نبود ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا در معادن کشور جای تامل دارد
نبود ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا در معادن کشور جای تامل دارد
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است، معادن کشور از نبود ماشین‌آلات، فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا رنج می‌برند که نبود آنها در صنعت معدن جای تامل دارد.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت جام به خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که معادن کشور و به تبع آن، معدن‌داران حوزه انتخابیه بنده دارند این است که هم از گرفتن تسهیلات لازم و به موقع از سیستم بانکی برخوردار نیستند و هم به دلیل اینکه واردات ماشین‌آلات پیشرفته و فناوری‌های به روز، آن‌طور که باید و شاید صورت نمی‌گیرد، روند کاری‌شان کُند شده است.

وی افزود: از اینکه ماشین‌آلات، فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه معدن به راحتی به کشور وارد نمی‌شوند، جای تعجب و تامل دارد. متاسفانه قوانینی که ما را دچار محدود کردن واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های روز معدنی کرده، باعث بروز این اتفاق در چند سال اخیر شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: موضوعی که جای تعجب دارد این است که ما خیلی از کالاها را در کشور تولید نمی‌کنیم، اما اجازه واردات را هم در خصوص آن کالاها نمی‌دهیم. این رویکرد را من، تنها سوءمدیریت می‌دانم.

رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار داشت: خیلی از همین ماشین‌آلات مورد نیاز معدن‌داران را می‌توان با قیمت مناسب وارد کشور کرد و سپس با درآمد حاصل از سرعت کار و همچنین صادرات مواد معدنی و فرآوری‌شده آن، هم مشکل کمبود ارز برای واردات این ماشین‌آلات را برطرف کرد و هم به طور کلی برای کشور درآمدزایی داشت.

وی در پاسخ به اینکه چرا نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن، ناچیز است؟ گفت: یکی از عمده مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و کلاً بخش‌های تحقیقاتی در کشور این است که با بازار، بخش صادرات کالاهای تولیدی و کالاهای مصرفی جامعه، ارتباط ضعیفی دارند. خیلی از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی‌مان می‌توانند کار تحقیقاتی قوی انجام دهند، ولی چون حمایت نمی‌شوند و بازار لازم را ندارند، ارتباط شایسته بین آن‌ها و بخش صنعت اتفاق نمی‌افتد.

نماینده تربت جام در پایان خاطرنشان کرد: خروجی ناچیز شرکت‌های دانش بنیان در همه حوزه‌ها از جمله معدن، نشان از سوءمدیریت‌ها دارد. به طور مثال، صنعت خودروسازی ما که عمر آن بیش از چهار دهه است، اگر از نظر محققان و کارشناسان استفاده و شرکت‌های دانش بنیان را بیشتر وارد گود می‌کردند، وضع‌شان این نبود.