تامین مالی معادن از بازار سرمایه سهل‌الوصول است
تامین مالی معادن از بازار سرمایه سهل‌الوصول است
به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، ورود معادن به بورس و تشکیل شرکت‌های سهامی عام معدنی و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی و جذب سرمایه‌های مردمی می‌تواند عامل رونق و تقویت معادن و صنایع معدنی شود.

کانی مگ– نزدیک به دو سال است که از ورود معادن به بورس و تامین سرمایه صنعت معدن از بازار سرمایه صحبت می‌شود. وزارت صمت در دولت دوازدهم اعلام کرد که بورسی شدن معادن در مراحل پایانی قرار دارد و تشکیل شرکت‌های سهامی عام معدنی با سرعت هرچه تمام در دست اجرا است. با این وجود نه تنها معادن بورسی نشدند؛ بلکه موضوع تامین مالی معادن و بهره‌گیری صنعت معدن از بازار سرمایه همچنان قصه‌ای نا تمام مانده است.

حمیدرضا میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به خبرنگار کانی مگ می‌گوید« ورود معادن به بورس و تشکیل شرکت‌های سهامی عام معدنی و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی و جذب سرمایه‌های مردمی می‌تواند عامل رونق و تقویت معادن و صنایع معدنی شود.» در ادامه مشروح صحبت‌های وی را بخوانید.

معادن کشورمان به صورت جدی با چالش تامین مالی رو به رو هستند، به نظر شما آیا تشکیل شرکت‌های سهامی عام معدنی و استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه می‌تواند بخشی از این مشکلات را برطرف کند؟

تامین مالی صنایع از بازار سرمایه امری مرسوم در دنیا است. صنعت معدن هم می‌تواند سرمایه مورد نیاز خود را از این بازار تامین کند. از آنجایی که بانک‌ها شرایط دشواری برای وام‌دهی دارند، بازارهای دیگر می‌تواند مشکل صنعت معدن را برطرف کنند؛ اما باید به یک نکته مهم و اساسی توجه داشت و آن این است که معادن کشورمان تا چه اندازه ظرفیت و قابلیت حضور در بازار سرمایه را دارند.

یعنی معادن نمی‌توانند از بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌های مردمی استفاده کنند؟

بدون شک معادن هم می‌توانند مانند سایر صنایع از ظرفیت‌های بازار سرمایه بهره‌مند شوند؛ اما باید شرایط ورود معادن به بورس به درستی و به صورت کامل فراهم شود. یکی از موارد مهم صورت‌های مالی معادن است که باید به صورت شفاف قابل ارایه باشد. از سوی دیگر معادن باید از حالت خصوصی به حالت شرکت‌های سهم عام معدنی تغییر وضعیت دهند. برای این موضوع نیاز است که معادن چارت سازمانی، صورت‌های مالی شفاف، شرایط مشخص مدیریتی و وضعیت شفاف کنونی را ارایه کنند. بسیاری از معادن حتی معادن کوچک مقیاس تمایلی به ارایه وضعیت شفاف ندارند. در نتیجه در جذب سرمایه ناموفق عمل می‌کند. با این حال تشکیل شرکت‌های سهامی عام معدنی یک گام بلند در راستای تامین مالی معادن از بازار سرمایه است.

چگونه می‌توان به این مهم دست یافت؟

با توجه به گستردگی جغرافیایی و موضوعی معادن شرایط برای جذب سرمایه و تشکیل شرکت‌های سهامی عام معدنی بسیار مهیا است. در بیشتر مناطق کشورمان معادن به صرفه و قابل سرمایه‌گذاری وجود دارد. بسیاری از معادن کوچک مقیاس هم با تزریق سرمایه می‌توانند رشد قابل توجهی را تجربه کنند. در نتیجه برای تشکیل شرکت‌های سهامی عام معدنی می‌توان به صورت منطقه‌ای و استانی با تشکیل هیات موسسین از فعالان معتبر این حوزه، تامین مالی از طریق پذیره نویسی مردمی فراهم کرد.در گام نخست نیاز است که مناطق قابل سرمایه‌گذاری و مهمتر شناسایی شوند، پس از آن می‌توان معادن مذکور را برای حضور در بازار سرمایه آماده کرد.

مهمترین دستاورد حضور معادن در بازار سرمایه چیست؟

شاید در نگاه اول به نظر برسد که معادن از طریق بازار سرمایه فقط تامین مالی می‌کنند؛ اما واقعیت این است که تشکیل شرکت‌های سهامی عام معدنی یک ابزار مناسب برای ایجاد شرکت‌های بزرگ معدنی و سرمایه‌گذاری‌های کلان در پایین دست را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانند با ساختار مالی شفاف و پویا باعث توسعه بخش معدن و صنایع معدنی شود.این ظرفیت چنان قابل اتکاء است که حتی معادن کوچک مقیاس هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و در مسیر رشد و پیشرفت قرار گیرند. در حال حاضر معادن بزرگ کشورمان از ظرفیت‌های بازار سرمایه بهره‌مند هستند؛ اما معادن متوسط، معادن خصوصی و معادن کوچک مقیاس برای تامین مالی خود باید با چالش‌های نظام بانکی دست و پنجه نرم کنند، درحالی‌که اگر فرصت حضور آنها در بازار سرمایه فراهم شود، بسیاری از مشکلات کنونی دیگر وجود ندارد.

همیشه درعرضه اولیه و انتشار اوراق سرمایه‌های قابل توجهی برای شرکت‌ها جذب می‌شود، آیا معادن می‌توانند از این موضوع خلق فرصت کنند؟

بله. محدودیتی برای صنایع وجود ندارد؛ بلکه معادن باید وضعیت خودشان را برای ورود به بازار سرمایه مناسب کنند. : تلاش زیادی برای پیوند بخش صنعت و معدن به بازار سرمایه چه در عرضه اولیه، انتشار اوراق و… انجام شده است. معادن برای تامین مالی نیاز به حضور در بازار سرمایه دارند، به همین دلیل باید با جدیت بیشتر وضعیت خود را از حالت مدیریت و فعالیت سنتی مطلق به سمت روش‌های جدید و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید ببرند. در حال حاضر در بیشتر حوزه‌های معدنی صندوق‌های جسورانه از طرح‌ها حمایت می‌کنند. این مدیران معدنی هستند که باید با تغییر در روش‌ها و تغییر در نگاه‌ها خود را به تحولات روز نزدیکتر کنند.

مهمترین و جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.

 

  • نویسنده : جعفرگودرزی