جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تبلیغات

پ
  • شناسه : 4372
  • 19 اردیبهشت 1401 - 16:53
  • ۰ دیدگاه

راه و بیراهه بومی‌‌‌سازی در صنعت ماشین‌‌‌آلات

راه و بیراهه بومی‌‌‌سازی در صنعت ماشین‌‌‌آلات
راه و بیراهه بومی‌‌‌سازی در صنعت ماشین‌‌‌آلات
سیر رشد بسیاری از کشورها برای تبدیل شدن به کشورهای صنعتی توسعه‌یافته، همواره از مسیر صنعت، ساخت و تولید می‌‌‌گذرد. به همین دلیل عمده کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی، تلاش می‌کنند صنایع داخلی را با اتکا به تکنولوژی و فناوری ساخت تقویت کنند.

به گزارش کانی مگ،سیر رشد بسیاری از کشورها برای تبدیل شدن به کشورهای صنعتی توسعه‌یافته، همواره از مسیر صنعت، ساخت و تولید می‌‌‌گذرد. به همین دلیل عمده کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی، تلاش می‌کنند صنایع داخلی را با اتکا به تکنولوژی و فناوری ساخت تقویت کنند.

در همین راستا در ایران هم در سال‌های پس از انقلاب، سیاست‌‌‌های متعددی برای حمایت از صنایع داخلی و تقویت آنها در پیش گرفته شد که بررسی میزان اثربخشی آنها در این مقاله نمی‌‌‌گنجد. با این حال، باید پذیرفت که انتقال تکنولوژی، توسعه ساخت ماشین‌آلات صنعتی و افزایش عمق ساخت داخل جزو مهم‌ترین روش‌ها برای توسعه صنعتی هر کشوری محسوب می‌شود. از این رو، باید پذیرفت که دسترسی ما به تکنولوژی ساخت ماشین‌‌‌آلات، مسیر همواری برای دستیابی به کل تکنولوژی صنعت است و می‌‌‌تواند وابستگی صنایع کشور را برای ارتقا و به‌‌‌روزرسانی این تجهیزات و ماشین‌‌‌آلات به خارجی‌‌‌ها از بین ببرد. ضمن اینکه نتایج حاصل از این اقدام هزینه‌‌‌های کلی تولید را نیز کاهش داده و قدرت رقابت صنایع داخلی را به‌ویژه در بازارهای بین‌المللی افزایش می‌دهد. به‌‌‌رغم همه امتیازاتی که بومی‌‌‌سازی ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات صنعتی برای صنایع و اقتصاد کشور در پی خواهد داشت، نباید این مساله را از نظر دور داشت که ناگزیر کردن صنایع موفق داخلی به جایگزین کردن تولیدات شرکت‌های تازه‌‌‌کار و کم‌‌‌سابقه به جای ماشین‌‌‌آلات خارجی باکیفیت می‌‌‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به این صنایع وارد کند و حتی دست آنها را در رقابت با رقبای خارجی‌شان از پشت ببندد و پای پیشرفت و توسعه آن را لنگ کند.

با توجه به اینکه این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته، معاونت فناوری ریاست‌جمهوری به دنبال ساخت داخل ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات برخی از صنایع بزرگ و موفق داخلی است. این رویکرد می‌‌‌تواند زمینه توسعه صنعتی را برای کشور فراهم کند؛ اما اینکه صنایعی را که به علت موفقیت به دنبال توسعه هستند، ناگزیر به همکاری با شرکت‌هایی کم‌سابقه کنیم که مشخص نیست سطح کمی و کیفی خروجی ماشین‌‌‌آلاتی که می‌‌‌سازند در چه سطحی است، رویکرد اشتباهی است. فراموش نکنیم که نرخ تشکیل سرمایه در کشور ما منفی شده و به سرمایه‌گذاری صنعتی و ایجاد اشتغال نیاز اساسی داریم، ایجاد این نوع محدودیت‌ها با اهداف اقتصادی مورد نظر دولت در تناقض جدی بوده و می‌‌‌تواند به تهدید جدی برای دستیابی به توسعه صنعتی بدل شود.

بر این اساس، کلیدی‌ترین سوال این است که ایران چگونه می‌‌‌تواند با کمترین هزینه به تکنولوژی ساخت ماشین‌‌‌آلات صنعتی دست یابد؟ پاسخ این سوال پیچیدگی‌‌‌ها و الزامات بسیاری دارد؛ اما در نگاهی کلی باید گفت که اگر عزم جدی برای بومی‌‌‌سازی تکنولوژی ساخت ماشین‌‌‌آلات در کشور وجود دارد، مسیر درست آن بررسی دقیق و همه‌جانبه صنایع از نظر تکنولوژی ماشین‌آلات و فرآیند ساخت و شناسایی و اولویت‌بندی برخی از رشته‌‌‌های صنعتی با قابلیت بومی‌‌‌سازی تکنولوژیک است. این بررسی‌‌‌ها باید برای ما روشن کند که هریک از این صنایع طی دوره زمانی مشخص مثلا ده‌ساله، چه میزان ماشین‌آلات خریداری کرده و چه میزان سرمایه‌گذاری برای تامین ماشین‌‌‌آلات صنعتی آنها صرف شده است؟

در گام بعدی و پس از اولویت‌بندی رشته‌های صنعتی باید تامین‌کنندگان اصلی خارجی این صنایع شناسایی شوند و با آنها وارد مذاکره شویم. نکته اینجاست که عمده شرکت‌های اروپایی که سازنده ماشین‌آلات باکیفیت صنعتی هستند، قطعات و تجهیزات موردنیاز خود را به صورت پیمانی و با قیمت تمام‌شده کمتر در اروپای شرقی، ترکیه و خاور دور تولید می‌کنند و در نهایت تجهیزات را جمع‌آوری کرده و سیستم‌های کنترلی روی آن نصب می‌کنند و محصول نهایی با تضامین کمی و کیفی شرکت اصلی، به خط یا فرآیند تولید تبدیل می‌شود.

با توجه به این فرآیند، کاری که می‌تواند بومی‌سازی ماشین‌آلات صنعتی را در ایران تسهیل کند، مذاکره با شرکت‌های تامین‌کننده اصلی در رشته‌های اولویت‌دار است که میزان خرید سالانه از آنها رقم قابل‌توجهی است. بر این اساس و از مسیر مذاکره و تعامل می‌‌‌توان آنها را مجاب کرد که تجهیزات و قطعات موردنیاز خود را در ازای معافیت گمرکی محصول نهایی و البته انتقال تکنولوژی در ایران تولید کنند. در مقابل، رقبای آنها مشمول معافیت گمرکی نیستند و قاعدتا بازار ایران را به این شرکت‌ها واگذار می‌کنند.

در این معامله برد ـ برد، آنها قطعات و تجهیزات خود را با قیمتی ارزان‌تر در ایران تولید می‌کنند و دسترسی آسان‌تر، ارزان‌تر و کم‌رقیب‌تری به بازار بزرگ کشورمان خواهند داشت و در مقابل شرکت‌های ما نیز علاوه بر ایجاد رونق از مسیر ساخت قطعات و تجهیزات این شرکت‌ها، در قالب‌های کیفی و کمی شرکت‌های مطرح دنیا در زنجیره ارزش بین‌المللی قرار گرفته و به بازار نه‌چندان بزرگ ایران محدود نمی‌‌‌شوند و به‌تدریج به تکنولوژی ساخت آنها دست می‌یابند و صاحب فناوری می‌شوند. نکته بسیار مهم این است که در قالب این قراردادها گارانتی کمی و کیفی خط تولید مطابق با تامین‌کننده اصلی است و این شرکت نمی‌تواند از تضمین کیفیت، شانه خالی کند.

صنعت برق ایران نمونه‌ای از رویکرد صحیح و استراتژی موثر بومی‌‌‌سازی تکنولوژی‌‌‌های جهانی است. وزارت نیرو در دوران وزارت زنگنه، مشابه همین اقدام را در دستور کار قرار داد و به نتایج قابل‌توجه و موثری در توسعه صنعت برق کشور دست یافت. در آن زمان قراردادهایی با زیمنس، آلستوم و… بسته شد، پروژه‌های بزرگی به شرط انتقال تکنولوژی و ساخت بخشی از تجهیزات در ایران به این شرکت‌ها واگذار شد و در نهایت ساخت داخل تجهیزات صنعت برق قوام و توسعه قابل‌توجهی یافت.

از این رو در پیاده‌سازی سیاست ساخت داخل ماشین‌آلات صنعتی باید الزامات کلیدی، اولویت‌بندی صنایع بر اساس سطح فناوری و همچنین دیپلماسی اقتصادی را به شکل جدی در دستور کار قرار داد. این اقدام تنها با ایجاد تصویر شفاف و دقیق از سطح توانمندی صنایع مختلف کشور و در سایه مذاکره با تولیدکنندگان اصلی ماشین‌آلات این صنایع امکان‌پذیر خواهد بود و هر مسیر دیگری ممکن است مخاطرات جدی برای صنایع کشور ایجاد کند.

  • نویسنده : علیرضا کلاهی،رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران
  • منبع خبر : روزنامه دنیای اقتصاد

برچسب ها

معدنی‌ها در مضیقه ماشین‌آلات

گفت‌وگو با قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت معدنی‌ها در مضیقه ماشین‌آلات

استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا بدون حضور کارشناسان خارجی

ساخت، نصب و راه‌اندازی ماشین برداشت دروازه‌ای فولاد مباركه؛ استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا بدون حضور کارشناسان خارجی

محکومیت ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در واردات ماشین‌آلات مستهلک 13 مهر 1402

محکومیت ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در واردات ماشین‌آلات مستهلک

سازمان تعزیرات حکومتی یکی از شرکت‌های تجاری را به علت تخلف در واردات ماشین‌آلات راه‌سازی، به جریمه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی محکوم کرد.

معدنی‌ها در مضیقه ماشین‌آلات 07 شهریور 1402
گفت‌وگو با قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت

معدنی‌ها در مضیقه ماشین‌آلات

حوزه معدن و صنایع معدنی بخش مغفول مانده از نظر دولت است به‌طوری که در برنامه هفتم توسعه و برنامه‌های توسعه‌ای پیشین توجه ویژه‌ای به این حوزه نشده است.

استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا بدون حضور کارشناسان خارجی 08 مرداد 1402
ساخت، نصب و راه‌اندازی ماشین برداشت دروازه‌ای فولاد مباركه؛

استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا بدون حضور کارشناسان خارجی

با حضور مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران فولاد مبارکه، روز چهارشنبه چهارم مرداد ماه 1402، ماشین برداشت دروازه‌ای «Portal Reclaimer» در پارک صفر واحد انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی این شرکت با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

تبلیغات

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

صدور ۱۳ پروانه اکتشاف معادن کردستان 13 مهر 1402

صدور ۱۳ پروانه اکتشاف معادن کردستان

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در نیمه نخست سال جاری ۱۳ پروانه بهره برداری در حوزه معدن استان صادر شد و اینگونه تعداد پروانه های بهره برداری به ۳۶۱ فقره رسید.

رشد تولید تا ۲۲٫۹ میلیون تن 13 مهر 1402

رشد تولید تا ۲۲٫۹ میلیون تن

مجموع تولید گندله سنگ آهن شرکت های بزرگ طی پنج ماه امسال به مرز 23 میلیون تن رسید. این رقم 14درصد بیش از تولید مدت مشابه سال گذشته است.

محکومیت ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در واردات ماشین‌آلات مستهلک 13 مهر 1402

محکومیت ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در واردات ماشین‌آلات مستهلک

سازمان تعزیرات حکومتی یکی از شرکت‌های تجاری را به علت تخلف در واردات ماشین‌آلات راه‌سازی، به جریمه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی محکوم کرد.

عزم دولت سیزدهم برای توسعه سیستان و بلوچستان جزم شده است 13 مهر 1402
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

عزم دولت سیزدهم برای توسعه سیستان و بلوچستان جزم شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عزم دولت سیزدهم برای توسعه سیستان و بلوچستان با همراهی مردم جزم شده است، گفت: در این سفر سایر ظرفیت‌های معدنی منطقه جانجا و زیرساخت‌ها آن برای تشکیل صنایع پایین‌دست معدن بررسی و احصا خواهد شد.

معدن تیتانیوم کهنوج آماده افتتاح 10 مهر 1402

معدن تیتانیوم کهنوج آماده افتتاح

نخستین کارخانه فرآوری تیتانیوم در شهرستان کهنوج کرمان آماده افتتاح است.

معدن را دریابید 08 مرداد 1402
سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران:

معدن را دریابید

سرمایه‌گذاری نسبت مستقیمی با عامل ریسک دارد و هر حوزه‌ای که ریسک بیشتری دارد، سرمایه‌گذاری در آن کمتر اتفاق می‌افتد. بنابراین، سرمایه‌گذاری در زمینه کلیه فعالیت‌های مرتبط با تولید، امسال افت داشته و این موضوع نشان‌دهنده ریسک‌پذیری بالای بخش تولید در کشور و به مرحله خطرناکی رسیده است و در نتیجه، شرایط سخت معیشتی مردم را نیز به‌همراه خواهد داشت.

بی‌اعتنایی مس به تلاش سیاستگذاران چینی 03 مرداد 1402

بی‌اعتنایی مس به تلاش سیاستگذاران چینی

پس از یک‌دوره رشد قیمت ناشی از نگرانی در خصوص عرضه، بهای فلزات اساسی همچون مس و آلومینیوم وارد فاز نزولی شد.

اولویت‌های صمت برای بخش معدن 27 تیر 1402

اولویت‌های صمت برای بخش معدن

باتوجه به در اختیار داشتن ذخایر بسیاری از مواد معدنی، بخش معدن می‌تواند یکی از بخش‌های پیشران اقتصاد باشد که در توسعه صادرات غیرنفتی نیز به‌عنوان بازیگر اصلی نقش‌آفرینی کند، بااین‌حال عدم‌توجه به بخش معدن در سال‌های گذشته باعث شد تا این بخش از دیگر کشورهای معدنی جهان به‌ویژه در حلقه ابتدایی یعنی اکتشافات عقب‌افتاده و حالا به‌دنبال جبران آن باشد. اما عباس علی‌آبادی، وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که افزایش بهره‌وری و پرهیز از خام‌فروشی مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در دوره جدید برای بخش معدن است. هرچند این نگاه می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب برای بخش معدن باشد اما فراموش نکنیم تحقق آن نیازمند بسترهایی است که باید از سوی وزارت صمت ایجاد شود. از سویی دیگر بخش‌خصوصی نیز با حمایت دولت می‌تواند یکی از بازیگران اصلی در تحقق این برنامه باشد.

عدم وجود قوانین منسجم؛ چالشی برای معدن‌کاری سبز 27 تیر 1402

عدم وجود قوانین منسجم؛ چالشی برای معدن‌کاری سبز

بهره‌برداری از معادن بدون درنظر گرفتن ابعاد مختلف آن، می‌تواند پیامدهای ناخواسته فراوانی را به‌دنبال داشته باشد. بخش معدن و صنایع معدنی در بسیاری از کشورها ازجمله مهم‌ترین مسیرها در رسیدن به توسعه‌پایدار بوده‌است. ایران نیز در سال‌های اخیر در تلاش است تا تمرکز بیشتری بر این بخش داشته و بتواند سهم بخش معدن و صنایع معدنی را در صادرات غیرنفتی افزایش دهد. این موضوع می‌تواند به تحقق شعار «معدن به‌جای نفت» نیز کمک کند هرچند که نباید این‌گونه برداشت کرد که معدن بتواند جایگزین کامل نفت شود، بلکه درآمدهای خود را به موازات این بخش افزایش می‌دهد.

فلزات ایران در بازارهای جهانی کم‏‏‌رونق شد 24 تیر 1402

فلزات ایران در بازارهای جهانی کم‏‏‌رونق شد

واردات دلاری ایران در سال گذشته به مراتب هزینه‌‌‌برتر از صادرات بوده است؛ اتفاقی که می‌‌‌تواند صرفه اقتصادی تجارت ایران را زیر سوال ببرد. با این حال تفکیک بخش‌‌‌های مختلف صادراتی در سال گذشته نشان می‌‌‌دهد که قیمت دلاری صادرات فلزات کشور افت چشمگیری داشته و در مقابل، قیمت‌‌‌های بخش حیوانات و محصولات حیوانی رشد قابل ملاحظه‌‌‌ای پیدا کرده است.