سوءمدیریت‌ ترمز اصلی حوزه معدن است
سوءمدیریت‌ ترمز اصلی حوزه معدن است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که حوزه معدن از نبود تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی رنج می‌برد و یکی دیگر از مشکلات اصلی همان سوء مدیریت است.

غلامرضا منتظری، نماینده گرگان در واکنش به خلاء ماشین‌آلات معدنی به خبرنگار کانی مگ، گفت: به اعتقاد من، در وهله اول، متخصصان حوزه معدن می‌باید فهرستی از موانعی که در این حوزه مهم وجود دارد، ارائه دهند. بدون شک یکی از این مشکلات، کمبود ماشین‌آلات و فناوری‌های روز است.

وی افزود: اینکه گفته شود کمبود در این بخش تنها به واسطه تحریم‌ها و کاهش منابع ارزی بوده است را قبول ندارم.

نماینده مردم در خانه ملت، عنوان کرد:تصور من بر این است که اگر سوءمدیریت‌ها به حداقل می‌رسید و با برنامه و اصولی جلو می‌رفتیم با وجود تحریم‌های کنونی می‌توانستیم عملکرد بهتری را از خود به جای بگذاریم و در حوزه تاثیرگذار معدن به دستاورد شایسته‌تری برسیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: برای موفقیت در هر عرصه‌ای از جمله حوزه معدن، باید امکانات و الزامات لازم را فراهم کرد. داشتن دانش فنی و مهیا بودن تجهیزات به روز دنیا در حوزه معدن ضرورت دارد و اگر این اتفاق بیفتد، کیفیت و کمیت محصول افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر، درصد اسراف هم به حداقل می‌رسد.

منتظری اظهار داشت: یکی از مشکلات در حوزه معدن، اختلاف‌نظراتی است که سازمان منابع طبیعی و مدیران اراضی در استان‌ها با فعالان حوزه معدنی دارند. بنده چندی پیش، جلسه‌ای با مجموعه صنف معدن در استان گلستان داشتم. در این جلسه، مدیران مرتبط را هم به جلسه دعوت کرده بودیم.

وی ادامه داد:یکی از چالش‌های جدی این بود که محدوده‌ای را معرفی کنند تا بتوانند مجوز بگیرند. در این رابطه، استان گلستان و استان‌های شمالی با محدودیت‌هایی روبرو هستند و به آن‌ها پیشنهاد کرده‌اند از ارتفاعات استفاده کنید.

نماینده گرگان در ادامه بیان کرد: حال اگر از معادن سطح زمین استفاده شود، اراضی کشاورزی به مخاطره می‌افتند. یعنی به نوعی ضررش از سودش بیشتر است. از طرفی، اگر بنا باشد مصالح ساختمانی (سنگ‌های استخراج‌شده) را از مسافت‌های دورتر بیاورند، توجیه اقتصادی ندارد و به همان نسبت، قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند. پس باید همکاری کرد و راهکار گذاشت که هم اراضی کشاورزی از بین نرود و هم روند کار کُند نشود و منافع همه طرف‌ها تامین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است روندی کاری در حوزه معدن به عنوان یک بخش حیاتی، بهتر از همیشه شود، اما معتقدم سوءمدیریت مهمترین عامل ترمز در این حوزه بوده است.