فرصت تاریخی بورس کالا برای صنایع معدنی
فرصت تاریخی بورس کالا برای صنایع معدنی
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بورس کالا می‌تواند در زمینه خرید و فروش محصولات و صنایع معدنی فرصت‌های ماندگاری را ایجاد کند.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با کانی مگ، بر لزوم حضور صنایع معدنی و محصولات معدنی در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت:در دوره‌هایی که ساخت و ساز مسکن اوج می‌گیرد، محصولات فولادی و سیمان دچار نوسان جدی می‌شود، به همین دلیل فضا برای عده‌ای رانت‌جو مهیاست تا از ظریق انبار محصولات در دوره‌های کمبود،آنها را به قیمت‌های بسیار بالایی بفروشند.بورس کالا یکی از بازارهایی است می‌توان خرید و فروش محصولات معدنی را تنها به آن اختصاص داد.

وی افزود: سال‌هاست صحبت از مبارزه با فساد و کوتاهی دست دلالان از صنعت و تولید کشور می‌شود، برای این کار نیاز به وجود یک بازار شفاف و قابل نظارت است. بدون شک بورس کالا با داشتن این ویژگی‌ها می‌تواند محل مناسبی برای خرید و فروش محصولات و تولیدی‌های صنایع معدنی کشور باشد.

صفاری ادامه داد: همچنین بورس کالا می‌تواند بخشی از شرایط توسعه ابزارهای مالی صنایع معدنی را هم تسهیل کند. خوشبختانه در بورس کالا، مسیر برای توسعه ابزارهای مالی و تنوع کالاهای مورد معامله فراهم شده است که در این راه مهم، مجلس، دولت، صنایع و شورای عالی بورس با یکدیگر باید تعامل و همفکری جدی داشته باشند. حرکت در این مسیر نیاز به برنامه‌ای مدون و قابل اتکاء دارد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که در زنجیره تولید و مصرف کالاها و مواد اولیه به خصوص در بخش صنایع معدنی چالش‌های جدی وجود دارد. با ایجاد توازن تولید و تخصیص بهینه منابع، در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌ بازار سرمایه با تاکید بر بورس کالا، قاعده و نظام بازار مورد پذیرش تمامی فعالان حوزه صنعت و مخاطبان آن قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا شرایط مولدسازی برای صنایع معدنی دارد و همین موضوع می‌تواند یک فرصت استثنایی و تاریخی ایجاد کند، اظهار داشت: هرچه میزان فعالیت صنایع معدنی در بورس کالا بیشتر باشد سهم شفافیت هم در این صنعت بالا می‌رود. اصل توسعه و مولدسازی صنایع بودن شفافیت است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قانون بازار سرمایه باید باتوجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف اقتصادی و حتی سیاسی و بین‌المللی کشور به روزرسانی شود، عنوان کرد: تشکیل کمیته‌های تخصصی در خانه ملت، همفکری نمایندگان با کارشناسان صاحب فکر بازار سرمایه، ارتباط قوی میان شورای عالی بورس و دولت و مجلس می‌تواند زمینه‌های رشد بازار سرمایه و صنعت را فراهم کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در آذرماه ۱۴۰۰ تصمیم دولت بر این شد تا فولاد را از طریق عرضه تلفیقی در بورس کالا ارایه کند.محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌ رو هستند، مقرر شده عرضه ‌کننده عمده نسبت به تامین کسری بازار از منابع خارجی اقدام کند و در بازار از طریق بورس کالا به‌ صورت عرضه‌های تلفیقی عرضه کند و این اقدام تا زمانی که نیاز بازار به‌ طور کامل تامین شود و کسری در بازار نباشد، ادامه پیدا می‌کند. وجود بورس کالا چنین موقعیت مناسبی را برای صنایع معدنی ایجاد می‌کند.