سهم کرمان از قانون «۱۵ درصد حقوق معادن» و همچنان هیچ…
سهم کرمان از قانون «۱۵ درصد حقوق معادن» و همچنان هیچ…
استاندار کرمان گفت: ۱۵ درصد حقوق معادن که باید به استان برسد تاکنون چیزی داده نشده و تنها امسال اسم آن در قانون آمده است!! اما سعی می‌کنیم در مجلس مراقبت کنیم تا این حق به استان برسد.

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا،دکتر محمدمهدی فداکار امروز سوم شهریورماه در هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی مسائل حوزه معدن، بیان کرد: قانون حقوق معادن باید اصلاح شود و برود جایی که ذی‌نفعی وجود نداشته باشد.

وی افزود: ۱۵ درصد حقوق معادن که باید به استان برسد تاکنون چیزی داده نشده و امسال اسم آن در قانون آمده است و سعی می‌کنیم در مجلس مراقبت کنیم تا این حق به استان برسد.

مقام عالی دولت در استان کرمان تصریح کرد: منابع طبیعی و محیط زیست کشور باید صیانت شود اما می‌توان وقتی جایی حذف می‌شود جایی دیگر جایگزین آن کرد به این صورت محیط زیست حفظ شده و معادن نیز بهره‌برداری می‌شوند.

استاندار کرمان در خصوص مشکل ماشین‌آلات در معادن گفت: در این مورد مسئله تعمیر و ورود آن‌ها است؛ ما در تعمیر بسیار موفق‌تر هستیم و شرکت‌های بزرگ استان در این زمینه کارهایی دارند انجام می‌دهند؛ هپکو می‌تواند نیاز دولت را پاسخگو باشد و دولت ماشین‌آلات آن را خریداری کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در صنایع جمعی هیچ اقدامی نکردیم، خاطر نشان کرد: جنوب استان ظرفیت پنهان معدنی بزرگی است که شاید آینده بسیار درخشانی داشته باشد.

براساس این گزارش، پیش از این وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت از طرح پیشنهادی دولت مبنی بر اختصاص ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن از امسال به منطقه مربوطه برای رفع مشکلات و توسعه زیرساخت‌ها، خبر داده بود و مقرر شده بود که ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن در استان‌ها هزینه شود.

همچنین آیت الله رئیسی رئیس جمهور نیز در سفر به استان کرمان و در نشست شورای اداری استان  گفتخ بود: سهم معان در مسئولیت اجتماعی بسیار جدی است و باید ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن طبق قانون سریعا به حساب استان‌ها واریز شود.

ماشین‌آلات یکی از گلوگاه‌های استخراج بیشتر از معادن

بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران، نیز در این نشست گفت: قانون، بندهای مصوب شده خوبی دارد اما مشکل در اجرا است و حتی گاهی برداشت‌های اشتباهی از قانون می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات حوزه معادن بحث ماشین‌آلات است افزود: بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های معدنکاری مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی است.

رئیس انجمن مس ایران با بیان اینکه معدن نیازمند توسعه است و اگر بخواهد جایگزین نفت شود یکی از گلوگاه‌های آن ماشین‌آلات معدنی است اظهار کرد: کمتر از ۰.۵ درصد از معادن استخراج می‌کنیم و اگر بخواهیم بیشتر استخراج کنیم نیازمند سه برابر ماشین‌آلات موجود هستیم.

شکوری ضمن ارائه پیشنهاداتی در این حوزه توضیح داد: پیشنهاد داریم شرکت ماشین سازی هپکو جای ساخت ماشین، قطعات تولید کند زیرا در این کار نفع بیشتری برای طرفین وجود دارد یا اینکه دولت مسئولیت خرید این ماشین‌ها را برعهده بگیرد و واردات ماشین‌آلات را آزاد کند.

وی همچنین مشکل دیگر را اجرا نشدن ظرفیت‌های قانونی مؤثر موجود دانست و گفت: بررسی پرونده‌ها در کارگروه تعامل گاهی حتی تا یک سال طول می‌کشد.