واگذاری‌های معادن با خلاء قانونی رو به رو است
واگذاری‌های معادن با خلاء قانونی رو به رو است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که در موضوع واگذاری‌های معادن چالش‌های بسیاری وجود دارد که به دلیل نبود قانون مناسب میزان تخلفات در این زمینه بالا است.

سیدحاجی محمد موحد، نماینده بهمئی و کهگیلویه در مجلس یازدهم در واکنش به تخلفات در واگذاری معادن در دهه‌های گذشته به خبرنگار کانی مگ، گفت: در وهله اول، متولیان امر باید شفاف گزارش دهند که چقدر از واگذاری‌های معادن، آلوده به فساد بوده است و اساساً براساس چه ضوابط و مقرراتی معادن به افراد سپرده شد؟

وی افزود: یکی از جاهایی که وظیفه نظارتی مجلس ایجاب می‌کند تمام قد به آن ورود پیدا کند، تخلفات در حوزه معدن و مخصوصاً واگذاری‌ها است. ما در واگذاری‌های معادن با مشکل خلاء قانونی روبرو هستیم که باید مجلس این موضوع را مدنظر داشته باشد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: قطعاً در برخی واگذاری‌های معادن، روند ناسالمی دنبال شده است و معتقدم این نمایندگان مجلس هستند که باید تا حد زیادی از این نابسامانی جلوگیری کنند. از این‌رو، به مجلس نقد دارم که چرا تاکنون به هر دلیلی در این رابطه، جدی نبوده است.

موحد در پاسخ به اینکه چرا سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت عرصه معدنی ناچیز است؟ گفت: نه تنها در حوزه معدن، بلکه تقریباً در همه حوزه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان را ویژه ندیدیم. حمایت از جوانان و نخبگان صاحب‌فکر یک ضرورت انکارناپذیر است که مقام معظم رهبری هم، بارها به آن اشاره کردند. وقتی میدان را بیشتر به دست نخبگان دهیم، می‌فهمیم که چقدر سرعت کار و پیشرفت بالا رفته است.

وی در با اشاره به ظرفیت بالای بخش خصوصی، بیان داشت: یکی از اهرم‌هایی که می‌تواند حوزه معدن را متحول کند، به کارگیری بخش خصوصی است. به اعتقاد من، آن‌ها قوی‌تر از دولت هم می‌توانند کار را جلو ببرند، مشروط به اینکه ثروت‌های نظام را طوری در اختیارشان نگذاریم که مصادره کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویر احمد در پایان خاطرنشان کرد: اگر واگذاری‌های معادن با درایت و بدون رانت باشد، خیلی از مشکلات حوزه معدنی حل می‌شود، زیرا مشکل زمانی عمق پیدا می‌کند که شروع آن، آلوده به فساد باشد.

جدیدترین و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.