استارت‌آپ‌های معدنی ناجی معادن مس شیلی می‌شوند؟
استارت‌آپ‌های معدنی ناجی معادن مس شیلی می‌شوند؟
کشور شیلی به عنوان برترین تولیدکننده مس در جهان برای کاهش مخاطرات زیست محیطی و افزایش ایمنی در معادن طی مسابقه‌ای از استارت‌آپ‌های معدنی برای ایجاد تحول و نوآوری دعوت به همکاری کرد.

کانی مگ-کشور شیلی رتبه یک تولید مس در جهان را دارد. معادن مس در حال حاضر با چالش‌های بزرگی مواجه هستند. این معادن با مخاطراتی نه تنها در زمینه  افزایش تولید فلز؛ بلکه برای بهبود ایمنی کارگران و حفاظت از محیط زیست دست و پنجه نرم می‌کنند. در نتیجه برای برون رفت از چالش‌ها باید به فکر روش‌های نوآورانه بود. برگزاری رویدادی برای رقابت در زمینه نوآوری در معادن میان استارت‌آپ‌های معدنی یکی از روش‌هایی بود که کشور شیلی دست به دامان آن شد.

هدف این برنامه ایجاد راه حل‌های مشترک با استارت‌آپ‌های معدنی، راه اندازی خدمات جدید در معادن مس کشور شیلی و گسترش آنها در سطح بین المللی است. ACCIONA یک شرکت پیشرو در جهان در زمینه زیرساخت‌های پایدار و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است. این شرکت دارای ۵ بخش تجاری، بیش از ۷۵۰۰ میلیون یورو گردش مالی سالانه و بیش از۴۰۰۰۰ کارمند است. ACCIONA بیش از یک دهه است که در شیلی حضور دارد و بیش از ۳۰۰۰ متخصص دارد که پروژه‌های بزرگ زیرساختی، آب، صنعتی و خدماتی را توسعه می‌دهند. این شرکت رویداد رقابتی میان استارت‌آپ‌های معدنی در حوزه مس را اجرا می‌کند.

پروژه ارایه راهکارهای نوآورانه برای معادن مس شیلی یک سال پیش  آغاز شد. حضور شرکت‌های مختلف و بررسی مشکلات و چالش‌ها نتایج جالبی داشت. در این رویداد ۳ چالش اصلی برای صنعت معدن و با نگاه ویژه به معادن مس شناسایی شد.

کارایی و دیجیتالی شدن فرآیند لیچینگ مس

چالش‌های زیست محیطی در تمامی صنایع وجود دارد. به همین دلیل تمرکز ویژه‌ای بر روی نوآوری در صنایع برای حل این مشکلات می‌شود. معادن مس هم در بخش‌های مختلف عملیات معدنی ممکن است با مشکلات محیط زیست رو به رو شده و یا آنها را به وجود آورند. به همین دلیل استارت‌آپ‌های معدنی می‌توانند با ارایه روش‌هایی نوآورانه بخشی از این مشکلات را برطرف کنند.

در فرآیند شسته شدن پشته، بخش‌های زیادی از زمین با آب و اسید سولفوریک آبیاری می‌شود تا غلظت مس بیشتری در سیستم‌های زهکشی به دست آید. این فرآیند پیچیده است، امکان دیجیتالی شدن آن وجود ندارد و غلظت مس در هر ناحیه را در نظر نمی‌گیرد؛ زیرا اندازه گیری آن بسیار دشوار است. به همین دلیل، فرآیند آبیاری اسید سولفوریک فعلی به صورت یکنواخت انجام می‌شود که کاملاً کارآمد نیست. معادن مس می‌خواهند فرآیند لیچینگ پشته را کارآمدتر و دیجیتالی‌تر کنند با یافتن غلظت مس نشاسته لیچینگ هیپ در زمان واقعی ممکن شود. به همین دلیل از استارت‌آپ‌های معدنی راه‌کارهایی خواستند تا عنوان کنند، چگونه فرآیند لیچینگ می‌تواند کارآمدتر شود؟ چگونه می‌توان استفاده از آب و اسید را با توجه به غلظت مس بهینه کرد؟ چگونه می‌توان تامین آب و اسید مورد نیاز را بهبود بخشید؟

افزایش ایمنی در معادن به کمک استارت‌آپ‌های معدنی

بخش‌های مختلف معادن دائماً در حال تلاش برای رسیدن به نرخ صفر حادثه‌های معدنی هستند. علاوه بر این، در شیلی، با مقررات جدید، شرکت‌های معدنی نیز مسئول یک حادثه احتمالی ناشی از مشکل سلامتی یک کارگر (یعنی حمله قلبی) هستند. در نتیجه فعالان معدنی به دنبال استارت‌آپ‌هایی هستند که با فناوری‌ امکان نظارت در زمان واقعی علائم حیاتی کارگران را فراهم می‌کند.به طور فعال ایمنی و سلامت کارگران معادن را مدیریت می‌کند. علاوه بر این، راه حل‌ها باید هم در معادن روباز و هم در معادن زیرزمینی کارآیی کافی را داشته باشد. از استارت‌آپ‌های معدنی خواسته شد تا راه‌هایی ارایه کنند که عنوان می‌کند،چگونه می‌توان کارگران معادن را با استفاده از دستگاه‌هایی که قبلاً با آن‌ها آشنا هستند (مانند تلفن هوشمند) نظارت کرد؟ وقتی کارگران معادن در معرض خطر هستند چگونه می‌توانند هشدار دریافت کنند؟ چگونه می‌توان راه حل‌ها را با توجه به ویژگی‌های فعلی سرویس شبکه یکپارچه کرد؟ چگونه می‌توان از اطلاعات جمع آوری شده برای بهبود طرح‌های ایمنی استفاده کرد؟

  نظارت بر سیستم‌های لوله کشی برای باطله و کنسانتره مس

در معادن مس، کنسانتره و باطله مس (ضایعات معدنی) از طریق دو سیستم لوله کشی مختلف تولید و حمل می‌شود. این مجراها عموماً بسیار طولانی هستند (بیش از ۳۰ کیلومتر) و بیشتر در زیر زمین حرکت می‌کنند. گاه به گاه آسیب‌هایی در این نوع کانال‌ها ایجاد می‌شود که باعث نشتی شده و اثرات زیست محیطی را بالا می‌برد. اطلاع از وضعیت کانال‌ها در زمان واقعی، امکان پیش بینی خطاها و اجرای اقدامات پیشگیرانه لازم را برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی فراهم می کند.معادن مس از استارت‌آپ‌های معدنی می‌خواهند، نوآوری را خلق کنند که با استفاده از یک سیستم نظارتی  به اطلاع از وضعیت باطله‌ها و لوله‌های کنسانتره مس کمک کند. به عبارتی دیگر استارت‌آپ‌های معدنی به این نیاز معادن مس پاسخ دهند که چگونه می‌توان خطاها و حوادث را پیش بینی کرد؟ چگونه می‌توان از نشتی که بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد جلوگیری کرد؟ چگونه می‌توان طرح‌های نگهداری لوله‌ها را بهینه کرد؟

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان