کشف ذخایر عظیم فسفات برای پنجاه سال آینده جهان
کشف ذخایر عظیم فسفات برای پنجاه سال آینده جهان
ذخایر عظیم فسفات کشف‌شده در نروژ می‌تواند تقاضای جهانی برای باتری و پنل‌های خورشیدی را تا 5۰ سال آینده تامین کند.

به گزارش کانی مگ به نقل از نورگه ماینینگ، این شرکت ذخایر عظیم فسفات را در جنوب غربی نروژ در کنار ذخایر دیگر مواد معدنی استراتژیک کشف کرده است. فسفر در فهرست مواد معدنی مهم اتحادیه اروپا برای اقتصاد است و ذخایر جدید می تواند به معنای مواد خام کافی برای تامین تقاضا برای باتری ها و پنل های خورشیدی برای پنجاه سال آینده باشد.

پیش از این کشف، بیشترین مقدار سنگ فسفات در منطقه صحرای غربی مراکش با حدود پنجاه میلیارد تن قرار داشت. طبق گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا، ذخایر ثبت شده فسفات در جهان هفتاد و دو میلیارد تن است. حدود ۹۰ درصد از فسفات استخراج شده برای تولید کود  کشاورزی استفاده می شود، اما تقاضا برای فناوری پاک به سرعت افزایش یافته است. بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک لاهه، اتحادیه اروپا تقریباً به طور کامل به واردات سنگ فسفات از کشورهای دیگر وابسته است.

فسفر نخستین بار در سال ۱۶۶۹ توسط دانشمند آلمانی هنیگ براند که در جستجوی سنگ فیلسوفان بود، کشف شد. در حالیکه ثابت شد کشف وی در تبدیل فلزات معمولی به طلا ناکارآمد است، اما امروزه به یک جزء ضروری در باتری های لیتیوم-آهن فسفات در خودرو های الکتریکی، و همینطور برای پنل های خورشیدی و تراشه های کامپیوتری تبدیل گشته است.

  • منبع خبر : www.mining.com