توسعه اکتشافات ایمیدرو با رویکرد افزایش سهم معدن در اقتصاد و تامین خوراک
توسعه اکتشافات ایمیدرو با رویکرد افزایش سهم معدن در اقتصاد و تامین خوراک
ایمیدرو در راستای توسعه اکتشاف پهنه های معدنی؛ تبدیل معدن به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد کشور و کشف فلزات استراتژیک و تامین خوراک مورد نیاز صنایع کشور را هدفگذاری کرده است.

به گزارش کانی مگ، استراتژی ها و بودجه ایمیدرو در راستای توسعه فعالیت های اکتشافی شامل کشف منابع معدنی متنوع جدید، فراهم ساختن بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، سرمایه گذاری اکتشافی در مناطق محروم و دارای پتانسیل معدنی، اشتغال زایی، ایجاد اقتصاد چند محصولی و گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار است.

عملکرد سرمایه گذاری در اکتشاف

عملکرد سرمایه گذاری در اکتشاف طی سال گذشته(۱۴۰۱)؛ ۱۲۲۵۰ میلیارد ریال بوده است. برآورد بودجه موردنیاز سال جاری در بخش اکتشاف به ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال می رسد.

واگذاری۸۱ پهنه اکتشافی از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ به مساحت کل بیش از ۴۸۹هزار کیلومتر مربع به ایمیدرو و شرکت‌ تهیه و تولید مواد معدنی ایران انجام شده این در حالی است که در حال حاضر کل مساحت پهنه های جاری، زیرپهنه ها و محدوده های به نام ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران حدود ۷۲هزار کیلومتر مربع است و مابقی آزادسازی شده اند.

مطالعات اکتشافی

در سال ۱۴۰۱ مطالعات اکتشافی مراحل شناسایی و پیجویی در ۱۱ پهنه اکتشافی واگذار شده به ایمیدرو به مساحت ۴۱هزار کیلومتر مربع در حال انجام است. نتایج مطالعات منجر به اخذ ۱۶۶ پروانه اکتشافی و ثبت ۵۱۱ محدوده امیدبخش شده است.

ارزش ذخایر برجا

ارزش ذخایر برجا حاصل از اکتشافات طی سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۸٫۷ میلیارد دلار می رسد.

از دیگر اقدامات توسعه ای در این بخش می توان به کمک به تجهیز و به روزرسانی ناوگان حفاری، تدوین فهرست بها خدمات حفاری (پیمانکاران)، ساخت و احداث انبارهای مغزه در معادن مختلف و تهیه طرح جامع اکتشاف سرب و روی کشور اشاره کرد.

مشارکت با بخش خصوصی

تلاش جهت جلب مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های اکتشافی مورد توجه ایمیدرو است. که از جمله آن ها می توان به مشارکت دراکتشاف ۹ بلوک پهنه آباده جازموریان و بهرام گور، مشارکت در اکتشاف پهنه های قروه و بیجار استان کردستان، برگزاری دوره آموزشی روش های نوین تجزیه، تحلیل و پردازش داده های ژئوشیمی کاربردی و برگزاری دوره آموزشی ArcGIS اشاره کرد.

سامانه اطلاعات یکپارچه مکان مبنای ایمیدرو

در راستای اجرای برنامه های اکتشافی؛ سامانه اطلاعات یکپارچه مکان مبنای ایمیدرو راه اندازی شد که کارکرد آن “جمع آوری و یا تولید کلیه داده های اکتشافی ایمیدرو طبق استاندارد نهایی” و “یکپارچه سازی، تحلیل و به اشتراک گذاری اطلاعات استاندارد در سامانه اطلاعات یکپارچه مکان مبنای ایمیدرو است.

 

  • منبع خبر : ایمیدرو