خط فرآوری سنگ‌های کم عیار و باطله معدن چغارت ایجاد می‌شود
خط فرآوری سنگ‌های کم عیار و باطله معدن چغارت ایجاد می‌شود
کلنگ خط فرآوری سنگ‌های کم عیار و باطله معدن چغارت و پروژه کارخانه آهن اسفنجی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با حضور حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار بافق یزد و جمعی از مسئولان ارشد کشوری و استانی در شهرستان بافق به زمین زده شد.

به گزارش کانی مگ، خط فرآوری سنگ‌های کم عیار و باطله معدن چغارت، با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریال طی هشت ماه کاری ایجاد می‌شود و قرار است با ظرفیت برداشت ۳۰ میلیون تن به طور مستقیم برای بالغ بر ۱۲۰ نفر شغل پایدار ایجاد کند.

همچنین کلنگ زنی آغاز  ساخت کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن و میزان سرمایه گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریال توسط وزیر تعاون، صورت گرفت.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده،‌ این کارخانه قرار است طی ۳۶ ماه ساخته و برای ۹۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال پایدار ایجاد کند.

ایجاد ارزش افزوده، حرکت در مسیر توسعه زنجیره فولاد و تأمین خوراک برای کارخانه‌های فولادسازی از جمله اهداف ایجاد کارخانه آهن اسفنجی در شهرستان بافق است.

همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر یک روزه خود به بافق، پست برق نخلستان و آفتاب شرکت سنگ آهن مرکزی با ظرفیت مجزای ۱۵۰ مگاوات را افتتاح کرد.

از جمله اهداف اجرای این پروژه تأمین برق پایدار و مطمئن برای بزرگترین کارخانه گندله‌سازی کشور، تأمین برق پایدار برای توسعه آتی پروژه‌های این شرکت، توسعه و افزایش ظرفیت برق‌رسانی به دیگر صنایع شهرستان بافق و جنوب شرق استان یزد عنوان شده است.

درجا زدگی سنگ آهن قابل قبول نیست/ده هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای امسال سنگ آهن انجام می‌شود

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از کلنگ زنی و افتتاح پروژه های سنگ آهن مرکزی ایران در شهرستان بافق و در جمع مسئولین استانی و شهرستان  گفت: هدف از این سفر قدردانی از همه کارگران و مدیرانی است که این مجموعه را سراپا نگه داشته و آینده بسیار خوبی را برای آن رقم می زنند.

وی افزود: در سومین سال گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، ۴۰ سال پر از افتخار و با مشکلات و کمبودها طی شد و در سومین سال چله دوم انقلاب هستیم و همچنان عنصر اصلی مردم هستند. دولت مردمی به خواست همین مردم در سال گذشته شکل و برای اینکه اهداف خود را در خدمت رسانی به مردم محقق کند شب و روز نمی شناسند که نماد آن شخص رئیس جمهور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وزارتخانه را وزارت مردم معرفی و بیان داشت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محورما مردم و این وزارتخانه به نام وزارت مردم است، به این دلیل که اجتماعی‌ترین وزارتخانه کشور و بیش از ۶۵ میلیون نفر از مردم ما مستقیم با این مجموعه در ارتباط هستند که ۴ عرصه اصلی از زندگی مردم را هدف گذاری و در حال تلاش برای ارائه خدمت هستیم.

وی به چهار عرصه اصلی این وزارت‎خانه اشاره و خاطرنشان کرد: عرصه کار مردم که مسئله اشتغال و کیفیت کار، عرصه آتیه مردم که مربوط به نظام بازنشستگی و تامین اجتماعی، رفاه مردم با دو محور رفع فقر و خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر و ناتوان و عرصه اموال مردم که مسئله آن مدیریت درست دارائی مردمی است که به شکل شرکت‌های مختلف در اختیار صندوق‌هایی هست که در تابعیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.

عبدالملکی در ادامه افزود: برای اینکه بتوانیم این اهداف را محقق کنیم یکی از کارهای اساسی که انجام دادیم این است که نیروهای مناسب، خلاق، جوان و انقلابی را انتخاب و در مسند امور قرار دهیم. تا امروز ۶۰۰ انتصاب در ارکان اداری و اقتصادی این وزارتخانه در سطوح مدیریت عالی اتفاق که اغلب افراد جوان، انقلابی و متخصص و به رغم جوانی افراد باتجربه هستند.

وی گفت: ثمره دوره مدیریت جدید این بوده که در خیلی از بخش ها در این دوره چند ماهه رکورد در تولید و سودآوری زده و این نشان می دهد امیدی که رهبر معظم انقلاب در دل مردم ایجاد کردند جوانان مومن، انقلابی و متخصص زمانی که کار را در دست می گیرند تحول ایجاد و ما خوشحالیم که در این دوره تیمی را در وزارت‎خانه و مجموعه  اقتصادی به عنوان مدیر منصوب و تا حداقل نیمی از گام دوم انقلاب را می توانند خدمت رسانی کنند.

وزیر تعاون در خصوص مسئله شفافیت و سالم سازی نظام مدیریتی نیز افزود: یکی از کارهای جدی و اساسی که در همین دوره انجام شد مسئله سالم سازی نظام مدیریتی و ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد بوده و گاهی یک اتفاق و اقدام کوچک چگونه می تواند دست های ناپاکی را قطع کند. شرکت صبا فولاد خلیج فارس که متعلق به صندوق بازنشستگی کشور است مدت هاست از سنگ آهن مرکزی با واسطه های مختلف مواد اولیه خریداری می کرده و این واسطه ها کی بوده و چه معنی دارد دو شرکت به لحاظ مدیریت عالی زیرمجموعه یک وزارتخانه و به جای اینکه مستقیم با هم تعامل کنند مواد اولیه خود را از واسطه ها از این تولید کننده مواد اولیه معدنی تا کارخانه فولاد چندین واسطه به ناحق بهره مند شوند.

عبدالملکی ادامه داد: مهندس حمیدیان را که از مفاخر و انقلابی های بافق و متخصص هستند در شرکت سنگ آهن مرکزی انتصاب و با مدیریت جدید صبا فولاد ارتباط برقرار و دست واسطه ها را کوتاه کردیم، البته واسطه ها هم ساکت نمی  شوند و منافع چندین ساله آنها به خطر افتاده است. مسئله شفافیت گاهی با یک اقدام کوچک، چندین میلیارد یا چند صدمیلیارد تومان می تواند به نفع مردم باشد چون اموال مردم است.

وی از شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق به عنوان یکی از مفاخر صنعت و فولاد نام برد و اظهار داشت: سنگ آهن مرکزی ایران یک شرکت پرافتخار و با بیش از ۵۰ سال قدمت از مفاخر صنعت و فولاد ایران، گزارشی ارائه که بخش اول آن ناراحت کننده و طوری که باید به این صنعت و منطقه توجه نشده و این جاماندگی و جازدگی که اتفاق افتاده در شرایطی که یکی از مزیت های مطلق قدرتمند کشور معدن است که پذیرفتنی نیست که در بخش های دیگر که رقیب هستند نرخ رشد بیش از ده درصد واین مجموعه رشد منفی داشته که ناراحت کننده است.

عبدالملکی افزود: اگر می‌گوییم خام فروشی برای کل کشور مطلوب نیست در مقیاس منطقه‌ای آن هم می‌توانیم تا حدی تطبیق دهیم. منطقه‌ای که می‌تواند ارزش افزوده بیشتری در مواد اولیه‌ای که دارد ایجاد می‌کند.

  • نویسنده : علیرضا صرفه‌جو