رفع چالش‌های معادن با رویکرد میدان داری بخش خصوص
رفع چالش‌های معادن با رویکرد میدان داری بخش خصوص
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تلاش‌های این کمیسیون برای رفع چالش‌های بخش معدن گفت: رویکرد اصلاح قانون معادن این است که میدان داری را دست بخش خصوصی بدهد تا از ظرفیت معدن استفاده حداکثری شود.

به گزارش کانی مگ؛ عزت الله اکبری تالارپشتی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به عقب ماندگی کشور در بخش اکتشاف معدن افزود: بحث اکتشاف قلب معدن است و ما در این در بخش عقب هستیم، بطوری که متوسط عمق اکتشاف ما حدود ۸۰ متر است و ماشین آلاتی که در عمق‌های خیلی پایین کار کند نداشتیم، که در این دوره اقدامات خوبی شده، ماشین آلاتی با عمق فعالیتِ تا هزار، دوهزار و ۲۵۰۰ متری وارد شده است. ولی کمبود ماشین آلات در حوزه معدن بسیار جدی است و در لایحه برنامه هفتم ما تدارک خوبی دیدیم که این کمبود جبران شود.

وی درباره مردمی کردن اقتصاد گفت: ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی ما از بخش صنعت، معدن وتجارت است و در دوران انقلاب اسلامی رشد واحد‌های صنعتی ۳۲برابر شد، رشد شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۲۵۰ برابر، رشد واحد‌های معدنی ۳۲ برابر، رشد استخراج معادن ۳۶ برابر، رشد ظرفیت تولید پتروشیمی ۲۲ برابر و رشد ظرفیت زنجیره فولاد ۹۰ برابر شده است و همچنین درحال حاضر ما حدود ۷۰ هزار واحد صنعتی داریم، ۱۰ هزار واحد معدنی و سه میلیون واحد صنفی داریم که این‌ها همه ظرفیت هستند، اگر ساز و کاری باشد که از این ظرفیت استفاده شود، قطعاً این مشکلاتی که الآن در معیشت مردم هست وجود نخواهد داشت.
تالارپشتی افزود: سهم معدن در تولید ناخالص ملی در شرایط فعلی یک درصد است، درصورتی که اگر این را با حضور بخش خصوصی با سازوکار‌های اجرایی هدفمند و کارآمد، با همه ظرفیت بیاوریم، خود این بخش ارز موردنیاز دولت را تأمین می‌کند و اضافه هم می‌آورد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما