صرفه‌جویی ارزی ۴۰ میلیون یورویی با راه‌اندازی اولین طرح در این گروه معدنی
صرفه‌جویی ارزی ۴۰ میلیون یورویی با راه‌اندازی اولین طرح در این گروه معدنی
گروه معدنی نوآوران کوهسار سدید در حوزه فرآوری محصولات معدنی با محوریت روش‌‌های دانش‌بنیان و با  تولید سالانه 6 هزار تن فیوزد آلومینا با روش کاملا بومی‌سازی شده؛ فعالیت خود را آغاز کرده است.

این مجموعه تمامی‌ فرآیندها و دستگا‌ه‌های تولید را با دانش نخبگان ایرانی، طراحی، ایجاد، پیاده‌سازی و راه‌اندازی کرده و در حال حاضر با ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار تن فیوزد آلومینای فعالیت می‌کند که با این میزان تولید باعث جلوگیری از خروج ۴۰ میلیون یورو ارز از کشور شده است. این طرح با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ میلیارد تومان راه‌‌اندازی شده که در مرحله اول برای ۶۰ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

کوهیار سدید

با توجه به اینکه سالجاری به فرموده مقام‌معظم‌رهبری به نام سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌‌آفرین» نامگذاری شده است؛ به سراغ مهندس حمید روستایی مدیرعامل گروه معدنی نوآوران کوهسار سدید رفتیم و در خصوص فعالیت‌های این شرکت و طرح‌های در دست اجرای آن گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

* لطفا در ابتدا کمی در خصوص فعالیت‌های گروه معدنی نوآوران کوهسار سدید توضیح بفرمایید.

گروه معدنی نوآوران کوهسار سدید شرکتی است که در حوزه فرآوری محصولات معدنی فعالیت دارد. فعالیت این مجموعه با تولید فیوزد آلومینا به روش بومی‌سازی (تمام ایرانی) آغاز شده است. به این صورت که تمامی طراحی‌ فرآیند تولید، دستگا‌ه‌های تولید، ساخت، پیاده‌سازی و راه‌اندازی خط تولید با استفاده از دانش‌بومی، انجام شده و قصد دارد این طرح را در محصولات دیگر هم گسترش دهد.

در همین خصوص یکی از موضوعات اصلی که همواره دغدغه کشور محسوب می‌شود؛ بحث استقلال اقتصادی و تامین مواداولیه و پایه موردنیاز صنایع است. آنچه مسلم است اینکه در کشور منابع‌معدنی بسیار زیادی داریم که متاسفانه به دلیل اینکه دانش استفاده از این موادمعدنی یا فناوری لازم برای بهره‌برداری از آن را نداریم؛ نتوانستیم از این مواد به صورت بهینه استفاده کنیم و در نتیجه مجبور به خام‌فروشی و خرید مواد فرآوری‌شده با چند برابر قیمت و نهایتا وابستگی به دیگر کشورها شده‌ایم.

این در حالی است که می‌توانیم با بومی‌‌سازی دانش فرآوری و بومی‌کردن ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات؛ محصولات معدنی موردنیاز را تولید کنیم و علاوه بر ایجاد استقلال در این زمینه؛ سودآوری اقتصادی برای کشور داشته باشیم و از خروج ارز نیز جلوگیری کنیم.

* با توجه به شعار سالجاری مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌‌آفرین»؛ لطفا بفرمایید برنامه شما برای این حوزه در سالجاری چیست؟

همانطور که می‌دانید فرآیند اصلی این شرکت در تولید فیوزد آلومینا که فعلا تنها محصول تولیدی این مجموعه به شمار می‌رود؛ یک فرآیند دانش‌بنیان است. این کارخانه به روش کاملا بومی‌سازی‌شده و با تکیه بر دانش و تجربه نخبگان داخل کشورساخته شده؛ بنابراین «دانش‌‌بینان بودن» محور کار ما در این مجموعه تولیدی محسوب  می‌شود.

در همین راستا طی مدت ۴ ماه توانستیم کارخانه را با تمام سختی‌ها و مشکلات موجود، طراحی و راه‌اندازی کنیم و به تولید برسانیم. کوره‌‌های موردنیاز برای تولید با ظرفیت اسمی کارخانه، ساخته و مهیا شده و امروز در حدود ۱۷ نفر به صورت دائم در این مجموعه مشغول به کار هستند که البته با تکمیل ظرفیت و رسیدن به ظرفیت اسمی برای تولید؛ حداقل در حدود ۶۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود که از نظر زمانی پیش‌بینی ما این است که تا پایان سالجاری به این عدد دست خواهیم یافت.

از طرفی دیگر در برنامه‌های توسعه‌ای که در دستور کار شرکت قرار دارد؛ درصددیم شعبه دیگر کارخانه را در شمال کشور راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر فضای لازم برای این کار  را در اختیار داریم و در حال طی‌کردن فرآیندی هستیم تا بتوانیم ساخت کارخانه جدید را هم شروع کنیم.

امیدواریم که با راه‌اندازی کارخانه جدید؛ بتوانیم ظرفیت جدیدی هم برای اشتغال ایجاد کنیم و اشتغال مستقیم را حداقل به ۸۰ نفر برسانیم. البته اشتغال غیرمستقیم قابل‌توجهی هم خواهیم داشت؛ چراکه قرار است صنایع پایین‌دستی در حاشیه کارخانه احداث کنیم. همچنین پس از پایدار شدن خط تولید فیوزد آلومینای سفید؛ به فکر تولید محصولات دیگری هم هستیم که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند و انشاءالله روند اشتغالزایی مجموعه رشد چشمگیری خواهد داشت.

* به نظر جنابعالی برای رونق‌وتوسعه روزافزون حوزه دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها به چه میزان سرمایه‌گذاری و حمایت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی نیاز است؟

در مورد توسعه و رونق حوزه دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها و میزان سرمایه‌گذاری لازم برای آنها حرف‌وحدیث‌های زیادی مطرح است و پیشنهادات متفاوتی توسط کارشناسان و صاحبنظران و اهل‌فن مطرح می‌شود، اما موضوع اصلی این است که باید دید در صنایع و حوزه‌های علمی ‌مختلف چه مقدار سرمایه‌گذاری می‌تواند مؤثر باشد؛ چراکه بعضی از صنایع با سرمایه‌گذاری خیلی کم هم می‌توانند پیش بروند و جهش خوبی داشته باشند، اما بعضی از صنایع دیگر برای پیشرفت نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارند. از سوی دیگر مدت زمان بازگشت سرمایه و انتظاری که سرمایه‌‌گذاران از نظر کسب سود، دریافت اصل سرمایه خود و … دارند متناسب با صنعتی که به آن وارد می‌شوند؛ متفاوت است.

* لطفا بفرمایید نقش استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در «توسعه پایدار»، «رونق تولید» و «ایجاد اشتغال بیشتر» چه میزان است؟

لازم به ذکر است ما با بومی‌کردن یکسری از دانش‌ها و فناوری‌ها می‌توانیم بسیاری از مواداولیه‌ای که موردنیاز کشور است را خودمان در داخل کشور تولید کنیم و به این طریق از واردات آنها بی‌نیاز شویم. البته ممکن است این فرآیند چند سالی زمان ببرد، اما همیشه سخت‌ترین مرحله؛ مرحله شروع به کار است که اگر این اتفاق بیفتد؛ قطعا ما گام‌های بعدی را راحت‌تر بر می‌داریم.

به نظرم پیشران این موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند با بومی‌کردن فناوری و انتقال دانش به سبک داخلی خودمان از وابستگی ما به دیگر کشورها جلوگیری کنند که این موضوع خود موجب اشتغال‌آفرینی، تولید بیشتر و همچنین تفکر در خصوص مراحل بعدی پیشرفت در هر حوزه‌ای می‌باشد. در واقع وقتی یک مرحله پیش برویم و زیر پایمان محکم ‌شود؛ قطعا می‌توانیم برای مرحله بعدی نیز فکر کنیم و گام‌های بعدی را محکم‌تر برداریم و به این سمت که پیشرفت‌های بعدی را داشته باشیم؛ حرکت کنیم.

بنابراین ما اگر در هر حوزه‌ای خود را تقویت کنیم و به نتیجه مطلوبی برسیم؛ می‌توانیم در آن حوزه عمیق‌تر شده و رونق بیشتری به کسب‌وکار آن حوزه بدهیم. مثلا ما با فرآیند تولیدی که انجام دادیم؛ در حال حاضر ظرفیت تولید این شرکت حداقل ۶ هزار تن در سال است که این میزان تولید در سال باعث شده که۴۰ میلیون یورو خروج ارز کمتری داشته باشیم که این موضوع هم از نظر اقتصادی برای کشور به صرفه است و هم از نظر تولید بنیه ما را قوی می‌کند و هم اشتغال‌آفرینی که باید ایجاد شود؛ محقق می‌شود.

همانطور که گفته شد در گام اول حداقل برای ۶۰ نفر اشتغال‌آفرینی ایجاد می‌شود و به طور غیرمستقیم می‌تواند تا حدود ۲۰۰ نفر را پوشش دهد؛ این  در حالی است که این طرح با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ میلیارد تومانی راه‌اندازی شده و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده بازگشت سرمایه و سودآوری بسیار خوبی هم به همراه خواهد داشت.

* لطفا در خصوص پروژه‌ها و طرح‌های جدیدی که در دستور کار مجموعه قرار دارد، توضیحاتی ارائه دهید.

طرح توسعه‌ ایجاد شعبه دوم کارخانه در مرزن‌آباد استان مازندران را در دستور کار خود داریم. طرح دیگری که در دستور کار ما قرار دارد؛ خرید زمین در شهرک‌های صنعتی اطراف شهر ساوه و استقرار کامل کارخانه در شهرک‌های صنعتی است. در مرحله بعدی ایجاد واحد تحقیق‌وتوسعه (R&D) در کارخانه مرزن‌آباد به منظور تولید فیوزد آلومینای قهوه‌ای و صورتی است که می‌تواند گستردگی محصولات ما را به دنبال داشته باشد که ما بتوانیم از ظرفیت تکنولوژی که ایجاد کرده‌ایم؛ به صورت کامل‌تری استفاده کنیم.

طبیعتا اگر بخواهیم از نظر اقتصادی رشد بیشتری برای شرکت متصور شویم؛ قطعا به توسعه صنایع پایین‌‌دستی خود رو می‌آوریم و می‌توانیم در اطراف کارخانه قطبی از صنایعی که در گام‌های بعدی به آنها برای فرآوری محصولات‌‌معدنی نیاز داریم را ایجاد باشد.

* در پایان اگر پیشنهاد و یا صحبت خاصی دارید؛ بفرمایید.

مسأله مهمی که به آن بسیار نیاز داریم؛ اینکه همانطوری که سیاستمداران و صاحبنظران خبره حوزه اقتصاد و صنعت تاکنون به ما اعتماد کردند؛ از این مرحله به بعد که مرحله تولید و فروش محصول این مجموعه است؛ به ما اعتماد کنند و محصولی که تاکنون به صورت وارداتی در کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروز به همت تلاشگران این مجموعه تولید شده است را مورد بهره‌برداری قرار دهند. نمی‌گوییم به صورت استفاده انحصاری؛ بلکه می‌توانند محصول ما را آزمایش و نتایج آن را با محصولات وارداتی مقایسه کنند. اگر مطلوب و موردپسند بود؛ از آن استفاده و از ما حمایت کنند تا بتوانیم در کنار واردکنندگان و کسانی که با ما رقابت دارند؛ محصولات خود را بهتر و با کیفیت‌تر عرضه کنیم.

با توجه به شرایطی که اعلام می‌کنیم؛ در حال حاضر می‌توانیم محصول خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت وارداتی به متقاضیان و مصرف‌کنندگان عرضه کنیم؛ ضمن‌‌آنکه کیفیت محصولات ما هم با کیفیت محصولات وارداتی رقابت می‌کند و حتی بالاتر از آنهاست.

امیدواریم که بتوانیم با جلب اعتماد صنایع بزرگی که مصرف‌کننده محصول ما هستند؛ گام‌های بعدی برای افزایش ظرفیت کارخانه تولید فیوزد آلومینای سفید و تولید محصولات متنوع دیگر را محکم‌تر برداریم.