فلزات ایران در بازارهای جهانی کم‏‏‌رونق شد
فلزات ایران در بازارهای جهانی کم‏‏‌رونق شد
واردات دلاری ایران در سال گذشته به مراتب هزینه‌‌‌برتر از صادرات بوده است؛ اتفاقی که می‌‌‌تواند صرفه اقتصادی تجارت ایران را زیر سوال ببرد. با این حال تفکیک بخش‌‌‌های مختلف صادراتی در سال گذشته نشان می‌‌‌دهد که قیمت دلاری صادرات فلزات کشور افت چشمگیری داشته و در مقابل، قیمت‌‌‌های بخش حیوانات و محصولات حیوانی رشد قابل ملاحظه‌‌‌ای پیدا کرده است.

به گزارش کانی مگ به نقل از اکوایران، طبق آمارهای منتشرشده از شاخص قیمت دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی کشور در سال ۱۴۰۱، وضعیت این شاخص در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بهبود یافته است. این در حالی است که سرعت رشد شاخص مربوط به صادرات از سرعت رشد شاخص وارداتی کمتر است. به عبارت دیگر، کالاهایی که ایران از خارج از کشور خریداری و وارد می‌‌‌کند، با سرعت بیشتری نسبت به کالاهایی که به خارج از کشور صادر می‌‌‌کند، گران می‌‌‌شود. همچنین، در بررسی زیربخش‌‌‌های تشکیل‌‌‌دهنده شاخص قیمت دلاری کالاهای تجاری مشخص شده که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ شاخص قیمت دلاری صادرات بخش «فلزات» کاهش یافته است. به عبارت دیگر، بخش فلزات از روند افزایش ارزش کالاهای صادراتی در این بازه زمانی جا مانده است. به‌علاوه، با وجود آنکه روند شاخص قیمت کالاهای وارداتی در بازه ۱۰ساله برای زیربخش‌‌‌های «محصولات نباتی»،‌‌‌ «محصولات شیمیایی» و «فلزات» صعودی بوده، این روند در زیربخش «حیوانات و محصولات حیوانی» تقریبا ثابت بوده است. به عبارت دیگر، ارزش دلاری واردات محصولات حیوانی نسبت به سایر گروه‌‌‌های مذکور در ۱۰سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

تغییر چهار بخش مهم در صادرات ایران

یکی از آمارهای مهم اقتصادی، تغییرات قیمت دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی است. این تغییرات به عنوان «شاخص قیمت دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی» معرفی می‌‌‌شود. شاخص مهم تجارت ایران از تقسیم قیمت دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی هر سال به قیمت دلاری همان کالاها در یک‌سال مشخص که به آن «سال پایه» می‌‌‌گویند، به دست می‌‌‌آید. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می‌‌‌دهد قیمت دلاری کالاهای تجاری در هر سال چقدر نسبت به قیمت همان کالاها در سال پایه تغییر کرده است. در حالی که شاخص قیمت، تغییرات نسبی قیمت را نشان می‌‌‌دهد، نرخ تورم نمایانگر تغییرات شاخص قیمت است. شاخص قیمت دلاری کالاهای وارداتی و صادراتی تغییرات قیمتی ۲۰زیربخش را بررسی می‌‌‌کند که چهار مورد از مهم‌‌‌ترین آنها شامل «محصولات نباتی»،‌‌‌ «محصولات شیمیایی»، «فلزات» و «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» است. روندهای آماری این چهار بخش تغییرات مهمی را ثبت کرده است.

کاهش ارزش محصولات فلزی ایران در بازار بین‌المللی

بررسی آمارهای منتشرشده از آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که روند کاهشی نرخ تورم کالاهای صادراتی از بهار ۱۴۰۱ شروع شده و تا انتهای سال ادامه یافته است. این افت نرخ تورم تا حدی ادامه یافته که رقم آن در پاییز ۱۴۰۱ منفی شده است. به بیان دقیق‌تر، تورم سالانه دلاری صادرات فلزات در دو فصل آخر سال ۱۴۰۱ به ترتیب به ارقام منفی ۴.۴ درصد در پاییز و منفی ۸.۷ درصد در زمستان، رسیده است.

این مساله نشان می‌دهد که کالاهای فلزی مانند آهن و مس و ابزارآلات آهنی تولید داخل در بازارهای بین‌المللی در پاییز سال گذشته ۴٫۴ درصد و در زمستان آن سال ۸٫۷ درصد نسبت به سال قبل ارزان‌تر شده‌اند.

محصولات حیوانی؛ هم به نفع واردات و هم به نفع صادرات

براساس آمارهای منتشر شده، در زیربخش حیوانات زنده و محصولات آن مانند گوشت و لبنیات، ارزش دلاری صادراتی این محصولات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. در حالیکه ارزش دلاری واردات این گروه به صورت جزئی کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد که از زمستان ۱۴۰۰ تا زمستان ۱۴۰۱، نرخ تورم صادراتی حیوانات زنده و محصولات آن به شکل قابل توجهی تا ۱۵ درصد افزایش داشته است. این مساله، نشان می دهد که ارزش این محصولات در سال ۱۴۰۱ در بازارهای بین المللی نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.

همچنین، نرخ تورم صادراتی حیوانات و محصولات آن در زمستان ۱۴۰۱ رکورد ۱۶٫۶ درصد را به خود اختصاص داده که در ده سال گذشته بی سابقه است. در حالی که تورم وارداتی این کالا از پاییز سال ۱۴۰۰ روند کاهشی به خود گرفته است. به طوری که در تابستان ۱۴۰۱ منفی شده و به ۱٫۲- درصد رسیده است. این روند منفی تا پایان سال گذشته ادامه داشته است. به عبارت دیگر، از تابستان سال ۱۴۰۱ تا پایان همان سال قیمت دلاری حیوانات و محصولات آن به طور مداوم کاهش یافته است.

در واقع در سال ۱۴۰۱ هم صرفه واردات و هم صرفه صادرات حیوانات و محصولات آن برای بازرگانان داخلی نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. در بحث صادرات، چون قیمت دلاری این کالا در بازار بین المللی افزایش داشته، صادرکنندگان از فروش این کالا در بازارهای خارجی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن سود بیشتری کسب می کنند. از طرف دیگر به دلیل کاهش قیمت دلاری وارداتی این محصولات، وارد کنندگان در سال گذشته با قیمت کمتری نسبت به سال ۱۴۰۰ این محصولات را خریداری کرده‌اند. بنابراین صرفه وارداتی و صادراتی حیوانات و محصولات آن برای بازرگانان داخلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.

کرونا و رونق بازار مواد شیمیایی

بررسی شاخص قیمت دلاری صادرات و واردات محصولات شیمیایی نشان می دهد که قیمت این شاخص وارداتی این محصولات طی ده سال گذشته با نرخ تقریبا ثابتی افزایش یافته است. از طرفی، قیمت دلاری محصولات شیمیایی وارداتی طی پنج سال گذشته هر سال به میزان تقریبا ۱۵ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر نرخ تورم این محصولات در پنج سال گذشته برابر با ۱۵ درصد بوده است.

شاخص قیمت دلاری صادرات محصولات شیمیایی از سال ۹۶ روند افزایشی به خود می‌گیرد. این افزایش قیمت دلاری در سال ۹۹ و همزمان با اوج شیوع کرونا و افزایش تقاضای جهانی برای مواد شوینده و دارویی سرعت می‌گیرد. همچنین، تورم دلاری صادرات محصولات شیمیایی طی ۱۰ سال گذشته در بهار ۱۴۰۱ به اوج خود رسیده است، به طوری که نرخ تورم دلاری صادرات این محصولات از ۲٫۹ درصد در پاییز سال ۱۳۹۹ به ۵۱٫۳ درصد در بهار سال گذشته رسیده است.

  • منبع خبر : ecoiran.com