عدم رعایت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در معادن چالش‌ آفرین می‌شود
عدم رعایت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در معادن چالش‌ آفرین می‌شود

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت- ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در معادن وابسته به استفاده از روش‌های مناسبی است که ارتباط نیروی انسانی با کانون‌های خطر را به حداقل می‌رساند. برای کنترل و کاهش مخاطرات در معادن بایستی نسبت به حذف و کنترل خطر در مبدا،کاهش و به حداقل رساندن آنها و نهایتاً تجهیز معدنکاران به […]

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت- ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در معادن وابسته به استفاده از روش‌های مناسبی است که ارتباط نیروی انسانی با کانون‌های خطر را به حداقل می‌رساند. برای کنترل و کاهش مخاطرات در معادن بایستی نسبت به حذف و کنترل خطر در مبدا،کاهش و به حداقل رساندن آنها و نهایتاً تجهیز معدنکاران به وسایل حفاظت فردی مناسب اقدام کرد. سید علی یوسف زاده، کارشناس HSEE در معدن سرب و روی نخلک در کفتگو با کانی مگ از اولویت‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در این مجتمع می‌گوید. در ادامه مشروح صحبت‌های وی را بخوانید.

با توجه به ماهیت معادن و خطرناک بودن ذاتی فعالیت‌های معدنی، در قوانین مربوط به بهره‌برداری معدن بر رعایت استانداردهای ایمنی تأکید شده است. شما در معدن نخلک از چه الگوهایی برای بالابردن استانداردهای ایمنی بهره می‌گیرد؟

الگوی ما بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده توسط سازمان در قالب HSE PLAN (دستورالعمل ایمنی ،بهداشت، محیط زیست و انرژی) است.

به نظر شما رعایت استانداردهای HSEE در معادن یک اختیار است یا اجبار؟ معادن تا چه اندازه‌ای به رعایت قوانین وضع شده عمل می‌کنند؟

وقتی صحبتی از استاندارد می‌شود، یقینا قانونی برای رعایت آن وضع شده است، در نتیجه قانون  برای اجرا الزامی می‌شود. اجبار قانون یعنی قاعده ترتیب و مقررات که رعایت آن الزام است. وقتی صحبت از اجبار است دیگر اختیاری در کار نیست. رعایت قانون در معادن بستگی به نحوه نظارت مجری قانون دارد.

چالش‌ها و بحران‌هایی که عدم توجه به رعایت استانداردهای ایمنی در معادن به وجود می‌آورد، چیست؟

عدم آگاهی و آشنایی پرسنل با قوانین و استاندارهای حوزه ایمنی شغلی که در آن مشغول به کار هستند می‌تواند باعث ایجاد چالش و بحران شود.

آیا هر معدن بسته به نوع فعالیت، موقعیت جغرافیایی و وضعیت کلی خود باید استانداردی برای رعایت ایمنی تعریف کند؟ لطفا توضیح دهید؟

خیر.خوشبختانه در تمامی فعالیت‌های معدنی، استانداردهای بین‌المللی با توجه به جزئیات در تمام زمینه‌ها ثبت و رعایت این استاندارها کافی است.

بسیاری معتقدند رعایت استانداردهای ایمنی هزینه‌های بالایی روی دست مدیران می‌گذارد. به همین دلیل برای کنترل هزینه‌ها از برخی قوانین چشم‌پوشی می‌شود. به نظر شما تبعات این موضوع چیست؟ آیا رعایت استانداردها هزینه‌های معدن‌داری را بالا برده است؟

در بعضی اوقات این موضوع باعث به وجود آمدن خسارت‌های جبران ناپذیری شده است. به نظر بنده اعمال رعایت استاندارها هزینه نیست؛ بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت با سوددهی بالاست.

  بهداشت، ایمنی کار و رعایت اصول زیست‌محیطی در معدن نخلک چه جایگاهی دارد؟ مهمترین اقدامات شما در این حوزه چیست؟

از سال ۱۳۹۶ به دلیل واگذاری مجتمع به بخش (خصوصی) راهبرو بالا رفتن حجم کار رعایت اصول ایمنی و بهداشت به مراتب بیش از پیش احساس می شود؛ بنابر این اولین اقدامی که در این حوزه صورت گرفت فرهنگ سازی در این حوزه بود.

تا چه اندازه توانسته‌اید در شناسایی عوامل زیان‌آور محیط کار و همکاری در زمینه نمونه‌برداری اندازه‌گیری تجزیه و تحلیل آن‌ها در نخلک موفق عمل کنید؟

هر ساله به کمک برترین شرکت‌های مربوطه سعی در شناسایی عوامل زیان‌آور محیط کار کرده‌ایم، اعلام نتایج طب کار در پایان هر سال سندی معتبر بر این ادعا است.

برای نمونه‌برداری، اندازه‌گیری، آنالیز و ارزیابی عوامل زیان‌آور محیط کار چه برنامه‌هایی در نخلک به کار گرفته‌اید؟

برای اندازه‌گیری عوامل زیان آور محیط کار در قدم اول ایستگاه بندی انجام می‌گیرد که چه قسمت هایی و چه پارامترهایی اندازه‌گیری شوند و زمانی که این پارامترها مشخص شدن با شرکت اندازه‌گیری هماهنک کرده برای انجام این عمل، وقتی نتایج اندازه گیری اعلام شد آن‌ها راتحلیل کرده و شناسنامه‌های شغلی رو بر اساس این نتایج به روز رسانی کرده است. در مرحله بعدی طبق فرم‌های پایش عوامل زیان‌آور در هر بخش مشخص می‌شود که چه عوامل زیان آوری وجود دارد و این عامل زیان آور چه مشخص هایی دارد، حدود مجاز مواجه چقدر است. با این روش مشخص می‌شود که هر واحد یا بخش  با چه عوامل زیان‌آوری در تماس هستند و کنترل‌ها  و اندازه‌گیری‌ها بر این اساس برنامه ریزی می‌شود.

تجربه شما در زمینه مدیریت بهداشت و ایمنی محیط کار در دوران کرونا چه طور بود؟

قبل از شروع اپیدمی بیماری کرونا هیچ تجربه ای در این وسعت نداشته ایم، گاهی اوقات در فصول سرد سال تعدادی از همکاران به آنفولانزا مبتلا می‌شدند که به محض اطلاع شخص بیمار را از محیط کار دور می کردیم.