عمر نیمی از ماشین‌آلات معدنی کشور بالای ۱۵ سال است
عمر نیمی از ماشین‌آلات معدنی کشور بالای ۱۵ سال است
نایب رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: اکنون افزون بر نیمی از ۳۷ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی کشور که در سامانه رسمی «کادا» ثبت شده است، عمر بالای ۱۵ سال دارند.

به گزارش کانی مگ، سجاد غرقی روز یکشنبه در حاشیه نشست اعضای هیاتهای نمایندگان اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در مشهد در گفتگو با خبرنگاران مهمترین دغدغه بخش معدن را تامین ماشین آلات معدنی ذکر کرد.

وی ۷۰ درصد از هزینه های عملیات معدنی را مبتنی بر ورود ماشین آلات دانست و افزود: هم محدودیتهای ارزی و هم بحثهای مبتنی بر تحریم ها و فقدان نمایندگی ها باعث شده است که هزینه این حوزه ها افزایش یابد.

غرقی بیان کرد: ماشین آلات معدنی دست دومی که در حال فعالیت هستند، باعث شده که نیمی از ناوگان بخش معدن کشور در مجموع خارج از رده باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به مزیتهای معدنی کشور که هم در تکمیل زنجیره ها و هم پیشران زنجیره های ارزش مانند آهن، فولاد، مس و سایر زنجیره های ارزش با مخاطره مواجه می شود، تاب آوری در حوزه اقتصادی تا حد زیادی به معدن و صنایع معدنی وابسته است.

وی اضافه کرد: در این راستا باید حتما در خصوص تامین ماشین آلات، تامین ارز برای ابزار تولیدات معدنی کشور و آزاد کردن واردات ماشین آلات تدبیر شود.

  • منبع خبر : ایرنا