حوزه معدن به تسهیلات و روش‌های نوین تامین مالی نیاز دارد
حوزه معدن به تسهیلات و روش‌های نوین تامین مالی نیاز دارد
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که نبود تسهیلات و حمایت‌های مالی کافی در حوزه معدن منجر به افزایش مشکلات و مانع پیشرفت این صنعت مهم کشورمان شده است.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت جام در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که کار در حوزه معدن، توسط افراد غیرمتخصص دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر افرادی که هیچ اطلاعات و شناختی از فضای معدن ندارند و صرفاً به خاطر اینکه ممکن است،حوزه معدن برای آن‌ها درآمدزا باشد، وارد فعالیت معدن‌کاری شده‌اند.

وی افزود: کار در حوزه معدن، بسیار تخصصی است. اگر بدون مطالعه پهنه معدنی و داشتن اطلاعاتی از ذخایر احتمالی معدن و اینکه معدن چقدر می‌تواند ارزش داشته باشد، اقدام به سرمایه‌گذاری شود، حتماً پیشبرد اهداف محقق نخواهد شد.

نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، شرکت‌های ثبت شده تخصصی در حوزه معدن وجود دارند که اگر معدن‌دار بخواهد به کار ورود پیدا کند به سراغ آن‌ها می‌رود تا اطلاعات علمی و پژوهشی معدن موردنظر را دریافت کند.توجه به علم روز،استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و تکنولوژ‌ی‌ها و نوآوری در معادن به یک اصل تبدیل شده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات معدن‌داران این است که یا تسهیلات در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و  یا تسهیلاتی که دریافت می‌کنند، کافی نیست، اظهار داشت: از سوی دیگر، بانک‌ها وام را با بهره بالا ارائه می‌کنند در حالی که جا دارد، بانک‌ها در این سرمایه‌گذاری‌ها شریک شوند. گاهی شرایط گرفتن وام به قدری سخت است که معدن‌دار نمی‌تواند وثیقه لازم را در زمان مشخص، ارائه کند.معادن هم به عنوان وثیقه مقبول بانک‌ها نیستند.

رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار داشت: خرید ماشین‌آلات معدنی، چندین میلیارد سرمایه نیاز دارد و از آن‌جایی که واردات این ماشین‌آلات هم سخت است، معدن‌دار در تنگنای کاری سختی قرار گرفته است و با وام‌های ناچیزی هم که دریافت می‌کند، گاهی در همان ابتدای راه، ورشکست می‌شود.

وی تصریح کرد: حمایت مالی و ارایه تسهیلات نیاز جدی حوزه معدن است. همچنین باید برنامه ریزی‌های لازم برای روش‌های تامین مالی جدید در معادن صورت گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی یادآور شد: چالش دیگر حوزه معدن این است که عده‌ای پروانه بهره‌برداری دارند، اما به دلیل نداشتن امکان مالی، کار را شروع نمی‌کنند و یا در این بین، برخی سوءاستفاده‌گر هستند و دنبال این هستند که بدون سرمایه‌گذاری، ارزش معدن بالا برود تا بفروشند.

وی با اشاره به اینکه مقررات اداری در ایران دست و پا گیردار است، گفت: ثبت معدن، روند مسیر اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری مواد معدنی نیاز به مجوزهایی دارد که با بوروکراسی پیچیده مملکت، کار در دست‌انداز افتاده است.

نماینده تربت جام افزود: گاهی افراد به وزارت صمت و اداره‌های تابعه مراجعه می‌کنند تا اقدامات اولیه را برای معدن و محدوده معدنی انجام بدهند، اما با پاسخ‌هایی مثل این که پهنه معدنی ثبت شده یا اساساً وجود ندارد، مواجه می‌شوند. بعد در ادامه، افراد فعال در آن مجموعه‌ها، خود به دنبال ثبت همان جاها می‌روند. از این‌رو، اطلاعات در این باره باید شفاف و به عموم مردم ارائه شود.

رحیمی‌جهان‌آبادی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، یک ضرورت است. همه بخش‌های معدنی از جمله، اکتشاف، استخراج و فرآوری نیاز به سرمایه‌گذاری جدی دارند. اگر سرمایه‌گذاری‌ها واقعی و اصولی باشد، می‌توان با فرآوری مواد معدنی، جلوی خام فروشی را گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به باور من، باید بین مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان و موسسات مالی یک پیوندی برقرار شود. معدن‌دار به عنوان سرمایه‌گذار، اگر این پیوند و کار تیمی را ببیند، با فراغ بال و امید بیشتر وارد این عرصه می‌شود.