رونق فعالیت‌های تولیدی در بورس کالا
رونق فعالیت‌های تولیدی در بورس کالا
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که حذف مالیات بر ارزش افزوده از اوراق گواهی سپرده می‌تواند باعث رونق سایر فعالیت‌های تولیدی در بورس کالا و استفاده از این ابزار برای تامین مالی مناسب صنایع شود.

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی را باید یک گام مهم در راستای ارتقای توان جذب کالاهای بیشتر مشمول این ابزار در بورس کالا تلقی کرد؛ کالاهایی که بیش از محصولات کشاورزی نیازمند این ابزار مهم تامین مالی هستند.

وی افزود: تا پیش از این انتشار اوراق گواهی سپرده تنها برای محصولات کشاورزی که از مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند صادر می شد، اما با ابلاغ بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی و با معافیت مالیاتی اوراق مذکور حالا می‌توان امیدوار بود کالاهای بسیاری در سبد تامین مالی از طریق این روش قرار بگیرند.

وی تصریح کرد:به این ترتیب به همه کالاهایی که از طریق اوراق گواهی سپرده در بورس‌های کالایی معامله شوند، مالیات بر ارزش افزوده تعلق نخواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:البته همانطور که در بخشنامه مذکور تصریح شده، در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور فقط یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا پس از کسر اعتبار مالیاتی وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور برعهده تحویل‌گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی است.

رضاپور عنوان کرد:به این ترتیب باید منتظر باشیم تا تولیدکنندگان محصولات مختلف معدنی، محصولات حوزه صنایع معدنی مانند فولاد، تولیدات پتروشیمی، محصولات پالایشگاهی و محصولات حوزه فلزات غیرآهنی که در بورس کالا پذیرش شده و مورد معامله قرار می‌گیرند با انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر کالاهای تولیدی شان، بخشی از منابع مورد نیاز مالی خود را تامین کنند و از طرفی فرصتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند تا با استفاده از منافع ناشی از این اوراق، نوعی سرمایه‌گذاری مولد را در بورس تجربه کنند.

وی در ادامه افزود:البته واضح است این اوراق با انتقادهایی نیز همراه است و نگرانی‌هایی پیرامون آنها وجود دارد و به خصوص در شرایط کنونی که بورس از وضعیت مساعدی برخوردار نیست و اعتماد عمومی به سرمایه‌گذاری‌های مالی در حوزه بازار سرمایه کاهش یافته، سخن گفتن از ورود ابزارهای جدید شاید با نقد و نظرهایی روبه‌رو باشد، اما واقعیت آن است که سرمایه‌گذاری‌های مالی بلندمدت در ایران همواره از ریسک پایین و بازده بالا برخوردار بوده‌اند و آن چه اعتماد را در این بازار کاهش داده انتظار سودهای کوتاه‌مدت و رفتارهای هیجانی و رفتار گله‌ای در بازار است که اجازه نمی‌دهد منابع مالی جذب این بازار شوند؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاری ماهیتی بلندمدت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:با این حال اوراق گواهی سپرده به عنوان یک ابزار مالی مبتنی بر کالا در مقایسه با اوراق سهام ارتباط خطی بیشتری با مولفه‌های واقعی مانند قیمت‌های جهانی، نرخ دلار، قیمت محصول در بورس کالا، ریسک‌های آتی در حوزه تولیدات پایه و… دارد که این امر اولا قدرت تحلیل را برای این اوراق افزایش داده و ثانیا از ضریب سفته بازی کمتری برخوردار است.

  • نویسنده : جعفرگودرزی