لزوم توجه به گوهرسنگ و فلزات راهبردی
لزوم توجه به گوهرسنگ و فلزات راهبردی
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به محدودیت‌های انرژی در کشور باید در سیاست گذاری به لایه‌های نرم‌تر معدن و فرآوری معدنی مثل فلزات راهبردی، گوهرسنگ‌ها و تولید محصولات آلیاژی توجه بیشتری شود.

به گزارش کانی مگ، آقای محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در دوازدهمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی افزود: رویکرد اصلی این نمایشگاه تعامل هر چه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی است که از این فرصت‌ها باید بیشترین بهره را برند.

وی گفت: ما در سال گذشته با قوانینی مواجه شدیم که این قوانین موانعی را برای بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرد که از جمله آن‌ها افزایش عوارض، اعمال محدودیت و اعمال مالیات علی الحساب بر صادرات و مواردی از این قبیل بود.
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت افزود: ما تلاش کردیم این موضوع را برای دستگاه‌های مختلف توضیح بدهیم و با همراهی دستگاه‌های مربوطه بتوانیم بخشی از این محدودیت‌ها را برطرف کنیم.
وی گفت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، فضایی که در سال‌ها و دهه‌های گذشته برای صنایع انرژی بر بوده است تا ابد ادامه داشته باشد، طبیعی است که دنیا به سمت ارتقای سطح فناوری‌ها و کیفیت تولید می‌رود.
محتشمی پور با اشاره به برخی سخت گیری‌های زیست محیطی گفت: مسلما اعمال محدودیت بر مصرف انرژی نیز خواهیم داشت، لذا نیاز داریم روند افزایش بهره وری در صنایع داشته باشیم، به نظر می اید که وضعیت تامین و قیمت انرژی در سال‌های گذشته ما را کمی از این موضوع عقب انداخته است، بنابراین صنایع ما با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند که انتظارش را نداشتند.

وی افزود:ما در کشور از گذشته به سمت اعمال محدودیت بر مصرف انرژی رفته ایم و طبیعی است که هر چه پیش برویم این محدودیت‌ها بیشتر خواهد شد؛ لذا اقدام برای اصلاح این وضعیت جزو اولویت‌ها و فوریت‌های وزارت صمت است.
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت ادامه داد: عدم توسعه صنایع با مصرف انرژی بالا جزو الزامات وزارت صمت است و چیزی نیست که اختیار یا انتخاب باشد بلکه الزام و اجبار فضای کشور است، لذا همه صنایع ما چه صنایع متقدم و پیشکسوت و چه صنایع جدید ما موضوع بهره وری انرژی و کاهش مصرف انرژی را باید جزو اولویت‌های خودشان بدانند و گریزی از این وجود ندارد.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما امروز نمی‌توانیم نمره خوبی در فرآوری عناصر راهبردی به خودمان بدهیم که شاید فرآوری عناصر راهبردی در سایه توسعه صنایع انرژی بر معدنی و فلزات پایه قرار گرفته است.
محتشمی پور از تمهیدات ویژه وزارت علوم به عناصر راهبردی ابراز خرسندی کرد و افزود: وزارت صمت در بحث عناصر راهبردی کشور تمام قد حمایت می‌کند، برای اینکه این جزو اولویت‌های ما در بخش فرآوری مواد است.
وی ادامه داد: ما متاسفانه امروز نمی‌توانیم نمره خوبی در فرآوری عناصر راهبردی به خودمان بدهیم، فرآوری عناصر راهبردی در کشور ما شاید در سایه توسعه صنایع انرژی بر معدنی و فلزات پایه قرار گرفته و این مسئله باعث شده است در سال‌های گذشته به آن کم توجهی کنیم و اکنون در صادرات بعضی از کنسانتره ها این موضوع را شاهد هستیم.
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: امروز در صادرات و مصرف ذغال سنگ همین مسئله را شاهدیم که توجه لازم به عناصر راهبردی نمی‌شود و به راحتی این ظرفیت‌ها را از دست می‌دهیم. این مسئله از یک سمت بسیج عمومی و عزم جدی تمام دستگاه‌های سیاست گذار را می‌طلبد و از طرف دیگر لازم است صنایع در این خصوص با هم همکاری کنند تا بتوانیم یک اتفاق مناسب را شاهد باشیم.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که برخی از این عبارت خام فروشی سوء استفاده نکنند، خام فروشی که مطرح شد مربوط به عناصر راهبردی است یعنی ما ضعف در فرآوری داشته ایم.
محتشمی پور با بیان اینکه در واقع برای عناصر راهبردی نیز خام فروشی کلمه دقیقی نیست اضافه کرد: ما در عناصر همراه، خام فروشی نمی‌کنیم بلکه یا در مصرف و یا در صادرات آن را از دست می‌دهیم. اما تعبیری از این کلمه خام فروشی در بخش معدنی است و بعضی از دستگاه‌های برنامه ریز و سیاست گذار خیلی سعی می‌کنند این کلمه را ترجمه کنند، این است که ما نیاز به احداث واحد‌های سنتی فرآوری در بخش صنایع انرژی بر و فلزات پایه در کشور نداریم و اساسا در بخش صنایع انرژی بر و پایه و فرآوری‌های اولیه، نیازی به توسعه ظرفیت نیز نداریم بلکه امروز فراتر از صنایع نصب شده، به زیرساخت و سخت افزار نیاز داریم.
وی گفت: بنابراین ما باید بتوانیم حداکثر بهره وری را در توسعه زنجیره داشته باشیم و دوباره بتوانیم در این صنایع سرمایه گذاری و ظرفیت سازی جدیدی کنیم، مثل اتفاقی که امروز در صنعت فولاد افتاده است. در حالی که برای تامین نیاز صنایع فولاد فعلی خودمان انرژی به حد کافی تامین نمی‌شود، اما با جدیت بسیار، موضوع توسعه صنایع فولادی با کوره‌های القایی دوباره دنبال می‌شود.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون برای صنایع فولادی که فعال و در حال بهره برداری هستند، برای اینکه انرژی لازم را نتوانستیم برای آن‌ها تامین کنیم اکنون فشار بسیاری روی نظام حاکمیتی شاهد هستیم. در حالی که برای توسعه بیشتر این بخش از صنایع انرژی بر جدید و تکرار واحد‌های سنتی هم اکنون بسیار بیشتر از نیاز و توان کشور برای کوره‌های القایی ظرفیت نصب شده داریم.
وی ادامه داد: این موضوع، موضوعی است که یک مقداری در لایه سیاست گذاری باید مورد توجه قرار گیرد و امروز باید به لایه‌های نرم‌تر معدن و فرآوری معدنی توجه کنیم. حوزه‌هایی مانند فلزات راهبردی، گوهرسنگ‌ها و تولید محصولات آلیاژی موضوعاتی هستند که باید کانون توجه ما در سال‌های آتی قرار گیرد.

محتشمی پور افزود: اکنون ممکن است کسی نپذیرد که در سال‌های آینده امکان تامین این حجم از گاز را برای صنایع مان نخواهیم داشت. در واقع تامین همین حجم از گاز موجود نیز در سال‌های آینده با محدودیت‌های جدی مواجه خواهد شد؛ لذا تکرار و ادامه این تجربه اساسا ممکن نیست. ما حتما باید تغییر ریل و تغییر مسیر بدهیم، حالا ممکن است این موضوع را برخی به دلیل آشنا نبودن با اطلاعات و ارقام و وضعیت صنعت انرژی ما نپسندند.
محتشمی پور با بیان اینکه ما باید به سمت توسعه در حوزه‌های تکنولوژی برتر برویم گفت: ان شاءالله با حمایت مسئولان در صنایع بزرگ و صنایع معدنی کشور و حوزه معدن کشور، این اتفاق در سال‌های آینده رقم خواهد خورد.

آقای رضا محتشمی پور، با اشاره به این‌که توسعه فناوری‌ها در بخش معدن، همه فعالیت‌های معدنی شامل اکتشاف، استخراج و فرآوری را ارتقاء خواهد داد افزود: نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش معدن یک بازار فناوری است.
معاون امور معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت در ادامه نمایشگاه امسال فرصت‌های سرمایه گذاری بخش معدن وصنایع معدنی را پربار‌تر از سال گذشته توصیف کرد و افزود: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی فرصتی است تا شرکت‌های فعال در عرصه معدن وصنایع معدنی شناخته شوند و بازار محصول خود را هم پیدا کنند.

  • منبع خبر : iribnews.ir