استخراج ۶۰ تن سنگ خام فیروزه از معدن شهرستان فیروزه
استخراج ۶۰ تن سنگ خام فیروزه از معدن شهرستان فیروزه
مسئول نمایندگی صنعت، معدن و تجارت نیشابور گفت: استخراج سنگ فیروزه از معدن فیروزه نیشابور از ۲۰ تن به ۶۰ تن در سال افزایش یافته است.

به گزارش کانی مگ، آقای جواد خالقی گفت: همراه با افزایش طرح‌های اکتشافی در کانی‌های نمک، مس، کرومیت، گچ و سلستین با افزایش مجوز استخراج، استخراج سنگ فیروزه از ۲۰ تن به ۶۰ تن در سال رسیده است.

روند اشتغالزایی مثبت در معدن فیروزه

مسئول نمایندگی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اشتغالزایی در حوزه معدنی با روند مثبت همراه است، افزود: با تمهیدات صنعت، معدن و تجارت شهرستان فیروزه، نیمی از استخراج فیروزه به محصول نهایی و نیمه نهایی تبدیل می‌‌شود.

وی ادامه داد: تکمیل زنجیره تولید در بخش معا‌دن مس با تولید ورق مسی و مفتول می‌تواند زمینه توسعه شهرستان فیروزه در بخش صنعت سیم، کابل، قطعات برقی خودرو و الکتروموتورها باشد.

ظروف مسی مکمل صنعت فیروزه‌کوبی

خالقی تشریح کرد: تولید ظروف مسی در صنایع دستی و گردشگری مکمل صنعت فیروزه‌کوبی همچنین ارزش‌افزوده از محل باطله‌های معدنی سنگ فیروزه است.

مسئول نمایندگی صمت اضافه کرد: در بخش معدن فیروزه واحدهای جدیدی راه‌اندازی شده است که با جداسازی نرمه‌های فیروزه از باطله‌ها زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری در روستای معدن را با حجم ۱۰ میلیارد تومان رقم زده است.

ثبت خرید و فروش و نقل و انتقالات گوهرسنگ‌ها در سامانه جامع تجارت

وی با اشاره به اینکه صادرات سنگ خام فیروزه و گوهر سنگ‌ها ممنوع است، اذعان کرد: اما با وجود ممنوعیت، افراد سودجو سنگ‌ها را به طور قاچاق به خارج کشور هدایت می‌‌کنند.

خالقی عنوان کرد: به تازگی با مصوبات ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز تمامی فعالین تجاری در حوزه گوهرسنگ‌ها موظف به ثبت نقل و انتقالات و خرید و فروش در سامانه جامع تجارت هستند.

مسئول نمایندگی صنعت، معدن و تجارت نیشابور تشریح کرد: در صورت ثبت نکردن گوهرسنگ در سامانه جامع تجارت، به عنوان کالای قاچاق توقیف و به مراجع قضایی معرفی می‌شود؛ تا سبب رونق کسب و کار تولید و ناامنی بستر خام فروشی شود.