بنیان ابلاغ شد تا روند تازه‌ای در تحولات جدید در اقتصاد، فرهنگ کسب وکار و رویکرد جامعه به سرمایه انسانی رقم بخورد. این قانون روزآمد و مترقی ماحصل پیگیری های معاونت علمی و فناوری در طول ۳ سال در تعامل و تلاش سازنده مجلس شورای اسلامی است.

ستاری با بیان این‌که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان، فرصت‌ها و ظرفیت‌های متعددی برای رونق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایجاد می‌کند، ادامه داد: در این قانون، موضوع تامین سرمایه و حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به خوبی مورد توجه قرار گرفته است و فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری به یاری این قانون، می‌توانند از حمایت‌های مالی نهادهای مالی همچون بانک‌ها نیز برخوردار شوند.

ساخت برج‌های فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان

وی به ایجاد برج های فناوری و نوآوری در پهنه‌های شهری به عنوان محور اصلی این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: این معاونت از محصولاتی که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود، حمایت می کند و این حمایت،  تا زمانی که تولید آن محصول، بار اول محسوب شود، ادامه خواهد داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: به این طریق از نیازهای بخش‌های راهبردی کشور مانند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی  حمایت می شود، توسعه تولیدات بار اول و بی نیازی از واردات، نیازمند حمایت و همراهی تمامی دستگاه ها است.

به گفته ستاری، بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان محصول دانش‌بنیان که برای بار اول در کشور ساخته می‌شود و دارای مشابه داخلی نباشد، با تأیید کارگروهی زیر نظر شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان متشکل از نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده دستگاه اجرایی متقاضی، الزام به برگزاری مناقصه نبوده و موارد مورد معامله موضوع این ماده، با مؤسسات و شرکتهای دانش‌بنیان، واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و شرکت‌های خلاق، بدون انجام تشریفات قانون برگزاری مناقصات انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان، زیرساخت های فناورانه محدودیتی برای استقرار در شهرها نخواهند داشت، احداث برج‌های فناوری را گامی در این راستا عنوان کرد و گفت: اولویت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه زیرساخت های لازم، ارائه خدمات برای تبدیل ایده به محصول یا خدمت و توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق است.

ربیس بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: در تلاش هستیم تا زیرساخت های استقرار و خدمات مورد نیاز برای تولید ایران‌ساخت، با هزینه کم و به آسانی در اختیار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار بگیرد.

ستاری با بیان این که برای بار اول در کشور برج فناوری در کنار دانشگاه امیرکبیر ایجاد می‌شود، افزود: این اقدام زمینه ساز ترویج یک فرهنگ خواهد بود تا در کنار تمامی دانشگاه های سراسر کشور این زیرساخت ها ایجاد شود. زیرساخت‌هایی که در اختیار صاحبان ایده های نوآورانه و دانشگاه قرار بگیرد تا تولید محصول دانش بنیان و ایران ساخت محقق شود.

استقرار شرکت‌ها در مجتمع فناوری نشان

براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طبق این تفاهم نامه همکاری که به امضای ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، آیت ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه و محمدرضا موتمن صالحی مدیرعامل و کاظم قلم چی سهام‌دار شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان رسید، زمینه برای توسعه فضاهای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در فضاهای شهری فراهم شد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان متولی توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور، نسبت به‌تعیین و معرفی برج‌های فناوری و مجتمع‌های منتخب برای استقرار شرکت‌ها و خرید دفتر کار توسط شرکت‌ها در این ساختمان‌ها، تشویق و ترغیب شرکت های دانش بنیان در خصوص معرفی و استفاده از خدمات بانک، در نواحی نوآوری اطراف دانشگاه‌ها اقدام می‌کند.

بانک سپه نیز در این تفاهم نامه همکاری، نسبت به ارائه خدمات ریالی و ارزی بانکی، و سایر خدمات اقدام می‌کند. سرمایه‌گذار نسبت به‌سرمایه‌گذاری در نواحی نوآوری اطراف دانشگاه‌ها جهت احداث مجتمع‌ها و برج‌های فناوری اقدام خواهد کرد. واحدهای این مجتمع‌ها به عنوان دفاتر کار به‌شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارایه می‌شوند.

در این تفاهم نامه همکاری، مجتمع فناوری نشان که در ۴۸ واحد، واقع در ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به‌عنوان پروژه پایلوت اولیه تعریف و در قالب این تفاهم‌نامه به‌متقاضیان خرید واحد در این مجتمع فناوری توسط بانک تسهیلات پرداخت می‌شود.

همکاری در راه اندازی و تجهیز کارخانه هوشمندسازی و نوآوری

در این مراسم همچنین با هدف توسعه نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، تفاهم نامه همکاری میان ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت تدبیر تراکنش ایرانیان با هدف راه اندازی و توسعه کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امید بوم منعقد شد.

توسعه و استقرار شتاب دهنده‌های شرکتی و مراکز نوآوری، واحدهای فناور و خلاق  پاسخ به نیازهای فناورانه و اولویت‌های حوزه هوشمندسازی کشور به اتکای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، حمایت از شکل‌گیری و توسعه کسب و کارهای جدید نوآورانه و فناورانه و دارای ظرفیت ملی و بین المللی از محورهای این تفاهم نامه همکاری است.