زیرساخت‌های واگذاری معادن در بورس فراهم است؟
زیرساخت‌های واگذاری معادن در بورس فراهم است؟

کانی مگ، جعفرگودرزی- واگذاری معادن به افراد و شرکت‌های مختلف موضوعی است که در سال‌های اخیر از سوی نهادهای قانون‌گذار به صورت جدی‌تری پیگیری می‌شود. بحث اهلیت و صلاحیت‌ها در واگذاری معادن بسیار پررنگ‌تر شده و مورد تاکید همگان است. بر همین اساس در بودجه ۱۴۰۱ مقرر شده تا واگذاری معادن در بورس و از […]

کانی مگ، جعفرگودرزی- واگذاری معادن به افراد و شرکت‌های مختلف موضوعی است که در سال‌های اخیر از سوی نهادهای قانون‌گذار به صورت جدی‌تری پیگیری می‌شود. بحث اهلیت و صلاحیت‌ها در واگذاری معادن بسیار پررنگ‌تر شده و مورد تاکید همگان است. بر همین اساس در بودجه ۱۴۰۱ مقرر شده تا واگذاری معادن در بورس و از طریق مزایده عمومی انجام شود.

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ مصوب کردند که وزارت صمت مکلف است واگذاری معادن در بورس را از طریق مزایده عمومی و  با احراز صلاحیت فنی و مالی متقاضیان اقدام انجام دهد. از آنجایی که موضوع صلاحیت فنی و مالی در بحث واگذاری‌ها بسیار اهمیت دارد، مجموعه قوانینی برای آن در نظر گرفته شده است.

موضوع واگذاری معادن در بورس به بخش معادن غیرفعال هم کشیده شده است. وزارت صمت بر اساس تکلیف نمایندگان خانه ملت باید مجوزهای معادن تعطیل در اختیار خود را از طریق بازار سرمایه واگذار کنند.

بر اساس بند الحاقی ۳ در تبصره ۷؛ وزارت صمت مکلف است نسبت به واگذاری مجوزهای معادن تعطیل در اختیار خود از طریق بازار سرمایه و بعد از  اهلیت سنجی به اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام نماید و یا در قالب شرکت های سهامی عام طرح (پروژه) از طریق بازار سرمایه واگذار نمایند.

همچنین ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون مجوز کلیه معادن تعطیل در اختیار بخش خصوصی و غیر دولتی که بیش از یکسال از تعطیلی آن ها می گذرد به صورت خودکار لغو می گردد. آئین نامه این بند ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون با پیشنهاد  وزارت صنعت، معدن و تجارت و تایید شورای عالی بورس تدوین و اجرایی می گردد. گزارش عملکردی این بند سه ماه پس از مهلت مقرر به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه می شود.

اقبال بلند معادن بزرگ در بازار سرمایه

احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در رابطه با واگذاری معادن در بورس به خبرنگار کانی مگ، گفت« وقتی برای واگذاری سهام یک مجموعه از بازار سرمایه استفاده می‌شود، باید تمامی شرایط حضور در بازار سرمایه فراهم باشد. یکی از مهمترین موارد در رابطه با واگذاری معادن در بورس موضوع شفاف‌سازی صورت‌های مالی است. معادن کشورمان در بسیاری از مواقع دارای صورت‌های مالی شفافی نیستند. همین موضوع باعث چالش در رابطه با واگذاری معادن در بورس می‌شود. باید تمامی زیرساخت‌های این جریان آماده و فراهم باشد.»

وی معتقد است«بدون شک واگذاری معادن در بورس دارای مزیت‌هایی برای صنعت معدن و اقتصاد کشور است. وقتی از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده شود، بنگاه اقتصادی ملزم به شفاف‌سازی فعالیت‌ها خواهد شد. تمامی متقاضیان می‌توانند برای خرید سهام معادن اقدام کنند.  از سوی دیگر از واگذاری سلیقه‌ای معادن توسط وزارت صنعت و اداره کل صنایع و معادن استان‌ها به افراد خاص جلوگیری می‌شود. در بازار سرمایه افراد دارای سرمایه و با توان مالی می‌توانند اقدام به خرید و فروش کنند؛ بنابراین با واگذاری معادن در بورس، این منابع طبیعی در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که قدرت خرید آنها بسیار است. در نتیجه چالش تامین مالی معادن کشور تا اندازه‌ای برطرف می‌شود.»

وی می‌افزاید«واگذاری معادن در بورس مخاطراتی هم به دنبال دارد. وقتی معادن به سرمایه‌داران و افراد دارای توان مالی بالا در بازار سرمایه واگذار می‌شود. دیگر متخصصان و صاحبان تجربه و علم در این زمینه نمی‌توانند از فعالیت در حوزه صنعت معدن بهره‌مند شوند. به عبارت دیگر باید شرایطی فراهم شود که صاحبان دانش و تخصص در حوزه معادن بتوانند مدیریت این بخش را برعهده بگیرند. تا معادن در اختیار افرادی نباشد که از تخصص کافی برخوردار نیستند.»

وی تاکید دارد«واگذاری معادن در بورس می‌تواند منجر به توزیع عادلانه ثروت شود. یعنی اینکه واگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که سهام معادن خرد شده و در بازار سرمایه عرضه شود. پس از آن سهام‌داران می‌توانند هیت مدیره انتخاب کنند و مدیریت این بخش به افراد دارای صلاحیت واگذار شود. وقتی هیت مدیره ملزم به پاسخگویی به سهام‌داران باشند، مجبور هستند از روش‌هایی استفاده کنند که بیشترین بهره‌وری و سود حاصل شود.»

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است« معادن کوچک به دلیل پایین بودن ظرفیت شاید نتوانند مانند معادن بزرگ مقیاس مورد استقبال سرمایه‌گذاران واقع شوند. به نظر می‌رسد باید برای واگذاری معادن در بورس موضوع بالا بودن ظرفیت‌ها و شرایط سوددهی را در نظر گرفت. به همین دلیل ممکن است معادن بزرگ شرایط بهتری را برای حضور در بازار سرمایه داشته باشند.»

عرضه مجوزهای معادن در تالار بورس گام بلندی در مسیر شفافیت است

سید مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در رابطه با مزیت‌ها و اهمیت واگذاری معادن در بورس به خبرنگار کانی مگ، می‌گوید«بدون شک عرضه مجوزها در تالار بورس منجر به افزایش شفافیت‌ها در حوزه معادن خواهد شد. از آنجایی که شفافیت منجر به وضوح بیشتر واقعیت‌ها می‌شود، سرمایه‌گذاران صنعت معدن با دلایل محکم‌تری اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌کنند. به نظر می‌رسد اگر تمامی مجوزها در تالار بورس عرضه شود یک گام بلند در مسیر شفاف‌سازی واگذاری معادن کشور برداشته شده است.»

وی می‌افزاید«باید توجه داشت که اگر مجوزهای معدنی در بورس عرضه می‌شود یک بار مالی بیشتر بر دوش فعالان معدنی گذاشته نشود. از آنجایی که بهره‌برداری از یک معدن دارای جریان بلندمدتی است، سرمایه‌گذاران باید یک نگاه بلند مدت به آن داشته باشند. معدن یک بنگاه زودبازده نیست و برای سرمایه‌گذاری در این حوزه باید نگاهی بلندمدت به آن داشت.»

وی معتقد است«واگذاری معادن در بورس به ذات، اقدامی پسندیده و شایسته است؛ اما باید توجه داشت که تمامی زیرساخت‌ها و امکانات آن فراهم شود. معادن بسیاری هستند که در مقیاس متوسط و حتی بزرگ صورت‌های مالی شفافی ندارند. در برخی مواقع معادن دارای گردش مالی منظم و دقیقی نیستند. تمامی اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی، میزان گردش مالی، میزان وضعیت دارایی‌های و سرمایه باید شفاف و دقیق اعلام شود. واگذاری معادن در بورس نیاز به زمان و برنامه‌ریزی دقیقی دارد. باید تمامی ابعاد این اقدام مهم بررسی و سنجیده شود.»

وی تاکید دارد«معادن بزرگ و پهنه‌های معدنی بزرگ برای سرمایه‌گذاران دارای جذابیت بیشتری هستند. وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که معادن کوچک مقیاس چندان گردش مالی بالایی ندارند. سرمایه‌گذاران در گام اول به میزان سرمایه در گردش یک بنگاه اقتصادی دقت می‌کنند. همین موضوع ممکن است شرایط را برای حضور معادن کوچک مقیاس در بازار سرمایه دشوار کند. البته معادن کوچک مقیاس هم می‌توانند با پذیره نویسی در بورس بخشی از مشکلات تامین مالی خود را برطرف کنند. تامین مالی معادن و مشکلات مربوط به آن می‌تواند از طریق بازار سرمایه هموار شود. اما بازهم در این مسیر نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها است. طبق ارزیابی‌های صورت گرفته ۲۵ درصد سهم بورس متعلق به صنایع معدنی است و حدود ۳۰ درصد سود بورس هم از صنایع معدنی و کالاهای فلزی است، این اعداد نشان می‌دهد که بخش معدن و صنایع معدنی دارای مزیت است.»

جدیدترین و مهمترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.