رشد سرمایه‌گذاری‌ها برای ارتقاء تکنولوژی در معادن
رشد سرمایه‌گذاری‌ها برای ارتقاء تکنولوژی در معادن
بررسی‌های موسسه مکنزی نشان می‌دهد که سهم سرمایه‌گذاری در صنعت معدن به خصوص سرمایه‌گذاری برای رشد تکنولوژی در معادن نسبت به سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است. به همین دلیل شرکت‌های بزرگ معدنی ۱۳ فناوری را محل جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر معرفی کرده‌اند.

کانی مگ،موسسه مکنزی در گزارشی اعلام کرد که رشد تکنولوژی در معادن با سرعت چشم‌گیری به مسیر خود ادامه می‌دهد. به همین دلیل درجه سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف فناوری‌های معدنی هم رشد کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر به سمت ارایه راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی، افزایش قابلیت‌های پیش بینی در تمامی بخش‌های معادن، نرم‌افزارهای برنامه ریزی و سیستم‌های ارتباطی رفته است. تکنولوژی در معادن به یک زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

کدام بخش‌ها بیشتری جذب سرمایه را دارند؟

با توجه به اهمیت کربن زدایی در تمام جهان، فعالان حوزه معدن نیز به طور فزاینده‌ای به دنبال سرمایه‌گذاری در افزایش استخراج مواد مورد نیاز وسایل نقلیه الکتریکی و باتری‌ها هستند.بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در زمینه رشد تکنولوژی در معادن بیشتر به بخش‌های فناوری‌های جدید، نرم‌افزار برنامه‌ریزی معدن، نرم‌افزار مدیریت معدن، سیستم‌های ارتباطی معدن و نگهداری و ابزارهای پیش‌بینی‌کننده تمرکز دارد.

در تمام دنیا صنعت معدن را یک صنعت متکی بر روش‌های سنتی می‌دانند، درحالی‌که رشد تکنولوژی در معادن نسبت به سایر صنایع کمتر نبوده است. گزارش بررسی پذیرش فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های روز دنیا در معادن نشان می‌دهد که این فناوری‌ها در ۱۳ بخش از معادن بسیار کاربردی و پذیرفته شده هستند.

این فناوری‌های‌ مهم و پذیرفته شده در صنعت معدن عبارتند از؛ نرم افزار مدیریت معدن، ابزارهای تعمیر و نگهداری و پیش بینی، هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه خودران،  ابزارهای جلوگیری از حوادث، انواع لباس‌های کارگران و کارکنان معدن، وسایل نقلیه کنترل از راه دور و … است.

برای مثال در بسیاری از معادن از لباس‌هایی استفاده می‌کنند که سطح ایمنی را افزایش و مخاطرات جانی کارگران معدنی را به کمک اینترنت اشیا کاهش می‌دهد. این تکنولوژی در معادن استرالیا بسیار کاربردی شده است و معادن هوشمند گام بزرگی در راستای حمایت از کارگران خود برداشته‌اند.

سرمایه‌گذاری برای رشد تکنولوژی در معادن چه وضعیتی دارد؟

در تمامی معادن دنیا حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های جدید و رشد زیست بوم نوآوری در معدن و صنایع معدنی چندان چشم‌گیر نیست؛ اما شرکت‌های معدنی پیش‌رو در کشورهایی از آفریقا، آمریکا، آسیا، استرالیا، و اروپا و خاورمیانه در زمینه تکنولوژی در معادن سرمایه‌گذاری‌های جدی کرده‌اند.

آمار رسمی نشان می‌دهد که بالاترین سطح سرمایه‌گذاری برای تکنولوژی در معادن متعلق به کشور استرالیا است.اروپا و خاورمیانه در رده دوم، آفریقا و آسیا در رتبه‌های سوم و چهارم و قاره آمریکا در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند.

نرخ نفوذ فناوری‌هایی مانند نرم‌افزارهای برنامه ریزی و سیستم‌های ارتباطی معدن در معادن آفریقا بالا است. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده در تجهیزات سیار و همچنین فناوری‌های مرتبط با ایمنی مانند اجتناب از برخورد و تشخیص خستگی از اولویت‌های معادن آفریقا هستند. استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه کنترل از راه دور و وسایل نقلیه خودران در معادن آفریقا نسبت به سایر مناطق بسیار کمتر است.

معادن قاره آمریکا در حال حاضر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای بر روی نرم افزار و سیستم‌های ارتباطی و به میزان کمتری در تعمیر و نگهداری و پیش بینی خرابی‌های تجهیزات ماشین‌آلات معدنی و هواپیماهای بدون سرنشین داشته‌اند.

حرکت به سمت توسعه وسایل نقلیه برقی، ساخت تجهیزات مورد نیاز برای کاهش برخوردها در معادن، وسایل نقلیه کنترل از راه دور و پهپادها به عنوان مهمترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در تکنولوژی در معادن برای معادن قاره آمریکا به شمار می‌روند. به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۵ توجه جدی به این موضوع در این منطقه معدنی شده و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی به خصوص در زمینه وسایل نقلیه کنترل از راه دور و پهپادها صورت بگیرد.

معادن آسیا در چه زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

سرمایه‌گذاران برای تکنولوژی در معادن آسیا در زمینه‌هایی مانند برنامه ریزی و مدیریت نرم افزار و ارتباطات منطقی بیشتر تمرکز کرده‌اند. در قاره آسیا هم تمرکز جدی بر سرمایه‌گذاری بر روی وسایل نقلیه کنترل از راه دور، هواپیماهای بدون سرنشین و ماشین‌های خودران شده است؛ اما سهم سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی در معادن نسبت به سایر قاره‌ها کمتر است.

یکی از مهمترین دلایل حضور کمتر سرمایه‌گذاران در صنعت معدن آسیا، عدم حضور شرکت‌های معدنی بزرگ و صاحب نام در این منطقه است. در حال حاضر بیشتر معادن آفریقا توسط شرکت‌های معدنی پیشرو استرالیایی مدیریت می‌شود. در نتیجه این شرکت‌ها با ارایه راهکارهای نوآورانه توانسته‌اند علاوه بر رشد تکنولوژی در معادن، میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را هم به اندازه قابل توجهی رشد دهند.

معادن استرالیا پیشرو در جذب سرمایه‌ها

معادن استرالیا از نظر  جذب سرمایه‌گذاری‌ها و رشد تکنولوژی در معادن سهم بسیار بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد. معدنکاری در استرالیا به صورت جدی تبدیل به محلی برای مانور فناوران و نوآوران و همچنین جذب سرمایه‌گذاران شده است. در نتیجه استرالیا در حوزه معدنکاری هوشمند و معدنکاری متکی بر تکنولوژی نسبت به سایر کشورها بسیار پیشرو است.

استفاده از پهپادها در معدنکاری بسیار زیاد است. در کشور استرالیا سرمایه‌گذاری بر روی وسایل نقلیه خودران، وسایل نقلیه کنترل از راه دور، ابزارهای تعمیر و نگهداری پیش بینی خرابی تجهیزات وماشین‌آلات معدنی، انواع پوشیدنی‌های کارگران و کارکنان مانند لباس، کفش، کلاه و …، نرم افزار مدیریت و برنامه ریزی معادن و … بسیار زیاد است.

در معادن استرالیا نرم افزارها، سیستم‌های ارتباطی و تعمیر و نگهداری پیش بینی به طور گسترده‌تری نسبت به اروپا و آسیا رشد کرده است.

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان