رونق یادگیری ماشین در صنعت معدن
رونق یادگیری ماشین در صنعت معدن
بررسی‌ها نشان می‌دهد که اروپا سریعترین منطقه در حال رشد برای جایگاه‌سازی یادگیری ماشین در میان شرکت‌های معدنی در سال ۲۰۲۲ است.

کانی مگ، انقلاب صنعتی چهارم در حال گذر به انقلاب صنعتی پنجم است. بسیاری از صنایع با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، فناوری‌های نوین و علوم میان رشته‌ای توانسته‌اند سطح و قابلیت‌های خود را افزایش دهند. یکی از این موارد یادگیری ماشین است. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ شرکت‌ها و صنایع در اروپا رشد قابل توجهی را در این زمینه تجربه کرده‌اند. بر اساس آمار مشاغل مرتبط با یادگیری ماشین در اروپا طی سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۰.۲درصدی رو به رو شده است. این آمار در سال ۲۰۲۱ عددی نزدیک به ۱.۴درصد بود. پس از آن مشاغل مرتبط با یادگیری ماشین در اقیانوسیه رشد ۷درصدی را تجربه کرده‌اند.

نکته قابل توجه این است که شرکت‌های فناوری و پس از آن شرکت‌های معدنی در اروپا بیشترین رشد را در استفاده از یادگیری ماشین در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند.این ارقام توسط GlobalData جمع‌آوری شده است که آگهی‌های شغلی جدید را از شرکت‌های کلیدی در بخش‌های مختلف صنعتی و حوزه فناوری بررسی کرده و سپس با استفاده از تحلیل متنی، این آگهی‌های شغلی را به صورت موضوعی طبقه بندی می‌کند.

GlobalData بر اساس اطلاعات موجود بررسی می‌کند تا ببیند کدام شرکت‌ها بهترین موقعیتو راهکار را برای مقابله با اختلالات و چالش‌های پیش‌روی صنایع دارند.

با ردیابی آن‌ها در آگهی‌های شغلی، این امکان به وجود می‌آید تا ببینیم کدام شرکت‌ها در مسائل خاص پیشرو هستند و کدام‌یک به دنبال نوآوری بیشتر هستند، مهمتر از آن جایی که بازار در حال گسترش و انقباض است، کجاست و چه راه‌حل‌هایی برای آن پیشنهاد شده است.

کدام کشورها رشد بیشتری در حوزه تکنولوژی دارند؟

کشوری که سریع‌ترین رشد را در زمینه به کارگیری یادگیری ماشین در صنعت معدن دارد هند است. آمار رسمی می‌گوید در سه ماه منتهی به اکتبر سال گذشته ۸.۸ درصد از کل آگهی‌های شغلی یادگیری ماشین در کشور هند منتشر شده است و در سه ماه منتهی به اکتبر سال ۲۰۲۲ این رقم به ۱۲.۵ افزایش یافته است.

پس از هند کانادا با رشد ۸درصدی و سپس بریتانیا با رشد ۱درصدی سهم بیشتری را از سایر کشورها ازآن خود کرده‌اند.در صنعت معدن هم ایالات متحده آمریکا بیشترین تقاضا و رشد را در بخش یادگیری ماشین داشته است. این رقم ۴۸.۸درصد از سایر تکنولوژی‌های جدید در صنعت معدن را به خود اختصاص داده است.

کدام شهرها بزرگترین مراکز برای کارگران یادگیری ماشین در صنعت معدن هستند؟

آگهی‌های منتشر شده نشان می‌دهد که در شهر ایری (ایالات متحده آمریکا) ۱۱درصد آگهی‌ها مرتبط با یادگیری ماشین در صنعت معدن است.

شرکت‌های فناوری شرکت‌های معدنی چه موقعیت‌هایی دارند؟

مهمترین بخش‌هایی که یادگیری ماشین در آن کاربرد دارد،مباحث حفاری است. در حال حاضر شرکت‌های کانادایی سرمایه‌گذاری جدی بر روی حفاری در معادن از طریق علوم جدید و فناوری‌های نوین می‌کنند.در بخش استخراج، اکتشاف و یا هر بخش دیگری از یک معدن بدون شک اطلاعات و آمار مختلفی وجود دارد. این داده‌ها می‌توانند با استفاده از فنون جدید در مسیر رشد موثر باشند.

شرکت‌های معدنی از تخصص علوم زمین و یادگیری ماشین برای پاکسازی، یکسان سازی و همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های اکتشافی و ترسیم نقشه‌های دو بعدی (۲D) و سه بعدی (۳D) برای توسعه برنامه‌های اکتشاف استفاده می‌کنند.

به کمک یادگیری ماشین روندهای داده‌های ناشناخته قبلی بررسی می‌شود تا مناطق بالقوه کانی سازی در عمق شناسایی شوند. این موضوع می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای در اکتشاف معادن خلق کند.

شرکت‌های فناور در حوزه معدن به کمک یادگیری ماشین روندهای داده‌های ناشناخته قبلی را کشف می‌کنند که این موضوع ممکن است به دست‌یابی به مناطق ناشناخته کانی سازی عمیق کمک کند.

بخشی از تحول دیجیتال در صنعت معدن و ایجاد تنوع و پیشروی صنعت معدن در جهان، فرصتی باورنکردنی برای بسیاری از کشورهای جهان به وجود می‌آورد. بسیاری از کشورهایی که معادن مهمی در دل خود دارند به کمک همین نوآوری‌ها می‌توانند تجربیات متمایزی را به دست آورده و در مسیر رشد و توسعه اقتصادی قرار گیرند.

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان