موانع پیش روی توسعه معادن؛ از کمبود ماشین‌آلات معدنی تا بی‌توجهی به اکتشاف
موانع پیش روی توسعه معادن؛ از کمبود ماشین‌آلات معدنی تا بی‌توجهی به اکتشاف
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس کمبود ماشین‌آلات معدنی، بی‌توجهی به اکتشاف و خام فروشی محصولات معدنی را از جمله موانع پیش‌روی توسعه معادن برشمرد.

روح الله عباس پور درباره ضرورت استفاده درست از پتانسیل معدنی کشور، گفت: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های بسیار در حوزه معادن، تاکنون اقدامات کافی و مناسبی در حوزه اکتشاف، استخراج و… صورت نگرفته است.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران از معدود کشورهایی است که دارای معادن فراوان و ذخایر ارزشمند است و البته به دلیل فناوری پایین و تجهیزات قدیمی تا عمق بسیار زیاد اکتشاف معدنی انجام نمی‌گیرد که باید تدابیر لازم برای توجه به این بخش اندیشیده شود.

وی در تشریح موانع پیش روی توسعه معادن، توضیح داد: کمبود ماشین‌آلات معدنی مناسب یکی از گلایه‌ها و مشکلات فعالان این حوزه است در واقع بسیاری از ماشین آلات فرسوده هستند و از آنجا که استخراج با تکنولوژی قدیمی و ماشین آلات فرسوده هزینه‌های این حوزه را افزایش می‌دهد، در نتیجه فعالان این حوزه توان رقابت با سایر کشورها را از دست می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس خام فروشی را یکی دیگر از مشکلات حوزه معدن برشمرد و اضافه کرد: محصولات معدنی باید فرآوری شوند تا ارزش افزوده بیشتری برای صادرات پیدا کنند این در حالی است که به این موضوع بی توجهی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: یکی از راه‌های دور شدن از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده در منابع استفاده از دانش بنیان‌ها است، در واقع با به کارگیری ظرفیت این شرکت‌ها امکان ورود تکنولوژی‌های برتر به این حوزه فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/