نوآوری در معادن ساختارهای سنتی را در هم می‌شکند
نوآوری در معادن ساختارهای سنتی را در هم می‌شکند

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- صنعت معدن که به عنوان یک صنعت سنتی و محافظه کار در دنیا شناخته شده است. نوآوری در معادن، در شرایطی که این صنعت بیشتر بر روش‌های سنتی تکیه دارد، کمی سخت به نظر می‌رسد. بسیاری از معدنکاران استفاده از روش‌های نوآورانه را به دلیل چالش‌های پیچیده فزاینده‌ای مانند کاهش […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- صنعت معدن که به عنوان یک صنعت سنتی و محافظه کار در دنیا شناخته شده است. نوآوری در معادن، در شرایطی که این صنعت بیشتر بر روش‌های سنتی تکیه دارد، کمی سخت به نظر می‌رسد.

بسیاری از معدنکاران استفاده از روش‌های نوآورانه را به دلیل چالش‌های پیچیده فزاینده‌ای مانند کاهش عیار سنگ معدن، نقطه عطف رشد این صنعت می‌دانند. این چالش‌ها ضرورتی برای نوآوری ایجاد کرده است. به موازات موارد فوق، چندین نوآوری دیجیتال در بسیاری از عملیات استخراج در سراسر جهان اجرا می‌شود. اینها نه تنها راه حل‌هایی را برای مشکلات موجود ارائه می‌دهند، بلکه فرآیندهای استخراج را به طور اساسی دست خوش تغییر می‌کنند.

ادغام فناوری‌های بالغ و اولیه فرصت‌های زیادی برای صنعت معدن رقم می‌زند

نوآوری در معادن کارایی، سودآوری و توانایی پیروی از مقررات سختگیرانه‌تر را افزایش می‌دهد. ادغام فناوری‌های بالغ و اولیه در صنعت معدن فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌های قدیمی و همچنین استارتاپ‌های معدنی و شرکت‌های دانش‌بنیان معدنی باز کرده است. این شامل تامین کنندگان بالقوه در کشورهایی می‌شود که استخراج معدن سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد. در سال‌های اخیر، برخی از تامین کنندگان در کشورهای مختلف دنیا سهم مهمی در افزایش نوآوری در صنعت معدن داشته‌اند.

باتوجه به اهمیت تامین کنندگان در این فرآیند، توجه ویژه‌ای به نوآوری در مراحل مختلف زنجیره تامین می‌شود. این کار به منظور ایجاد نقطه عزیمت برای شناسایی فرصت‌ها برای تامین‌کنندگان در کشورهای مختلف انجام می‌شود.

دیدگاه تاریخی در رابطه با نوآوری در معادن

علاوه بر فرآیندهای یادگیری تکنولوژیکی، تامین کنندگان دانش برای تبدیل بخش‌های منابع طبیعی به صنایع مبتنی بر دانش با قابلیت‌های نوآوری قوی کلیدی فعالیت می‌کنند. تامین کنندگان دانش، از تولیدکنندگان تجهیزات گرفته تا خدمات مهندسی، برای رقابت در عرضه و ماندگاری صنعت، ظهور خوشه‌های دانش فشرده را بسیار با اهمیت می‌دانند. سهم نوآوری در معادن با تکیه بر فعالیت های دانش محور روز به روز در صنعت دنیا پررنگ‌تر می‌شود.

در حالی که مسیرهای توسعه این خوشه‌های بسیار رقابتی یا اکوسیستم‌های کسب‌وکار معدن، در زمینه‌های مختلف اتفاق افتاده است، می‌توان مجموعه‌ای از شرایط را تشخیص داد که باعث ایجاد انگیزه و توسعه قابلیت‌های فناورانه شده و منجر به نوآوری‌ها در این صنعت شده است.

دستاوردهای نوآوری در معادن

افزایش سودآوری معادن با عیار پایین یکی از مهمترین دستاوردهای نوآوری در معادن است. در اواخر قرن نوزدهم، معادن کم سنگ مس انگیزه توسعه نوآوری‌های متالورژیکی در ایالات متحده را ایجاد کردند که صنعت مس را متحول کرد. این تجربه برعکس معادن سنگ معدن با عیار بالا در ChileFootnote1 بود. علاوه بر این، شواهد تجربی در کشورهای در حال توسعه، مانند آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که این یک محرک مهم برای نوآوری در تامین کنندگان تجهیزات بوده است.

کاهش هزینه‌های نیروی کار و نگرانی‌های ایمنی با نوآوری در معادن

در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، تمرکز مهمی بر کاهش حوادث، بیماری‌های شغلی و بهبود محیط کار برای کارگران معدن صورت گرفت. به همین دلیل، هم شرکت‌های معدنی و هم تامین کنندگان چندین نوآوری در رابطه با انفجار و حفاری سنگ ایجاد شدند. صرفه جویی در نیروی کار و بهره‌وری بالاتر نیز مشوق‌های مهمی در این زمینه بودند. به همین دلیل در کشورهای بزرگ حرکت به سمت استفاده از فناوری‌ها و روش‌های نوآورانه آغاز شد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی پایه دانش بنیان پیدا کردند.

مدیریت مقررات اجتماعی و زیست محیطی با روش‌های نوآورانه

کسب مجوز فعالیت منجر به نوآوری‌های بیشتری در صنعت معدن می‌شود.محیط زیست، امنیت عمومی و نگرانی‌های جامعه محلی باعث توسعه نوآوری‌ در معادن شده است.روش‌های نوآورانه و فناورانه روش‌های تولید پاک‌تر و کارآمدتر و همچنین عملیات استخراج و فرآوری کم‌تأثیر را امکان‌پذیر می‌سازد.

انطباق با بافت محلی با روش‌های نوآورانه

صنایع معدنی در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان، ابتدا بر اساس دانش و همچنین فناوری‌های جدید ساخته شد. نوآوری از طریق سازگاری یکی از ویژگی‌های صنعت معدن در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بود. سیاست‌های دیگر، مانند سیاست‌هایی که اقتصاد آفریقای جنوبی را در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منزوی کرد، شرکت‌های محلی را وادار کرد تا قابلیت‌های فنی خود را به منظور تامین تجهیزات و ماشین‌آلات برای معادن محلی ارتقا دهند.

ایجاد مراکز آموزشی و تحقیق و توسعه تخصصی در معدن و متالورژی

اگرچه در ابتدا معدنچیان در برخی کشورها توسط معدنچیان خارجی آموزش می‌دیدند، اما مشکلات مربوط به این حوزه، کشورهای توسعه یافته را برآن داشت تا مرکز تخصصی معدن را راه‌اندازی کنند. حتی در کشوری مانند استرالیا مدارس معادن و موسسه استرالیایی معدن و متالورژی در سال ۱۸۹۳ شکل گرفت. در نتیجه معدنچیان با فراگیری دانش وارد حوزه کار می‌شدند. از سوی دیگر نیاز چندانی به کشورهای خارجی نداشتند. به طور کلی نوآوری در معادن کشورها را از وابستگی رهانید.

علاوه بر این، نوآوری در صنعت معدن به شدت توسط رویکرد حل مسئله، نسبت به رویکرد فرصت‌های تکنولوژیکی یا بازار، هدایت شده است.

چالش‌های نوآوری در معادن کدامند؟

ملاحظات دیگر «رادیکالی بودن» نوآوری‌ها است که از لحاظ تاریخی نقش عمده‌ای در شکل‌گیری و تأثیر خوشه‌های بسیار رقابتی داشته است. خوشه‌های نوآور معمولاً نوآوری‌های رادیکال را در دل خود دارند. از آنجایی که این نوآوری‌های رادیکال با نوآوری‌های افزایشی مرتبط همراه می‌شوند، کل خوشه نوآورانه اثرات فراگیر در سراسر بخش و فراتر از آن دارد.

در نهایت، بیشتر مشوق‌ها و عوامل توانمند مورد بحث در این بخش همچنان به صنعت معدن امروزی مرتبط هستند. با این حال، تغییرات اخیر استراتژی سازمانی و شرکتی، روشی را که در آن نوآوری صورت می‌گیرد، تغییر داده است.

محرک‌های نوآوری، روندها و ذینفعان

از چند دهه پیش، صنعت معدن در جهان نه تنها به دلیل کاهش قیمت کالاها، بلکه به دلیل مقررات زیست محیطی سخت‌گیرانه‌تر و افکار عمومی تحت فشار بوده است. در سرتاسر جهان، بسیاری از معادن موجود در حال بلوغ هستند که منجر به استخراج عیارهای سنگ معدن کمتر و فواصل طولانی‌تر از سطح معدن می‌شود. نرخ جایگزینی بدنه سنگ در حال کاهش است و زمان توسعه معادن جدید در حال افزایش است علاوه بر این، از اوایل دهه ۲۰۰۰، کاهش قابل توجهی در بهره‌وری معدن در کشورهای مختلف و کالاها مشاهده شده است. بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۳، بهره‌وری جهانی معدن ۳٫۵ درصد در سال کاهش یافت، حتی پس از تعدیل عیار سنگ معدن. این بدان معناست که کاهش کلی تقریباً ۳۰ درصدی در بهره‌وری در همان دوره وجود داشت.

ضرورت توسعه شرکت‌های نوآور معدنی

نوآوری در معادن به طور فزاینده‌ای توسط شرکت‌های معدنی به عنوان یک امر ضروری برای افزایش سودآوری و تضمین پایداری عملیات تبدیل شده است.

نقش کلیدی که کاهش هزینه در نوآوری ایفا می‌کند، ریشه در ماهیت متفاوت و متفاوت کالاهای معدنی دارد. صرف نظر از پیچیدگی فناوری‌های درگیر در فرآیند اکتشاف، بهره برداری و پس از بهره برداری، محصول نهایی یکسان خواهد بود.از آنجایی که جایی برای تمایز محصول وجود ندارد، شرکت‌های معدنی معمولاً بر اساس قیمت بر خلاف ویژگی‌های محصول رقابت می‌کنند. این موضوع به نوبه خود، نشان می‌دهد که صنعت معدن از طریق پذیرش فناوری‌ها در سراسر مراحل مختلف زنجیره تامین نوآوری رشد می‌کند. بنابراین، به جای نوآوری‌های محصول، بایذ نوآوری‌های فرآیندی انجام شود.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند، مس، مس است و شمش، شمش است. آنچه که در این میان اهمیت دارد روش‌های رسیدن به این محصولات است. این روش‌ها باید به اندازه‌ای مقرون به صرفه و علمی باشد که تمامی ابعاد چالش‌ها و مشکلات صنعت را پوشش دهند. نوآوری در معادن فقط تکیه بر محصول جدیدی ندارد؛ بلکه باید ساختارهای سنتی را در هم شکند.

جدیدترین اخبار معدن وصنایع معدنی را اینجا بخوانید.