آغاز سرمایه گذاری کشور در معدنکاری فراسرزمینی
آغاز سرمایه گذاری کشور در معدنکاری فراسرزمینی
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی گفت: بخش خصوصی تلاش دارد که سرمایه‌گذاری در معادن کشورهای افغانستان، عراق، قزاقستان، قرقیزستان و آذربایجان را آغاز کند.

به گزارش کانی مگ به نقل از ایلنا،ابراهیم جمیلی، با بیان اینکه کمیسیون معادن اتاق ایران با توجه به محدویت‌هایی که در بحث اکتشاف در معادن داخلی وجود دارد پروژه بهره‌برداری از معادن فراسرزمینی را دنبال می‌کند، گفت: منابع طبیعی، محیط زیست و معارضین معدنی مشکلات زیادی برای فعالان معدنی و صاحبان معدن در ایران ایجاد کرده است از این‌رو در اتاق  پیشنهاد سرمایه‌گذاری در معادن دیگر کشورها را مطرح کردیم.

وی با اشاره به تجربه ۳۰ ساله فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت، خاطر نشان کرد: بخش خصوصی تلاش دارد که سرمایه‌گذاری در معادن کشورهای افغانستان، عراق، قزاقستان، قرقیزستان و  آذربایجان را آغاز کند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به نحوه همکاری‌ها در بخش معادن فراسرزمینی، خاطر نشان کرد: قرار است که کنسرسیوم تشکیل دهیم و اگر لازم بود به این کشورها تکنولوژی ببریم و در ازای آن مواد اولیه مورد نیاز کشور را به جای خریداری از دیگر کشور از این معادن تهیه و تامین کنیم.

به گفته جمیلی؛ طرح معادن فراسرزمینی مورد استقبال فعالان بخش خصوصی قرار گرفت و امیدواریم که در چند کشور به صورت کنسرسیومی این پروژه را فعال کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمینه فعالیت معادن مشخص شده است؟ گفت: معادنی که پتانسیل کار داشته باشند می‌تواند در دستور کار ما قرار بگیرد از جمله معادن فلزی و غیرفلزی.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت در این زمینه ورود نکرده است، تصریح کرد:  رسالت ما تقویت بخش خصوصی است و دولت باید در این زمینه از ما حمایت کند و در این میان اگر دولت در بخش دیپلماسی اقتصادی از فعالان خصوصی حمایت کند بدون تردید زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

جمیلی ادامه داد: کشورها در حوزه صنعت قوانین خاص خود را دارد ما  باتوجه به میزان عیار ذخیره شده در معادن، راه‌‌های دسترسی و زیرساخت‌ها موجود در آنها کشورها تعیین می‌کنیم که در کدام کشورها سرمایه‌گذاری را آغاز کنیم. باید به این نکته توجه داشت که در بخش زیرساخت‌ها و ماشین‌آلات معدنی ضعیف هستیم و باید از سایر کشورها این نیازها را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در معادن فراسرزمینی مشخص نیست، افزود: بهره‌گیری از  علم و دانش شرکت‌های دانش بنیان باید به یک اولویت و هدف تبدیل شود و ما باید به سمت این پروژه‌های بزرگ هدایت کنیم.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به احیای هزار معدن کوچک و متوسط در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: معادنی در کشور هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند در حال حاضر معادن و محدوده‌های زیادی در کشور فعال نیستند از این‌رو طرحی با حمایت ایمیدرو و با کمک بخش خصوصی و خانه معدن برای احیای معادن کوچک و متوسط دنبال شد.

جمیلی در پایان بیان کرد: پروژه احیا و هوشمند سازی معادن را دنبال می‌کنیم در این شرایط هر  معدنی یک کارت هوشمند خواهد داشت و می‌تواند نیازها را تشخیص و به موقع مشکلات را رفع کند. این طرح در غالب یک پروژه بزرگ از سوی دولت دنبال می‌شود که می‌تواند به معادن راکد کمک و  آنها را به معادن فعال تبدیل کند.