ضرورت ابطال پروانه معدن بوکسیت تاش
ضرورت ابطال پروانه معدن بوکسیت تاش

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، امیرحسین ولیان، در کارگاه آموزشی آشنایی با کویر مرکزی ایران که به همت جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود، برگزار شد، گفت:  تقاضای شاهرودی‌ها ابطال پروانه معدن بوکسیت شاهوار است. همه نیک می‌دانیم که به یمن برکت کوه شاهوار، سرسبزی و آبادانی در دشت بسطام و شاهرود وجود دارد و […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، امیرحسین ولیان، در کارگاه آموزشی آشنایی با کویر مرکزی ایران که به همت جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود، برگزار شد، گفت:  تقاضای شاهرودی‌ها ابطال پروانه معدن بوکسیت شاهوار است. همه نیک می‌دانیم که به یمن برکت کوه شاهوار، سرسبزی و آبادانی در دشت بسطام و شاهرود وجود دارد و اگر آسیب ببیند هیچکدام از اینها وجود نخواهد داشت. مردم شاهرود این را درک کرده و مردانه برای نجات آن از چنگال معدن ایستادند. امیدواریم مسئولان کشوری و استانی این روزها صدای مردم را بهتر بشوند.

وی بابیان اینکه در روزهایی قرار داریم که پیام و فریاد مردم اصفهان و خوزستان ناشی از سه دهه سو مدیریت منابع طبیعی، تکیه یک جانبه بر دانش مهندسی تک بعدی و پیمودن مسیر توسعه ناپایدار را می‌شنویم، افزود: کی باید تصمیم به اصلاح این مسیر گرفت و به توسعه پایدار روی آورد؟

۳ دهه سد سازی و انتقال آب جواب نداد

این کنشگر محیط‌زیست بابیان اینکه سه دهه در حال ساخت سد هستیم پروژه‌های انتقال آب یکی پس از دیگری با شعار حل مشکلات در حال اجرا است، ابراز داشت: باید پرسید چرا روز به روز با چالش‌های بسیار مواجه شدیم؟ در پاسخ باید مسیر تغییر یابد که امیدواریم دولت رئیسی با انتخاب شایسته رئیس سازمان محیط‌زیست گام جدی برداشته و نقشه راه را اصلاح کند.

ولیان با بیان اینکه مردم شاهرود نیز مخالف انتقال آب شهرمان به جاجرم هستند، تصریح کرد: درست که لوله آبی از شاهرود به جاجرم کشیده نشد، اما سنگ آب‌های ما فروخته شد و این بدتر از لوله‌گذاری آب است و پروژه تخریب حوزه آب را در عمل برای ما رقم زدند و چگونه که معدنی سرشاخه‌های آب را به این آسانی از بین ببرد و ویرانه‌ای برای ما بماند.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰ هزار سال سابقه سکونت در بسطام و شاهرود است، خطاب به مسئولان استانی و کشوری، افزود: اگر شما فقط به معدن اهمیت می‌دهید از این منظر نگاه کنید که شاهوار تنها منبع آب مردم این دو شهر به شمار می‌رود، چگونه وزارت صمت روی منبع آب ما به منبع دیگر مجوز داده است؟

امید شاهرودی‌ها به عدم تکرار فاجعه‌های زیست محیطی در دولت جدید

دبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود بابیان اینکه بر این باور هستیم که دولت جدید هرگز این اشتباه را تکرار نخواهد کرد، ابراز داشت: حمایت ائمه جمعه شاهرود، بسطام، فرماندار پیشین و فعلی، نماینده‌های حال و پیشین شاهرود و میامی در مجلس شایان تقدیر است چراکه همگی برای حمایت از شاهوار قد علم کردند.

ولیان با تاکید بر اینکه تقاضای مرم بطلان دائم و همیشگی پروانه معدن است که خیال همه راحت شود، تصریح کرد: چرا باید تعطیلی دائم پروانه معدنی که مخرب و ویرانگر است به دراز کشیده شود، این تنها فرصت لابی‌گری و دست‌های پشت پرده به سود جویان می‌دهد.

وی ضمن بیان اینکه برخی مسئولان معدن بوکسیت تاش بر این باورند که با غوغا سالاری و هوچیگری می‌توان اتفاقات و حقایق را عوض کنند، افزود: یکی از مسئولان بجنورد اخیراً اذعان داشته که هیچ اتفاق زیست محیطی و تخریبی در شاهوار رخ نداده است در صورتی که یک بار هم بازدیدی از محل نداشته و تخلفات را ندیده است، لذا چرا در بازار مکاره اینقدر دروغ جریان دارد؟

این فعالان محیط‌زیست بابیان اینکه در حالی صحبت از مذاکره با سمن‌ها می‌کنند که بیش از هشت بار فعالان زیست محیطی شاهرود به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به دادگاه کشیده شدند، تاکید کرد: البته می‌دانیم مردم شاهرود، شهر و آینده خود را نمی‌فروشند.