مالکیت و تجارت شهاب سنگ‌ها قانون‌مند می‌شود
مالکیت و تجارت شهاب سنگ‌ها قانون‌مند می‌شود
رئیس انجمن گوهرسنگ ایران گفت: آئین‌نامه‌ای در زمینه جستجو، شناسایی، مالکیت و تجارت شهاب سنگ‌ها در حال تدوین است که براساس آن مالکیت و تجارت شهاب سنگ‌ها قانون‌مند می‌شود.

به گزارش کانی مگ؛ آقای مسعود کیانی رئیس انجمن گوهرسنگ ایران گفت: با پیگیری‌های انجمن گوهرسنگ ایران و به همت معاونت معدنی وزارت صمت، آئین‌نامه‌ای در زمینه جستجو، شناسایی، مالکیت و تجارت شهاب سنگ‌ها در حال تدوین است.

وی افزود: نخستین جلسه را با حضور متخصصان و صاحب نظران در این‌باره برگزار کردیم که قرار است این آئین‌نامه تدوین شود.

کیانی ادامه داد: همکاران جستجوگر شهاب‌سنگ با مشکلاتی در زمینه اکتشافاتی که در داخل مناطق کویری و بیابانی و همچنین مناطقی که شهاب سنگ‌ها احتمال سقوط بیشتری دارند، مواجه بودند به خصوص این که مالکیت این سنگ‌ها متعلق به چه کسی است، مشخص نبود.

وی افزود: تاکنون هیچ مطلبی درباره مالکیت، شناسایی و تجارت شهاب سنگ‌ها در قانون معادن و یا در قوانین و آیین‌نامه‌های دیگر وزارت صمت و دیگر ارگان‌ها نیامده بود، بنابراین خودمان را موظف دانستیم که این آیین‌نامه را تصویب کنیم تا همکاران بتوانند فعالیت‌های خودشان را بدون دغدغه پیگیری کنند و مالکیت این شهاب سنگ‌ها هم به خودشان برسد، چون خودشان زحمت‌شان را کشیده‌اند.

رئیس انجمن گوهرسنگ ایران گفت: شناسایی شهاب سنگ‌ها جدا از مباحث علمی، از جنبه جواهری هم دارای ارزش است و هر گرم آن در برخی موارد تا چندین هزار دلار ارزش مالی دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما