حوزه معدن تشنه فناوری‌های روز دنیا است
حوزه معدن تشنه فناوری‌های روز دنیا است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که حوزه معدن نیاز جدی به فناوری‌های روز دنیا و تجهیزات به روز و ماشین‌آلات معدنی پیشرفته دارد.

سیدمهدی فرشادان، نماینده سنندج در مجلس یازدهم در رابطه با اهمیت و جایگاه مهم تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا در حوزه معدن به خبرنگار کانی مگ، گفت: معادن، ثروت‌های خدادادی هستند، اما اگر افراد تصمیم‌گیر بنا دارند روی به برداشت حداکثری و سپس خام‌فروشی بیاورند، بهتر است کاری نکنند و بگذارند این ثروت برای آیندگان بماند.

وی افزود: ما برای پیشبرد اهداف خود در حوزه معدن نیاز مبرم به تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا داریم. در بحث ماشین‌آلات معدنی، ضرورت دارد به مرور و با برنامه، ماشین‌آلات قدیمی را از چرخه کار، خارج و فناوری‌های روز را وارد کنیم تا هم کارِ فیزیکی کاهش پیدا کند و هم خروجی تلاش‌ها بیشتر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: به قدری حوزه معدن مهم و پول‌ساز است که اگر به آن بها دهیم می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای اقتصاد کشور را متحول کند.

فرشادان در پاسخ به اینکه چرا در حوزه واردات ماشین‌آلات پیشرفته معدنی، روند کُند بوده است؟ گفت: به نظر، هم مشکل منابع ارزی و هم تعارض منافع، کار را به این نقطه رسانده است. تکمیل زنجیره تولید و فرآوری مواد معدنی به منظور کمک به صنعت و ارزآوری، مستلزم سرعت بخشیدن در تولید ماشین‌آلات داخلی و همچنین واردات است.

نماینده سنندج یادآور شد: اقتصاد نفتی، دهه‌ها ما را از مسیر موفقیت در حوزه معدن دور کرد و البته همچنان هم، کم و بیش ادامه دارد. ظرفیت‌های بالایی در کشور است که باید ویژه دیده شوند. یکی از آن‌ها معدن است. هرچه دیرتر برنامه‌ریزی کنیم، اقتصادمان آسیب‌پذیرتر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اوضاع اشتغال در ایران خوب نیست. اگر همین حوزه معدن را با فناوری‌های نو به روز کنیم، افرادی زیادی به واسطه آن می‌توانند شاغل شوند و طبیعتاً روزهای بهتری در جهت رفاه مردم رقم خواهد خورد.