آغاز طرح تحول زمین‌شناسی با هدف بالا بردن میزان ذخایر معدنی آذربایجان‌غربی
آغاز طرح تحول زمین‌شناسی با هدف بالا بردن میزان ذخایر معدنی آذربایجان‌غربی
مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان‌غربی از آغاز طرح تحول زمین‌شناسی در این استان با هدف بالا بردن میزان ذخایر معدنی استان و گشودن کسب و کارهای معدنی جدید خبر داد.

به گزارش کانی مگ،«عبدالحمید سرتیپی» افزود: طرح تحول از ابتدای مرداد ماه در جنوب استان آذربایجان‌غربی برای تهیه ۱۲ ورقه در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوشیمی در مساحتی بیش از ۱۸هزار کیلومتر مربع آغاز شد.

وی با بیان این‌که این مطالعات مبنای توسعه اقتصاد معدنی استان را رقم خواهد زد، گفت: این طرح بزرگترین پروژه اکتشاف معدنی در منطقه شمال باختری کشور محسوب می‌شود و بالا بردن میزان ذخایر معدنی استان و گشودن کسب و کارهای معدنی از عمده اهداف مهم این پروژه است.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: مطالعات ژئوفیزیک در آذربایجان‌غربی نیز انجام خواهد شد و در این عملیات ۱۵۰ کارشناس زمین‌شناسی به‌منظور انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در لایه اطلاعاتی مختلف حضور خواهند داشت.

به گفته سرتیپی، انجام مطالعات ژئوفیزیکی و اکتشاف ذخایر معدنی توسط دولت‌ها با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و مردم انجام می‌شود و امور حاکمیتی اموری هستند که توسط دولت‌ها منجر به خلق ثروت می‌شوند.

وی ادامه‌داد: تعاملات و سرمایه‌گذاری خوبی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن در آذربایجان‌غربی انجام خواهد شد و طرح تحول یک طرح مشارکتی حاصل از توافق‌نامه سه‌جانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ایمیدرو و معاونت معدنی و فراوری وزارت صمت است.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی با اشاره به این‌که در طرح تحول و توافق‌نامه سه جانبه وظیفه حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی است، تأکید کرد: در ادامه با معرفی مناطق امیدبخش نتایج و نقشه‌های تهیه شده برای تکمیل اطلاعات و اکتشافات به ایمیدرو و معاونت معدنی محول می‌شود و مقرر شده بقیه ذخایر و محدوده‌های امیدبخش حاصل از فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی از طریق مکانیزم‌های مناسب برای ایجاد فعالیت و تحرک به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: برنامه پروازها و تهیه نقشه‌ها مشخص شده و مطالعات زمین‌شناسی در مناطق تکاب، بوکان، شاهین‌دژ، میاندواب و مهاباد انجام خواهد شد.

برپایه این گزارش، در قالب طرح تحول مطالعات متنوعی از سطح تا اعماق زمین در چند لایه اطلاعاتی تهیه و تولید می‌شود که یکی از این مطالعات تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم است و در موضوع زیرساخت‌ها و توسعه شهری کمک خواهد کرد و می‌توان گفت هیچ پروژه عمرانی در کشور بدون در نظر گرفتن اینگونه مطالعات زمین‌شناسی نمی‌تواند آغاز شود.

  • منبع خبر : سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور