نگاه ما به حوزه معدن صنعتی نیست
نگاه ما به حوزه معدن صنعتی نیست

محمدحسین شرافت رییس اتاق معدن فارس در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های حوزه معدن گفت: بخش معدن با سایر بخش‌های اقتصادی چالش‌های مشترک دارد. شرایطی که کل اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است در حوزه معدن هم عامل به وجود آمدن محدودیت‌ها شده است.به تبع همین موضوع باعث شده تا بخش معدن […]

محمدحسین شرافت رییس اتاق معدن فارس در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های حوزه معدن گفت: بخش معدن با سایر بخش‌های اقتصادی چالش‌های مشترک دارد. شرایطی که کل اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است در حوزه معدن هم عامل به وجود آمدن محدودیت‌ها شده است.به تبع همین موضوع باعث شده تا بخش معدن نتواند حرکت مناسبی را داشته باشد.

سریال مشکل تامین ماشین‌آلات معدنی ادامه دارد

وی ادامه داد: به نظر من، بزرگترین مانعی که نمی‌گذارد حوزه معدن تاثیر فراوانی در اقتصاد کشور داشته باشد، مشکل تامین ماشین‌آلات است.

وی افزود: به دلیل اینکه ماشین‌آلات معدنی، ماشین‌های خط تولید هستند نیاز جدی به نوسازی آنها وجود دارد. تازمانی که این دیدگاه بین همه تصمیم گیرندگان تامین ماشین‌آلات معدنی جاری و ساری نشود، اتفاق شگرفی در حوزه معدن رخ نمی‌دهد.

شرافت بیان کرد: یکی دیگر از چالش‌های صنعت معدن کشور ارتباط با سایر دستگاه‌ها است. ارتباط با منابع طبیعی، سازمان محیط زیست، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌هایی که استعلامات یا اظهارنظرهایشان طی مراحل مختلف اکتشاف تا فرآوری باعث کندی کار می‌شود.

وی عنوان کرد: دلیل وجود این مشکلات واضح است. هر کدام از دستگاه‌ها ماموریت‌های خاص خودشان را دارند؛ اما هماهنگی بین دستگاه‌ها در سیستم بروکراسی موجود خیلی سخت است.

تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای برای بخش معدن چالش آفرین است

شرافت در ادامه تصریح کرد: به دلیل اینکه هر کسی در جزیره خودش به وظایف واقعی خودش عمل می‌کند. وقتی این جزایر بخواهند به هم متصل شوند به تبع یک نظارت عالیه‌ای را نیاز دارند که بتواند هماهنگی‌ها را انجام دهد. این نظارت عالیه بین دستگاه‌ها وجود ندارد تا مصلحت کلیت اقتصاد مملکت را بسنجد و ببیند بین وظایف واقعی دستگاه‌ها کدامشان در آن لحظه برای آن نقطه خاصی که معدن یا صنایع معدنی می‌خواهد ایجاد شود، اولویت دارد و باید انجام شود.

شرافت تصریح کرد: همچنین یکسری معضلات داخلی در حوزه معدن وجود دارد. به عنوان مثال به روز کردن آموزش نیروهای انسانی که باید از این حالت کلاسیک و فرمالیته بیرون بیاییم.

وی افزود: باید آموزش‌های کاربردی در بخش معدن را از سطوح کارگری تا کارشناسی تا مدیریتی تا بازرگانی محصولات معدنی توسعه دهیم.آموزش‌های کاربردی در حوزه معدن بسیار اندک است. بیشتر به آموزش‌های نظری می‌پردازیم که متاسفانه این آموزش‌ها چندان کاربردی نیستند.بیشتر آنها مربوط به بخش داخلی معدن هستند که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

این تحلیلگر حوزه معدن براین باور است: موارد و چالش‌هایی هم در زمینه تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی و هماهنگی‌هایی که بین وزارت صمت و این دو دستگاه باید صورت بگیرد تا زمینه کاهش مشکلات معدن‌کاران به وجود آید.

باید برای بخش معدن مزیت ایجاد شود

وی افزود: متاسفانه هماهنگی‌های چندان جالبی تا به امروز صورت نگرفته است. شرایط خاص معدن در این دو حوزه دیده نمی‌شود. ما به بخش معدن مثل یک صنعت نگاه نمی‌کنیم؛ صنعتی که در مجاورت بیشترین امکانات شهری قرار دارد؛ اما معدن از این امکانات محروم است. به تبع باید یکسری تخفیفات و مزایایی برای این بخش‌های معدنی در نظر گرفته باشند.

وی در رابطه با اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند که ورود دولت به حوزه معدن عامل کندی رشد این صنعت است و باید بخش خصوصی مدیریت صنعت معدن را برعهده بگیرند، گفت: این یک میراث چند ده ساله است که دولت در بخش اقتصاد ورود کرده و همانطور که عرض کردم مشکلاتی که ما در کلیت اقتصاد داریم در بخش معدن هم با آنها دست به گریبان هستیم. ولی اصلاح این عدم دخالت دولت یا کاهش تصدی گری دولت در بخش معدن یک استراتژی لازم دارد.

حل مشکل معادن یک شبه ممکن نیست

وی در ادامه تاکید کرد: به صورت آنی این اتفاق نمی‌تواند بیفتد. اگر این استراتژی با توجه به قوانین بالادستی که هست برنامه عملیاتی پیاده شود، می‌توانیم در بلند مدت تصدی‌گری دولت را از بخش معدن کاهش دهیم. ولی اگر برنامه عملیاتی در این قسمت اجرا نشود به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد و فقط باید درد و دل و انتقاد کنیم. ولی قطع به یقین این تجربه حرکت کردن چرخ‌های اقتصاد است که هرچه دولت به بحث‌های نظارتی ورود پیدا کند، نتایج آن برای اقتصاد بسیار درخشان خواهد بود.

رییس اتاق معدن فارس با اشاره به آینده حوزه معدن اظهار کرد: اگر برنامه‌ای برای رفع این مشکلات وجود داشته باشد قطع به یقین آینده بخش معدن بسیار روشن خواهد بود؛ اما با این حجم از مشکلاتی که معدن را محاصره کرده نمی‌شود انتظار زیادی داشته باشیم.

وی افزود: پتانسیل بخش معدن برخلاف شعارهایی که می‌دهند، می‌تواند از نفت هم بیشتر باشد. در حال حاضر این صنعت نمی‌تواند بیشتر از نفت در اقتصاد کشور نقش آفرینی کند.

درآمدهای معدنی باید بیشتر شود

وی تصریح کرد: درآمدهای حوزه معدن می‌تواند از آمار و ارقام فعلی بسیار بالاتر باشد. این نکته را اضافه کنم، شاید نتواند از بخش نفت جلو بزند؛ این پتانسیل واقعا وجود دارد در صورتی که قوانین دست و پاگیر و این ناهماهنگی‌ها و حمایت‌ها عملیاتی شوند و برنامه‌ای برای زنجیره‌های ایجاد ارزش به وجود بیاید بخش معدن را نجات می‌دهد.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: باید در حوزه معدن عملیاتی فکر کنیم. اگر بخواهیم جلوی خام فروشی را بگیریم و آن را محقق کنیم، زیرساخت‌هایی برای معدن و صنایع معدنی  و برای حلقه‌های بعدی لازم است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای برون رفت از مشکلات سرمایه گذاری‌های کلانی لازم است که بخش خصوصی نمی‌تواند اینکار را انجام دهد. این سرمایه گذاری باید از طریق دولت و مشوق‌هایی که دولت برای ایجاد این زیرساخت ها می‌دهد، انجام شود. در این صورت ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که زنجیره‌های ارزش افزوده‌ای که در بخش معدن است حلقه به حلقه تکمیل می‌شود.

مهمترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.