روند کاهشی حوادث منجر به فوت در معادن/ نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری برگزار می‌شود
روند کاهشی حوادث منجر به فوت در معادن/ نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری برگزار می‌شود
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معادن و صنایع معدنی از ۱۲ تا ۱۴ مهر ماه در مصلی امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: از سال ۱۴۰۰ با تاکید بر نظارت و بازرسی، حوادث منجر به فوت در معادن روند کاهشی داشته است.

به گزارش کانی مگ، رضا بسطامی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: تا سال ٩٨ آمار حوادث معادن در کشور افزایشی بود اما از ١۴٠٠ تا کنون آمار حوادث منجر به فوت کاهشی بوده است که این امر به خاطر تاثیر گذاری بازرسی و نظارت بوده است.

وی افزود: عملیات معدنی خطرپذیر است ما سعی می‌کنیم این اتفاقات را به حداقل میزان برسانیم در صورتی که سازمان برنامه و بودجه همکاری کند با تزریق اعتبار میزان حضور بازرسان را چندین برابر می کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: این سازمان به عنوان بازوی تخصصی وزارت صمت است که بازرسی و ایمنی معادن را به صورت سالانه انجام می دهیم. سال گذشته یک هزار و ۴٠٠ بازرسی از معادن صورت گرفت برای امسال نیز بیش از یک هزار و ٢٠٠ بازرسی در نظر گرفته شده است.

وی از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معادن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ١٢ تا ١۴ مهرماه در مصلی امام خمینی (ره) به ارائه فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری، حمایت از شرکت های دانش بنیان، انتقال دانش و فناوری نوین و ایجاد رقابت می پردازد.

بسطامی بیان داشت: نمایشگاه در سه بخش اکتشافات، استخراج و فرآوری در نظر گرفته شده است که آخرین دستاوردها در این عرصه رونمایی می شود. همچنین رشد ٣٠ درصدی شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل را شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: ٢۵٠ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند که اغلب از شرکت های بزرگ معدنی هستند، از این تعداد ٣٠ شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، ایتالیا، آلمان، چک و سوئد هستند. این نمایشگاه فرصتی برای گردآوری متخصصان صنایع معدنی در زمینه جذب سرمایه گذاری است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به برگزاری همایش در اولین روز نمایشگاه گفت: همایشی با حضور شرکت کنندگان است، پنل های تخصصی ایمنی و جلسات بی تو بی از دیگر بخش های این نمایشگاه است.

بسطامی بیان داشت: ٨١ نوع تنوع مواد معدنی در کشور داریم که رنگین کمان مواد معدنی است باید معادن به جایگاه واقعی خود دست یابند که این نمایشگاه کمک شایانی به جذب سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی از توسعه ١٣ درصدی معادن در برنامه هفتم خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی موضوع مهمی است که در حال پیگیری است.

بسطامی گفت: این سازمان ۴۵ هزار عضو حقیقی و حقوقی دارد که ١٢ هزار عضو پروانه اشتغال دارند و اغلب شاغل هستند و بیکاری در این زمینه بسیار کم است

وی به اجرای طرح فاجد با همکاری ایمیدور پرداخت و گفت: به منظور توانمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی و رفع کمبود نیروهای متخصص و مجرب در این بخش، طرح فاجد توسط سازمان نظام مهندس معدن و ایمیدرو در حال انجام است. در طرح فاجد افراد حائز شرایط تحت عنوان کارورز به واحدهای مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی معرفی و به مدت ۱۱ ماه مشغول به کار خواهند شد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن اضافه کرد: حق الزحمه ماهانه کارورزان طرح فاجد برابر با حداقل دستمزد مورد تایید وزارت کار بوده که ۵۰ درصد آن توسط واحد پذیرنده و ۵۰ درصد دیگر آن از محل اعتبارات این طرح تامین خواهد شد.

بسطامی با بیان اینکه بیشترین سرمایه گذاری را دولت در بخش استخراج انجام می دهد گفت: ٢ شرکت تخصصی ایمیدور و سازمان زمین شناسی در این زمینه فعال هستند و فرصت های سرمایه گذاری را بررسی می کنند.

وی عنوان داشت: شرکت ها برای سرمایه گذاران باید دارای صلاحیت فنی و مالی باشند.

بسطامی با بیان اینکه معادن را در هشت گروه دسته بندی کردیم گفت: نظرات همه نخبگان را در نظر گرفته ایم، آهن و مس نهایی شده است و سال آینده بر مبنای فرمول صورت می گیرد.

بسطامی بر فرهنگ‌سازی در عرصه معدن تاکید کرد و گفت: عده ای فکر می کنند که معدن یعنی گنج؛ در حالی که اینگونه نیست و اکتشاف سختی‌های بسیاری را دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن عنوان کرد: یکی از معضلات بخش معدن عدم همراهی برخی از نهادها و معترضین محلی است باید احساس امنیت برای بهره برداران را در حوزه معدن پررنگ کنیم چراکه شاهد اتفاقات ناگواری برای بهره بردارن هستیم.

  • منبع خبر : ایرنا