ایجاد مرکز ایمنی معادن کشور ضروری است
ایجاد مرکز ایمنی معادن کشور ضروری است
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو اعلام کرد: ایجاد مرکز ایمنی معادن کشور برای ایجاد همگرایی و تمرکز در سیاست گذاری و نظارت ایمنی میان نهادها ضروری است.

به گزارش کانی مگ، امیر ولدخانی ضمن عرض تسلیت به خانواده معدنچیان طزره و خانواده معدنی کشور اعلام کرد: با توجه به گستردگی معادن کشور و خطرپذیری فعالیت در این معادن، بستر تاسیس مرکز ایمنی معادن کشور فراهم می شود تا با ایجاد سازوکار نظارتی و جمع آوری اطلاعات مناسب حسب نیاز، اقدامات زیربنایی ضروری در سطح معادن کشور انجام گیرد.

وی ادامه داد: نظیر این اقدام، در کشوری نظیر چین اجرایی شده و این کشور توانسته میزان حوادث مرتبط با معادن زغال سنگ را با اتخاذ برنامه های مناسب، تا حدود زیادی کاهش دهد. به طور کلی می توان گفت دستیابی به سطح ایمنی مطلوب در معادن، تحقق پذیر است.

سهم ۳ درصدی معدن از میزان حوادث شغلی کشور

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو با بیان اینکه طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱، حدود ۶۰۲۵ معدن در کشور فعال است، گفت: از این میزان، نزدیک به ۶۰ درصد سهم تولید معادن کشور مربوط به معادن ساختمانی شامل شن و ماسه، سنگ تزئینی، آهک، گچ و سنگ لاشه است. به جز این معادن، بیشترین تولید مربوط به معادن سنگ آهن با ۴٫۷ درصد است.

وی افزود: جمعیت شاغل در معادن کشور اندکی بیش از ۱۳۰ هزار نفر است و براساس اطلاعات مرکز سالنامه آماری وزارت کار، سهم معدن از میزان حوادث شغلی کشور، ۳ درصد است که نسبت به سهم شاغلان این بخش در سطح کشور، سهم بسیار بالایی دارد.

ولدخانی با اشاره به اینکه برای برنامه ریزی و سیاست گذاری ایمنی در سطح معادن کشور، بررسی اطلاعات و آمار مربوط به معادن زغالسنگ و سهم تولید دارای اهمیت بالایی است، گفت: سهم حوادث در معادن کشور طبق گزارش سازمان نظام مهندسی معدن، ۸۰ درصد روباز، ۱۴ درصد زغال سنگ، ۱۱ درصد سنگ تزئینی و ۳ درصد معادن زیر زمینی غیر زغال سنگ است. از این رو، بهبود وضعیت ایمنی معادن در کشور، نیازمند توجه ویژه ای است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، تفاهم نامه سه جانبه بین ایمیدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای هم افزایی سیاست گذاری ها و برنامه های ارتقای ایمنی معادن، در سال جاری و با اهداف جدید تمدید شد. براساس این تفاهم نامه، قرار است برای نخستین بار، کارگروه سیاست گذاری مشترک بخش های ذی ربط نظارتی حوزه ایمنی معادن کشور ایجاد شود.

مشکلات پیش روی معادن زغال سنگ

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو درباره مشکلات پیش روی معادن زغال سنگ کشور، تصریح کرد: از جمله مهمترین مشکلات این بخش، وضعیت خاص لایه های زغال سنگ در معادن کشور، عمیق تر شدن معادن زغال سنگ و گازخیزی بیشتر مرتبط با افزایش عمق و نیز استفاده از روش های سنتی تولید، فناوری های قدیمی تولید زغال است.

وی افزود: از دیگر مشکلات معادن زغال سنگ، مشکلات اقتصادی و مسایل مرتبط با تحریم و همچنین، وضعیت اشتغال و کم شدن نیروی کار در این حوزه است. افزون بر این، ایمنی معادن زغال سنگ، از کمبود دانش و منابع آموزشی رنج می برد و با بازنشسته شدن نیروهای متخصص فعلی، دانش مرتبط، به نیروهای جوان کمتر منتقل می شود و این مسئله، یکی از مشکلات اساسی حوزه ایمنی معادن زغال سنگ است.

برنامه های ایمیدرو برای ارتقای ایمنی معادن

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان در راستای ارتقای سطح ایمنی معادن، برنامه های مختلفی را با همکاری بخش های ذی ربط در دست اجرا دارد، گفت: تدوین متون آموزشی با مشارکت دانشگاه امیرکبیر و نظارت مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و نیز بررسی امکان استفاده از مدرسان صاحب صلاحیت بین المللی و انتقال تجارب و دانش ایمنی، از جمله این برنامه هاست.

وی ادامه داد: این سازمان علاوه بر پیگیری ادامه ساخت پایگاه های امداد و نجات، برنامه های دیگری همچون ارتقای سیستمی در حوزه مدیریت ریسک، بررسی حوادث، آموزش و غیره را در دست اجرا دارد.

  • منبع خبر : ایمیدرو