معدنکاری مکانیزه در کشور نداریم
معدنکاری مکانیزه در کشور نداریم

حمیدرضا نظارت کارشناس معدن در گفتگو با گانی مک، درباره چالش‌های حوزه معدن در کشورمان، گفت: بحث صادرات و ماشین‌آلات از مشکلات بزرگ در بحث معدن هستند. همچنین فرسودگی ماشین‌آلات معدن نیز بسیاری از معدن داران را اذیت می‌کند. همین موضوع باعث شده است تا معدنکاری مکانیزه در کشور وجود نداشته باشد. وی افزود: از […]

حمیدرضا نظارت کارشناس معدن در گفتگو با گانی مک، درباره چالش‌های حوزه معدن در کشورمان، گفت: بحث صادرات و ماشین‌آلات از مشکلات بزرگ در بحث معدن هستند. همچنین فرسودگی ماشین‌آلات معدن نیز بسیاری از معدن داران را اذیت می‌کند. همین موضوع باعث شده است تا معدنکاری مکانیزه در کشور وجود نداشته باشد.

وی افزود: از طرف دیگر، مشکلاتی در بحث صادرات مواد معدنی داریم که تا به امروز این مشکل حل و فصل نشده است حتی بر روی بعضی از مواد معدنی و روی عوارض صادراتی آنها نیز مشکلاتی وجود دارد.

عضو شرکت گسترش معادن و مواد معدنی آسیا  در ادامه تصریح کرد: عوارض خیلی سنگینی از معدن داران اخذ می‌شود، همچنین درآمد و مالیات بر ارزش افزوده جدای این موارد است. عوارضی که از معدن داران و تولید کنندگان گرفته می‌شود از جمله مشکلاتی است که در صنعت معدن چالش آفرین شده است. اخذ مجوزها برای صادرات از دفتر صنایع معدنی وزارت خانه از مشکلات معدن داران و صنایع معدنی است که این دو از مشکلات خیلی بزرگ در این حوزه به شمار می‌آید.

این فعال حوزه معدنی عنوان کرد: بحث‌های منابع طبیعی و مشکلات محیط زیست برای بحث معادن مختلف همیشه وجود دارد؛ اما کمیته‌ای تشکیل شد که این موضوع را مدیریت می‌کنند. خوشبختانه با بودن چنین کمیته‌ای تا حدودی چالش‌ها کمتر شده است. ولی اصلی‌ترین مشکلاتی که مجموعه‌هایی شبیه به مجموعه‌های ما دارند و بیشتر در بحث کانی‌های غیر فلزی کار می‌کنند، همچنان بحث درباره این موضوع هست.

نظارت در پاسخ به این پرسش، برخی از کشورها معادن را یک بنگاه اقتصادی می‌بینند و این می‌تواند برای آنها کاملا پتانسیل اقتصادی داشته باشد ولی در ایران این موضوع کمرنگ است، گفت: در ایران معادن بسیار کوچک و بسیار بزرگ هستند که معادن بزرگ در اختیار دولت قرار دارد. معادن کوچکی که در دست خصوصی سازی است به خوبی انجام نمی‌شود. نقشه کاداستر را که ملاحظه کنید شبیه یک پارچه ۴۰ تکه شده است یعنی هرکسی آمده و گوشه‌ای از این کشور را به عنوان معدن ثبت کرده که بعضی از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود یا اگر کار می‌شود با پتانسیل فوق العاده ضعیف است و معدنکاری، معدنکاری مکانیزه نیست که همه باعث می‌شود آن بنگاه اقتصادی که در کشور برقرار است، بنیه کافی را نداشته باشد یا اگر هم یک بنگاه اقتصادی فعالیتی انجام می‌شود، بسیار خرد و ضعیف عمل می‌کند.

وی افزود: آلمان معدن نمک دارد و به خوبی بر روی آن کار می‌کنند حتی ماشین‌آلات پیشرفت در این معدن استفاده می‌کنند. اما در ایران معادن نمک گرمسار اکثرا تعطیل شدند و یا با ظرفیت فوق العاده پایین کار می‌کنند. متاسفانه همه ماشین‌آلات فرسوده شدند که می‌تواند مدیریت شود و باید چند معدن باهم جفت شوند و یک مجموعه با پتانسیل خوب را تشکیل دهند که از لحاظ اقتصادی نفرات بیشتری سرکار باشند.

عضو شرکت گسترش معادن و مواد معدنی آسیا  براین باور است: به نظر من، تنها راهکاری که می توان در این وضعیت اقتصادی اشاره کرد این است که تکه های پازل این حوزه را در کنار هم بگذارند تا بتوانند مشکلات را حل کرد اگر چنین اتفاقی نیفتد قطعا مشکلات حل نمی شود. معادن کوچکی که کار نمی‌کنند، دولت بیاید و ببیند اگر نمی‌خواهند کار کنند طی همان مزایده‌ها این معادن را به شرکت‌های بزرگ و معتبر معدنی یا به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی واگذار کند. در حال حاضر پهنای بسیار زیادی زیر نظر سازمان زمین شناسی است که می‌توانند آزاد شوند و سرمایه گذاری‌های خوبی بر روی آنها انجام شود تا چرخ معدن بچرخد که طبیعتا چرخ اقتصاد هم خواهد چرخید.