ضرورت‌های بهره‌برداری هر چه زودتر از معادن مس دره زرشک در استان یزد
ضرورت‌های بهره‌برداری هر چه زودتر از معادن مس دره زرشک در استان یزد
برخی مسئولان استان یزد با تشریح مزیتهای خاص و مهم معادن مس دره زرشک و علی آباد در این استان، بزرگنمایی‌های ایجاد شده در مورد آلایندگی ناشی از بهره‌برداری این معادن را علت دو دهه وقفه در فعالیت آنها می‌دانند.

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، استان یزد به دلیل تنوع مواد معدنی اولین استان و براساس ذخائر معدنی دومین استان معدن خیر کشور است به نحوی که از آن به عنوان بهشت معادن یاد می‌شود.

از مهمترین معادن شناخته شده در استان یزد معادن سنگ اهن چادرملو و مرکزی(چغارت) و نیز معدن سرب و روی مهدی‌آباد که از بزرگترین‌های جهان در نوع خود است می‌توان نام برد.

برخی کارشناسان معتقدند از مجموع ۶۰ نوع ماده معدنی کشور، ۵۰ گونه آن  به‌ طور قطع در یزد وجود دارد ولی در حال حاضر قریب به ۳۰ گونه آن در یزد قابل استخراج است.

از حدود دو دهه پیش ذخائر معدنی جدید و مهمی از مس کشور در منطقه دره زرشک و علی‌آباد شهرستان تفت در این استان نیز کشف شده که به دلیل موقعیت جغرافیای خاص، حساسیت عمومی بسیاری در مورد آن به نقل از برخی رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی و گاهاً مجامع دانشگاهی مطرح می‌شود و عملاً همین عوامل عملیات اکتشاف و بهره برداری ان معدن را دچار وقفه و خدشه کرده است به همین دلیل با چندی از مسئولان و صاحبنظران استانی در مورد این معدن گفت‌وگوهایی ترتیب داده‌ایم که در زیر مشروح یکی از آنها را می خوانید.

«محمد زاده رحمانی» مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در مورد دلیل عمده بهره‌برداری هر چه زودتر از معادن مس دره زرشک و علی آباد، در گفت‌وگو با ایسنا به ذخیره بالای آنها اشاره و اظهار می‌کند: این دو معدن که در فاصله هشت کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند، هر کدام طبق آخرین مطالعات اکتشافی، بالای ۳۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی دارند، این در حالی است که معدن مس میدوک شهربابک کرمان که یکی از سه معدن بزرگ مس کشور در کنار سرچشمه و سونگون آذربایجان هست، حدود ۲۲۰ میلیون تن ذخیره دارد.

وی در خصوص عیار بالای این معادن نیز بیان می‌کند: عیار این دو معدن ۰.۵ و حتی در بعضی از لایه‌ها ۰.۶ درصد است، در صورتی که عیار معدن معروف مس سرچشمه ۰.۴۴ و میدوک ۰.۴۸ است.

زاده رحمانی با بیان این که بهره‌برداری از این معادن منجر به اشتغال حدود حداقل شش هزار نفر خواهد شد، تصریح می‌کند: در حال حاضر در مجتمع مس میدوک که ذخیره آن یک سوم مجموع ذخیره این دو معدن هست، ۴۴۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

این مدیر اقتصادی استان در مورد ترکیب نیروی انسانی در این گونه معادن اظهار می‌کند: در صنعت مس، غالب نیروها کیفی بوده و دیپلم فنی، تکنیسین و لیسانس به بالاتر هستند و این همان چیزی است که نیروهای تحصیل کرده یزدی به آن نیاز دارند، در صورتی که در صنایع آهن و فولاد، اغلب نیروها، یدی و فاقد تحصیلات بالا هستند که همین عامل باعث شده مهاجرین زیادی از استان‌های جنوب شرقی، لرستان، روستاهای فارس، شمال غرب و غرب کشور به استان یزد از جمله به مرکز استان، اردکان، میبد و بافق مهاجرت کنند.

وی قیمت بالا و درآمدزایی مس را یکی از دیگر ضرورت‌ها و مزیتهای این معادن نام می‌برد و خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر قیمت هر تن مس حدود هشت هزار و ۱۱۴دلار است در صورتی که مثلاً قیمت هر تن آهن ۳۲۵ دلار است و این بدین معنی است که معادن مس با درآمدزایی بالا می‌توانند به خوبی از عهده مسئولیت اجتماعی خود در شهرها و روستاهای اطراف بربیایند و این همان چیزی است که فعلا شهرهای یزد و تفت به آن نیاز دارند.

زاده رحمانی یکی از دلایل مخالفت نسبت به بهره برداری از این معادن را آلایندگی آن ذکر می‌کند: آن چه که مشخص است در خصوص آلایندگی این صنعت و به خصوص آلایندگی ناشی از بهره‌برداری از دو معدن دره زرشک و علی آباد بزرگنمایی شده زیرا تجربه معادن مس میدوک، سرچشمه و سونگون نشان داده تا مرحله استخراچ و تولید کنسانتره با روش لیچینگ، آلایندگی خاصی وجود ندارد و کنسانتره تولیدی برای تغلیط و ذوب به کارخانجات خاتون آباد شهربابک منتقل می‌شود.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری یزد در پایان کم آب خواهی آن با تکیه بر ملاحظات زیست محیطی را یادآور می‌شود و می‌گوید: برای اولین بار در خاورمیانه و چهارمین بار در دنیا موافقت شده که سیستم دفع پساب این مجتمع معدنی به جای سد باطله از نوع فیلتر پرس و به صورت کاملا بسته و چرخشی باشد که در این حالت بیش از ۹۲ درصد آب مصرفی، برگشت داده می شود.