رشد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه استارت‌آپ‌های معدنی
رشد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه استارت‌آپ‌های معدنی
سرمایه‌گذاران بر این باورند که حمایت از شرکت‌های فناوری جوان و استارت‌آپ‌های معدنی منجر به عملیات استخراج کارآمدتر می‌شود.

کانی مگ،بسیاری از صنایع مختلف در تلاش هستند تا برای بهبود مزیت رقابتی و عملکرد عملیات خود از روش‌های نوآورانه استفاده کنند. چیزی که استارت‌آپ‌ها واقعاً در آن نقش مهم و به سزایی را دارند. ایجاد تغییرات مرحله‌ای و پیشرفت‌های بالقوه است که می‌تواند تفاوت بزرگی در صنعت مختلف ایجاد کند. وارد کردن استارت‌آپ‌ها از طریق فرایند توسعه کسب‌وکار نیاز به یک اکوسیستم دارد و یکی از عناصر آن سرمایه‌‌گذارهای ریسک پذیر است. سرمایه‌گذاران مخاطره آمیز تامین کنندگان سرمایه ریسک هستند، آنها سهام اقلیت را در استارتاپ می‌خرند و سپس همه در آن شرکت می‌کنند. نوآوری در معادن هم نیازی است که روز به روز در این صنعت بیشتر می‌شود. به همین دلیل استارت‌آپ‌های معدنی در تمام دنیا شروع به رشد و گسترش کرده‌اند. معادن دیگر مانند سابق بر روش‌های منسوخ و پر ریسک قدیمی تکیه ندارند؛ بلکه به دنبال روش‌هایی هستند که علاوه بر افزایش بهره‌برداری، بهره‌وری را هم بالاتر ببرد. در نتیجه سرمایه‌گذاران هم به دنبال حمایت و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های معدنی هستند.

چرا سرمایه‌گذاران از استارت‌آپ‌های معدنی حمایت می‌کنند؟

چیزی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر به آن فکر می‌کنند، تلاقی فناوری با صنایع سنگین بزرگ و انجام فعالیت‌های مناسب برای آسیب کمتر به محیط زیست است. بخشی از آن نحوه نگاه مردم به این صنایع است که از بین نمی‌روند، اما مردم هم باید واکنش‌های زیست محیطی خود را بهبود بخشند. واقعیت این است که صنعت معدن قرار نیست از بین برود. هر روز نیاز دنیا به مواد معدنی بیشتر می‌شود و مردم نمی‌توانند منکر وجود مواد معدنی در زندگی خود باشند، مگر اینکه مردم بخواهند از شر ماشین‌های الکتریکی، تلفن‌های همراه، تلویزیون‌ها و رایانه‌‌ها خلاص شوند.در نتیجه صنعت معدن روز به رو اهمیت پیدا کرده و استارت‌آپ‌های معدنی هم هر روز مهم‌تر می‌شوند.

نوآوری در استخراج از معادن عقب مانده است، در حالی که بدنه‌های معدنی کم‌تر و کمتر از نظر سنگ معدن غنی می‌شوند، بنابراین با وجود این دو مورد فرصتی برای تغییر در مسیر معدنکاری با وجود استارت‌آپ‌های معدنی فراهم می‌شود.

فناوری‌های جدید فصل تازه‌ای برای سرمایه‌گذاران در استارت‌آپ‌های معدنی

صنعت معدن با حرکت در مسیر نوآوری، فرصت فوق‌العاده‌ای برای حضور فناوری‌های جدید  در راستای مقابله با برخی از مشکلات بزرگ حوزه معدن فراهم کرده است. اینطور نیست که استارت‌آپ‌های معدنی پیش از این فعال نبوده باشند، اما با سرمایه‌گذاری بیشتر و حمایت بیشتر سرمایه‌گذاران خطرپذیر از استارت‌آپ‌های معدنی انتظار می‌رود که فرصتی برای کارآفرینان با ایده‌های خوب برای شروع ساخت شرکت‌های فناور در حوزه معدن فراهم شود.

به طور کلی، شرکت‌های معدنی به دنبال بهره‌برداری بیشتر از دارایی‌های موجود هستند، بنابراین فناوری‌هایی برای بهبود بهره‌وری، کاهش خطرات، افزایش بهره‌برداری، حل مشکلات استخراج از معادن و … مهمترین بخش‌هایی است می‌تواند زمینه رشد استارت‌آپ‌های معدنی و حمایت سرمایه‌گذاران را به وجود آورد.

واقعیت این است که راه‌اندازی یک پروژه معدنی بسیار هزینه‌بر است. اغلب محدودیت‌های بزرگ یا محرک های بزرگ مربوط به هزینه‌های انرژی، بهره‌وری آب یا در دسترس بودن آب وجود دارد. برخی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به کارآمدتر بودن و بهره‌وری در انرژی است. در نتیجه شرکت‌ها تشویق به ارایه راهکارهایی برای حل این بحران‌ها هستند.

حسگر‌ها شگفتی‌‌ساز صنعت معدن

نوآوری در معادن با استفاده از هوش مصنوعی یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب صنعتی چهارم در معادن است. کاهش حادثه‌های معدنی، بالا رفتن ایمنی کارگران معادن، مدیریت و کنترل تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی همگی با استفاده از اینترنت اشیا و رشد حسگرها در معادن ممکن می‌شود. اگر اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل داده ترکیب شود تا کارهای شگفت انگیزی برای درک و مدیریت تنوع در فرآیند استخراج انجام دهد، معادن سطح بهره‌وری خود را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. اساساً داده‌ها را برای تصمیم‌گیری بهتر یا تصمیمات عملیاتی بزرگ یا کمک به اپراتورها و یا امکان خودکارسازی فرآیندها استفاده می‌کنند. طیف وسیعی از فرصت‌ها برای سیستم‌های هوشمند در بهبود فرآیندها در معادن وجود دارد. استارت‌آپ‌های معدنی به کمک همین مباحث می‌توانند اثرگذاری چشم‌گیری در صنعت معدن داشته باشند.

مشکلات و چالش‌های سرمایه‌گذاران خطرپذیر درصنعت معدن چیست؟

شرکت‌های معدنی به مشکلات نزدیک هستند، بسیاری از مشکلات را از نزدیک لمس می‌کنند درحالیکه بسیاری از این مشکلات برای دنیای بیرون آشکار  و غیرقابل درک نیست. مگر اینکه کسی برای مدت طولانی در صنعت معدن فعالیت کرده باشد. نقاط دردناک بحرانی، فرصت‌های با ارزش بالاتر گاهی از دیگران پنهان می‌شوند. این اولین چیزی است که شرکت‌های معدنی باید از آن آگاه باشند؛ سپس آن را با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خطرپذیر در میان بگذارند، بنابراین افراد مناسب با راه‌حل‌ها روی مشکلات درست متمرکز شوند.

برای کارآفرینان، بزرگترین چالش اغلب دانستن مشکلات است. اغلب، آنها فکر می‌کنند یک ایده می‌تواند تمامی مشکلات را حل کند؛اما این فناوری است که سعی می‌کند به بازار وارد شود تا اینکه ببیند چه مشکلاتی وجود دارد. هنگامی که راه حلی به دنبال یک مشکل پیدا شود، اغلب به موفقیت بزرگی منجر نمی‌شود. بسیاری از استارت‌آپ‌ها به جای گوش دادن به مشتری، سعی می‌کنند راه حل خود را پیش ببرند. به همین دلیل باید شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های نوپا به یکدیگر متصل شوند.برای این موضوع صندوق سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر تشکیل می‌شوند. برای دعوت از استارت‌آپ‌های معدنی و نشان دادن مسیر به آنها از فعالان معدنی کمک گرفته می‌شود. از شرکت‌های معدنی یا افرادی که در زنجیره ارزش معدن فعالیت می‌کنند، این سوال پرسیده می‌شود که چه مشکلاتی دارند و برای حل این مشکلات از چه راه‌هایی استفاده می‌کنند.

هنگامی که استارت‌آپ‌های معدنی که روی آنها سرمایه گذاری شده است به مرحله اولیه محصول برسند، فرصت ویژه‌ای برای کمک به آن استارت‌آپ‌ها در یافتن اولین پایلوت‌ها و مشتریان پروژه از سوی سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود.

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان