تا امروز ۸۱ ماده معدنی در کشور رصد و پایش شده است
تا امروز ۸۱ ماده معدنی در کشور رصد و پایش شده است
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی با تاکید بر حرکت به سمت اعماق بیشتر در اکتشافات معدنی، در سه استان کشور در دستور کار است.

به گزارش کانی مگ، علیرضا شهیدی، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن ایران، گفت: تا امروز ۸۱ ماده معدنی در کشور رصد و پایش شده است و مطئمن هستیم مواد معدنی بیشتری نیز در کشور وجود دارد.

افزایش چهار برابری دقت کار در اکتشاف منابع

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه، طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی با جدیت دنبال می‌شود، اظهار داشت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از سال گذشته با تغییر سیاست خود، مقیاس را از یک/ صدهزارم به یک/ ۵۰ هزارم رسانده که به این ترتیب دقت کار برای اکتشاف منابع چهار برابر افزایش یافته است.

علیرضا شهیدی با بیان اینکه کشورهای معدنی جهان به سمت استخراج ذخایر پنهان حرکت کرده‌اند، عنوان کرد: ما نیز باید بتوانیم اطلاعات‌مان را از اعماق پهنه‌های معدنی افزایش دهیم؛ به این منظور نیز از سال گذشته طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی از استان خراسان جنوبی آغاز شد و در ادامه در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی ادامه یافت.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر اینکه باید اطلاعات مرتبط با پهنه‌های معدنی افزایش پیدا کند، اظهار داشت: تا پایان سال ۱۴۰۲ می‌توانیم حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را با مقیاس یک/ ۵۰ هزارم برداشت داشته باشیم.

اهمیت برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی در اکتشاف پهنه‌های معدنی

وی ادامه داد: برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی در بخش اکتشاف معادن و پهنه‌های معدنی بسیار اهمیت دارد. در این شیوه می‌توان در مدت زمان کوتاه اطلاعات عمقی و شناخت‌مان از ذخایر زیرزمینی را افزایش دهیم.

معاون وزیر در ادامه تاکید کرد: با آغاز کار در استان خراسان جنوبی، در یک سال گذشته عناصر جدیدی برای نخستین بار در شرق کشور کشف شد.

شهیدی با اشاره به عناصر موجود و عناصری که امکان اکتشاف آنها وجود دارد، اما تاکنون شناسایی خوبی از آنها انجام نگرفته است، گفت: امیدواریم با اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی و شناخت دقیقی که حاصل می‌شود، شاهد تنوع گواهی کشف‌ها باشیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی همچنین به پیدا شدن ردپاهایی از ژرمانیم، نیکل و دیگر عناصر جدید در اکتشافات اخیر اشاره کرد و گفت: امروز دنیا به سمت عناصر خاص رفته است و ما نیز باید بتوانیم در این زمینه به توسعه فعالیت‌ها بپردازیم.