نقش ناچیز معادن در اقتصادلرستان
نقش ناچیز معادن در اقتصادلرستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به نقش ناچیز معادن در اقتصاد لرستان گفت: واحدهای صنعتی این استان نیازمند منابع مالی هستند.

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر،بهمن جعفری در نشست صاحبان صنایع لرستان با رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی در سخنانی با بیان اینکه لرستان یکی از استان‌های معدنی محسوب می‌شود و ۱۸ نوع ماده معدنی از قبل در این استان شناسایی شده است اظهار داشت: متأسفانه معادن در اقتصاد لرستان نقش ناچیزی دارند.

۱۵ درصد حقوق دولتی وصول شده در معادن به لرستان برنگشته است

وی با بیان اینکه در برنامه رشد اقتصادی چهار سال آینده، معدن پر رنگ دیده شده تا تحولاتی در استان ایجاد شود گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، نیازمند به اصلاح برخی از قوانین حوزه معدن هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه در سال گذشته افرادی که قصد سرمایه گذاری در حوزه معادن را داشتند و استعلام آنها را برای صدور پروانه اکتشاف به اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست ارسال کرده‌ایم تنها با سه درصد از آنها موافقت شده است افزود: در کل کشور تنها یک درصد مورد موافقت قرار گرفته و اینها مانع سرمایه گذاری در حوزه معادن می‌شود و می‌طلبد که که قانون در این رابطه به نوعی تسهیل شود.

جعفری در ادامه سخنان خود با اشاره به ماشین آلات و تجهیزات معادن استان بیان داشت: ورود ماشین آلات سنگین به نوعی ممنوع است، الان در معادن لرستان هیچ گونه جرثقیل بزرگی نداریم، همه از بلدوزر استفاده می‌کنند و این امر هزینه استخراج را تصاعدی می‌کند و هم موجب شکست لایه‌های مفید زیرین و تخریب منابع طبیعی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع ۱۵ درصد حقوق دولتی وصول شده در معادن گفت: این مبلغ به استان برنگشته است، در این راستا می‌طلبد که پیگیری جدی صورت گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به یک درصد فروش معادن نیز گفت: طی ۳۰ سال گذشته هیچ گاه از این یک درصد فروش معادن در استان برای ترمیم زیرساخت‌ها استفاده نشده که می‌طلبد در این رابطه نیز ورود جدی صورت گیرد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ملزم به همکاری در این رابطه شود.

واحدهای صنعتی به افراد دارای اهلیت واگذار شود

جعفری در ادامه سخنان خود با اشاره به حوزه صنعت لرستان تصریح کرد: صنایع لرستان مشکلات متعددی دارند، در گام اول برخی از این مشکلات به زیرساخت‌ها بر می‌گردد.

وی با تاکید بر تقویت زیرساخت‌های صنعتی مستقر در مناطق کم برخوردار گفت: همچنین لازم است که مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خرم آباد عملیاتی شود و از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی و… در این رابطه با کمک کمیسیون صنایع استفاده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه ۱۰ طرح بزرگ با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان داریم گفت: در صورت رفع مشکلات مدیریتی، حقوقی و تأمین منابع مالی آنها، تحولی در حوزه صنعت استان ایجاد خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه بالغ بر ۱۶۱ طرح نیمه تمام متوسط و کوچک در استان داریم که نیاز به تأمین مالی دارند عنوان کرد: در سال گذشته ۳۶۰ میلیارد تومان برای حوزه صنعت استان پیش بینی شده بود که ۶۸ درصد از آن تخصیص پیدا کرد و ۲۴۴ میلیارد تومانی تخصیص یافته در حوزه‌های مختلف صنعتی جذب شد.

وی با تاکید بر اینکه می‌طلبد که این اعتبارات برای استان‌های کمتر برخوردار ویژه دیده شود گفت: همچنین قانون واگذاری واحدهای تحت تملک بانک‌ها نیازمند ویرایش است، افرادی در مزایده برنده می‌شوند که نقشی در تولید ندارند و واسطه هستند و تحت عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرند، واحدها به افراد دارای اهلیت واگذار شوند.