با «اصلاح قانون معادن» جلوی کم‌کاری‌ها گرفته می‌شود
با «اصلاح قانون معادن» جلوی کم‌کاری‌ها گرفته می‌شود

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با کانی مگ، در خصوص اصلاح قانون معادن، گفت: کمیته معادن در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مدت‌هاست که روی اصلاح قانون معادن فعال است، اما هنوز کلیات آن در کمیسیون تصویب نشده است. وقتی به تصویب کمیسیون برسد باید منتظر ماند تا در صحن […]

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با کانی مگ، در خصوص اصلاح قانون معادن، گفت: کمیته معادن در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مدت‌هاست که روی اصلاح قانون معادن فعال است، اما هنوز کلیات آن در کمیسیون تصویب نشده است. وقتی به تصویب کمیسیون برسد باید منتظر ماند تا در صحن علنی مجلس مطرح و به رای نمایندگان گذاشته شود.

وی در پاسخ به اینکه با اصلاح قانون معادن قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ گفت: براساس این قانون می‌خواهیم روندی را دنبال کنیم که جلوی کم‌کاری‌ها گرفته شود. یعنی بناست با مدیریت معادنی که غیرفعال هستند، برخورد شود. همچنین می‌خواهیم الزامی را بیاوریم که معدن‌دارها، حق و حقوق معوقه دولت را بدهند.

نماینده تهران تصریح کرد: موضوع خام‌فروشی و فرآوری مواد معدنی از دیگر دغدغه‌های ما هست که می‌خواهیم طبق این قانون، تصمیمات خوبی که به نفع کشور باشد را اخذ کنیم. از سوی دیگر، شفافیت در واگذاری‌ها از جمله موضوعات مورد بحث بوده که امیدوارم پس از تصویب نهایی، شاهد جلوگیری از رانت و شبهات در این بخش باشیم.

ایزدخواه در پایان با اشاره به نقش مهم و کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه معادن خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان که متشکل از نخبگان است در هر کجای اقتصاد این کشور ورود پیدا کردند، باعث و بانی خیر شدند. ما باید به این نخبگان فضا دهیم تا آن‌ها با تولید علم، به مسیر پیشرفت سرعت دهند. حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معادن، جلوی رانت و فساد را می‌گیرد و در نهایت، شاهد افزایش بهره‌وری خواهیم بود.

به گزارش کانی مگ، در طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور مقرر شده دارنده گواهی به میزان ذخیره ذکر شده در پروانه حق برداشت دارد و باید گواهى کشف و پروانه بهره برداری به صورت علنی قابل رویت باشد.این طرح در کمسیون صنایع و معادن مجلس در دست بررسی و اصلاح است.