موافقت با کمتر از ۳۰ درصد تقاضای نوسازی ماشین آلات معدنی
موافقت با کمتر از ۳۰ درصد تقاضای نوسازی ماشین آلات معدنی
مدیر صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: از ۶۰۰ تقاضا برای نوسازی ماشین آلات معدنی، فقط پرونده ۱۷۰ دستگاه برای دریافت تسهیلات بررسی و تایید شده است.

به گزارش کانی مگ؛ فرید دهقانی با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر رسانه ملی افزود: از دی ماه پارسال برای ایجاد تقاضای ۶۰۰ دستگاه از هپکو شروع به بستن تفاهم نامه کردیم و قرار بر این بود که هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی اختصاص پیدا کند که آن را با انعقاد قراردادی با بانک صنعت و معدن به میزان ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خلق اعتبار کنیم.
وی گفت: با فراخوانی که در سه نوبت ارائه شد، از ۶۰۰ دستگاه، ۱۷۰ دستگاه از طریق متقاضیان معدنی درخواست موثر شده که بعد از بازرسی کارشناسی توانستیم ۵۰۰ میلیارد را جذب کنیم و تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان از این منابع، پرداخت شده است و قرار شد از مرداد ۱۰۰ میلیارد تومان در ماه به هپکو تزریق شود تا حمایت موثری از بخش داخلی داشته باشیم.
دهقانی افزود: ۶۰۰ دستگاه ثبت نام شد، که حدود ۲۴۰ دستگاه را توانستیم پالایش کنیم و از این ۲۴۰ دستگاه، مدارک ۱۷۰ دستگاه تایید شده است.
وی درباره نحوه حمایت نیز گفت: ۷۰ درصد قیمت ماشین به صورت تسهیلات از طرف بانک عامل پرداخت خواهد شد که ۳۰ درصد آورده متقاضی خواهد بود و ما ۶ درصد یارانه سود و تسهیلات درنظر گرفتیم و ۱۷ درصد سود تهسلات پرداخت می‌شود.
مدیر صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی همچنین درباره نیاز سالانه به ماشین آلات معدنی افزود: نیاز ما برای تامین ماشین آلات معدنی، حدود ۱۵ هزار دستگاه است که بخشی از این دستگاه‌ها امکان تولید در داخل را ندارند و به لحاظ ارزشی، ۸۰ درصد تولید از طریق دستگاه‌هایی در معادن صورت می‌پذیرد که تولید داخلی ندارند.

مدیر عامل شرکت هپکو نیز در ارتباط تلفنی با برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درباره تولید ماشین آلات در این شرکت گفت: شرکت هپکو با تولید و تحویل ۲۲۰۰ دستگاه توانایی خود را ثابت کرده است و هم اکنون ظرفیت اسمی شرکت، بالای ۳ هزار دستگاه است، اما براساس شرایطی که داریم، هنوز با ظرفیت اسمی فاصله داریم که برنامه ریزی کردیم امسال حداقل ۴۴۰ دستگاه تولید شود و تا پایان سال به ۸۸۰ دستگاه برسد.
حسین قربانی افزود: برای ۴ ماهه امسال ۲۸۰ دستگاه سفارش و عقد قرارداد داشتیم که ۱۵ دستگاه از این سفارش‌ها بزودی آماده تحویل خواهد بود.
وی درباره تامین منابع مالی نیز گفت: پیش بینی و توافقاتی که در گذشته شد، قرار بود ۱۲۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شود که از این بودجه تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان دریافت شده است و این مبلغ برای ۳۹ دستگاه است.
قربانی افزود: متقاضیان باید آورده مالی داشته باشند و مدارکی را تحویل دهند که این تحویل مدارک در مرحله پایانی است و امیدواریم با پایان این مرحله، باقی اعتبارات پرداخت شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما