پروژه مطالعه و ایجاد سایت موزه چهرآباد زنجان آغاز شد
پروژه مطالعه و ایجاد سایت موزه چهرآباد زنجان آغاز شد

 به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، امیر ارجمند، افزود: این مطالعات و مستندسازی با هدف شناسایی، تدقیق مطالعات باستان‌شناسی، شناسایی و مستندسازی حفاری‌های قدیمی این منطقه در سه مرحله، شناخت، ارائه طرح راهبردی و ارائه طرح فاز یک و دو بر اساس طرح راهبردی انجام می‌شود. وی اضافه کرد: در مرحله اول، شناخت محوطه، […]

 به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، امیر ارجمند، افزود: این مطالعات و مستندسازی با هدف شناسایی، تدقیق مطالعات باستان‌شناسی، شناسایی و مستندسازی حفاری‌های قدیمی این منطقه در سه مرحله، شناخت، ارائه طرح راهبردی و ارائه طرح فاز یک و دو بر اساس طرح راهبردی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در مرحله اول، شناخت محوطه، معیارهای ارزیابی، بازشناسانی لایه‌های ادراکی عینی، بازشناسانی لایه‌های ادراکی ذهنی و ارائه سناریوی کلی را دربر می‌گیرد.

این مسوول ادامه داد: در مرحله دوم، ارائه طرح راهبردی منظر فرهنگی،  گردشگری موزه باز، ارائه برنامه‌های فیزیکی و فعالیت‌های پیشنهادی در سایت مانند دسترسی‌ها، فضاهای جانبی، تاسیسات زیربنایی، جانمایی فضاهای و پلان کلی سازمان فضایی سایت و مکان‌یابی و غیره است.

وی اظهار داشت: در مرحله سوم، طرح‌های معماری، سازه، تاسیسات الکتریال و مکانیکال، طراحی محیطی، معماری داخلی و گرافیک محیطی بر اساس پلان کلی فضایی سایت، طراحی، طراحی فاز یک و دو دسترسی‌ها بر اساس تحلیل لایه‌های مرحله اول و غیره است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد: این معدن تاریخی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مقادیر قابل‌توجهی از مواد ارگانیک، ابزارهای معدن‌کاوی همچنین مومیایی‌های طبیعی موسوم به مردان نمکی را در خود جای‌داده است.

به گزارش ایرنا، نخستین مرد نمکی  زمستان سال ۱۳۷۲ هنگامی‌که معدن‌کاران مشغول باطله ‌برداری و استخراج نمک با بولدوزر بودند کشف شد.

هم‌اکنون اجساد مومیایی این مردان که عمر آنها به ۲ هزارو ۳۷۵ سال می‌رسد در موزه ذوالفقاری یا مردان نمکی زنجان نگه‌داری می‌شود.

قدیمی‌ترین معدن نمک دنیا که همان چهرآباد زنجان است در ۷۵ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع است.