استارتاپی با بودجه بیل گیتس برای توسعه ربات‌های زمین‌شناس
استارتاپی با بودجه بیل گیتس برای توسعه ربات‌های زمین‌شناس
یک استارتاپ فناوری موسوم به ژئولوژیک ای‌آی(GeologicAI) مستقر در کلگری ایالات متحده، ۲۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری بیل گیتس را برای ساخت زمین‌شناسان رباتیک مجهز به هوش مصنوعی دریافت کرده است.

به گزارش کانی مگ، یانای سیگال مدیر ارشد GeologicAI می‌گوید: شرکت ما چند سال گذشته را صرف اثبات فناوری خود در انواع مختلف مواد معدنی و محیط‌های زمین‌شناسی، با شرکت‌های کوچک و بزرگ معدنی و در سراسر بخش‌های اکتشاف، توسعه و عملیات اکوسیستم معدن کرده است. ما اکنون موفقیت خود را به مشتریان زیادی نشان داده‌ایم و آماده‌ایم تا این فناوری را در اختیار شرکت‌های معدنی در سراسر جهان قرار دهیم.

این شرکت در سال ۲۰۱۳ برای ارائه «تحلیل سنگ برای استخراج مدرن» تاسیس شد و هدف این استارتاپ، ساده‌سازی فرآیند ثبت دستی داده‌های اساسی است.

سیگال می‌گوید: ما معتقدیم که درک بهتر زمین شناسی نقطه‌ی حداکثر سود برای یک صنعت معدنی کارآمدتر، زیست محیطی و اقتصادی‌تر است و بینایی رباتیک با چند حسگر، بهترین راه برای درک بهتر سنگ‌ها است.

ربات‌های GeologicAI قدرت تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ و شناسایی منابع زیر سطحی زمین را دارند.

بودجه‌ی بیل گیتس به این استارتاپ در زمانی ایده آل اختصاص داده شده، چرا که جهان به زودی با کمبود قابل توجه عرضه مواد معدنی به دلیل تقاضای فزاینده برای فناوری‌های انرژی پاک دست و پنجه نرم خواهد کرد.

کارمایکل رابرتز، یکی از رهبران کمیته سرمایه‌گذاری BEV متعلق به بیل گیتس در بیانیه‌ای گفت: بدون مقادیر کافی مواد معدنی کلیدی مانند مس، نیکل، کبالت و لیتیوم، گذار به اقتصاد انرژی پاک به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود که معتقد است فناوری GeologicAI، این پتانسیل را دارد که کشف و بازیابی مواد معدنی کلیدی را به طور قابل توجهی تسریع بخشد.

سیگال می‌گوید: تخصیص این بودجه، تأیید کننده اصول فناوری پاک GeologicAI است و  این استارتاپ می‌تواند برای کمک به تامین باتری‌ها و فلزات اساسی و مواد معدنی مورد نیاز جهان نقش مهمی ایفا کند.

ربات‌های این شرکت برای تحقق این امر می‌توانند در استخراج لیتیوم و کبالت و همچنین سایر مواد معدنی کمک کننده باشند و مفید واقع شوند.

تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۳۰، حتی اگر تمام معادن لیتیوم موجود به میزان تولید عادی خود ادامه دهند، هنوز به سختی فلز کافی برای برآوردن نیمی از تقاضای جهانی وجود خواهد داشت.

در همین حال، بر اساس برآوردهای پژوهشگران و بر اساس داده‌های استخراج و تقاضای پیش‌بینی شده، عرضه کبالت نیز تا سال ۲۰۳۰ نمی‌تواند با میزان تقاضا برای آن مطابقت داشته باشد، حتی اگر کبالت مصرف شده را بازیافت کنیم.

بنابراین به نظر می‌رسد که شرکت GeologicAI در راه درستی قدم گذاشته و انتخاب صحیحی داشته است.

  • منبع خبر : interestingengineering.com