دولت حوزه معدن را رها کرده است
دولت حوزه معدن را رها کرده است

مصطفی نادری کارشناس محیط زیست در گفتگو با کانی مگ، در پاسخ به این پرسش که باطله‌های معدنی برای محیط زیست مشکل آفرین شده است و از سال ۸۴ تا به امروز این مشکل همچنان وجود دارد و در مناطق مختلف نیز شاهد آن هستیم، گفت: باطله‌ها یک جزء جدایی ناپذیر از فرآیند و پروسه […]

مصطفی نادری کارشناس محیط زیست در گفتگو با کانی مگ، در پاسخ به این پرسش که باطله‌های معدنی برای محیط زیست مشکل آفرین شده است و از سال ۸۴ تا به امروز این مشکل همچنان وجود دارد و در مناطق مختلف نیز شاهد آن هستیم، گفت: باطله‌ها یک جزء جدایی ناپذیر از فرآیند و پروسه تولید هستند که در دو سطح می‌توانیم به مدیریت آن بپردازیم. اول، در مرحله تولید باید طراحی‌های مراحل تولید را به سمتی ببریم که تا جایی که امکان دارد تولید باطله کمتری داشته باشیم.دوم، باید بتوانیم از این باطله‌ها استفاده مجدد و بازیافت را داشته باشیم که متاسفانه در هر دو سطح در کشور دچار چالش و مشکل هستیم.

وی ادامه داد: اساسا در کشور برای تولید کنندگان این مسائل را نادیده گرفتند و بهشتی برای معدنکاران و کسانی که معدن را در اختیار می‌گیرند است به دلیل اینکه کوچکترین ملاحظات زیست محیطی یا اینکه الزامی برای اینها باشد که کمتر از معدن مصرف داشته باشند و بهره‌وری را بالا ببرند شاهد هستیم. طرف می‌تواند سال‌های سال از معدن بهره برداری کند و محصولات فرعی متفرقه و جانبی خوبی بگیرد؛ اما تنها گل آن را برداشت می‌کند و به محض اینکه مقداری خلوص آن پایین می‌آید یا مقداری هزینه‌های تولید می‌خواهد بالاتر رود، به راحتی آن را رها می‌کند و به سراغ یک معدن جدید می‌رود که این اصلاح ساختار، قوانین و تغییر نگاه جدی را می‌طلبد.

نادری با اشاره به اینکه دولت در این زمینه نتوانسته اقداماتی را انجام بدهد، پاسخ داد: متاسفانه دولت در حوزه معدن کوتاهی های زیادی کرده است. حوزه معدن یکی از آن بخش‌های مغفولی که در کشور توجهی به این موارد نشده است و از آنجایی که معمولا دولتی‌ها یک سهمی در این معادن دارند، بخاطر همین می‌بینیم که هیچ وقت مدیریت صحیحی که باید بر  روی معادن و مباحث آن باشد وجود ندارد. ما در حوزه دولت در حوزه معادن مشکل داریم، در حوزه قانون معادن هم مشکل داریم و این قوانین نیاز به اصلاح دارند و حتی از طرف قوه قضایی هم مشکل داریم که نظارت‌ها و برخوردهای درستی را در این حوزه ندارد .

او در پاسخ به این پرسش، در تمام دنیا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید باطله‌ها را فرآوری و آنها را به مواد دیگری تبدیل می کنند ولی در کشور ما موضوع بازیافت کاملا عقب مانده است. این را چطور می بینید؟ گفت: در سطح نهادهای هر سه قوه یعنی مجریه، مقننه و قضاییه باید یک بازنگری راجع به این مسائل شود و این را درست کنند. مثلا سیمان تهران که در جنوب تهران قرار دارد،  این آمادگی را دارد به جای اینکه برداشتی از معادن برای تولید اولیه سیمان داشته باشند به شهرداری تهران پیشنهاد داده‌اند، نخاله‌های ساختمانی که در سایت آبعلی تهران دپو و جمع آوری می‌شود بر روی اینها یک پردازش اولیه انجام شود و این را در اختیار ما قرار دهند. به هر حال منابع طبیعی و متعلق به تمامی نسل‌ها است و از این طریق می‌توان گفت برداشت منابع طبیعی پایین می‌آید. اگر این نخاله‌های ساختمانی را در اختیار ما قرار دهید خیلی از مشکلات حل می‌شود ولی متاسفانه این صورت نمی‌گیرد و اینجا می‌طلبد یکسری نهادهایی باشند که این ارتباطات بین کارخانه سیمان شهرداری تهران یا خیلی از جاهای دیگر را تسهیل کنند که این اتفاق‌ها بیفتد و ما شاهد اسراف کمتر منابع و حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتر از مواد بازیافتی و استفاده مجدد هستیم.