حل مشکلات صادراتی مواد و محصولات معدنی مُهری بر پایان خام‌ فروشی است
حل مشکلات صادراتی مواد و محصولات معدنی مُهری بر پایان خام‌ فروشی است
رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان، معتقد است که مشکلات صادرات محصولات و مواد معدنی حل نشدنی نیست و رشد پایانه‌های مرزی، استفاده از روش‌های جدید تامین مالی و ارتباط با کشورهای همسایه می‌تواند بخشی از چالش‌های صادراتی محصولات معدنی را کاهش دهد.

به گزارش کانی مگ، سید عبدالوهاب سهل آبادی رییس خانه صنعت و معدن اصفهان،گفت: یکی از مهمترین مولفه‌های تحقق اسناد بالادستی کشور دست یابی به صادرات غیر نفتی است. محصولات معدنی و مواد معدنی می‌توانند مهمترین گروه‌های صادراتی برای کشور باشند که علاوه بر حضور در بازارهای جهانی منجر به توسعه اقتصادی شوند.

وی  افزود: در سال ۱۴۰۰ تمرکز ویژه‌ای بر روی صادرات محصولات و  مواد معدنی قرار گرفته است.با این حال انتظار می‌رود مواد و محصولات معدنی کشورمان سهم بیشتری از بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشند.

سهل آبادی با اشاره به اینکه برای رشد صادرات محصولات و مواد معدنی به پایانه‌های مرزی بیشتری نیاز است، گفت:پدیده غیراقتصادی خام فروشی در کشوری مانند ایران که نیاز اساسی به اشتغال‌زایی دارد باعث شده که معدن‌داران و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی تنها به‌زحمت برداشت اکتفا کرده و استخراج معادن گران‌بهای کشور بدون فرآوری خاص را نادیده گرفته و تنها با برش‌های معمولی و به‌صورت خام زمینه عرضه محصولات این صنعت به نام کشورهای دیگر در بازارهای جهانی را فراهم کنند و شش برابر ارزش افزوده و اشتغال‌زایی این حوزه دودستی تقدیم رقبای خارجی شود.

وی با تاکید بر اینکه، ایجاد پایانه‌های صادراتی در شهرهای مختلفی که حجم تولید محصولات معدنی در آنها بالا است، می‌تواند منجر به رونق صادراتی محصولات و مواد معدنی شود، گفت:عوامل و موانع ناشی از تحریم ناعادلانه علیه کشورمان از جمله مشکلات بانکی، حمل و نقل، دسترسی به مواداولیه و ملزومات و تجهیزات باعث ایجاد مشکل در زمینه صادرات مواد معدنی شده است.

وی با بیان اینکه، صادرات مواد معدنی و محصولات معدنی در کشور می‌تواند عاملی برای تکیه کمتر اقتصاد به درآمدهای نفتی باشد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه تحریم‌های بین‌المللی باعث کاهش چشمگیر صادرات  و فروش نفت شده است. می‌توان از ظرفیت‌های مواد معدنی و محصولات معدنی در بازارهای جهانی استفاده کرد.با این تفاسیر مشکلات و چالش‌های جدی در زمینه صادرات این محصولات وجود دارد.

وی در ادامه گفت: کشورهای منطقه ارواسیا فرصت مناسبی برای کشور ایجاد کرد تا صادرات به این کشورها افزایش یابد. باید مسیر دستیابی به استاندارد‌ها و گواهینامه‌های مورد نیاز این کشورها، تربیت رایزن‌های اقتصادی مطلع و آگاه به بازارهای این کشورها هموار شود تا تراز تجاری با کشورهای مذکور منفی نباشد.

وی بیان داشت: تحریم‌ها بیشترین اثر را بر تجارت خارجی با اتحادیه اروپا عمدتا از منظر در دسترس نبودن مسیر‌های انتقال ارز گذاشته است. آن هم به دلیل آنکه شرکت‌های اروپایی با هر گونه مراوده تجاری با ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گرفتند، دور زدن تحریم ها را دشوار کرده است.در نتیجه می‌توانیم از ظرفیت‌های همکاری با کشورهای همسایه بهره بیشتری ببریم.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان ، با تاکید بر اینکه، صادرات مواد معدنی و محصولات معدنی نیاز به احیا و بازیابی در برنامه‌های دولتی و حتی بخش خصوصی دارد، اظهار داشت: نهادهای مالی کشور به دلیل تحریم‌ها با مشکل جا به جایی پول همراه هستند. برای این موضوع هم باید علاوه بر تغییر در سیستم‌های قدیمی و استفاده از روش‌های نوین و فناورانه به سمت تقویت نهادهای مالی حرکت کرد.روش‌هایی مانند تامین مالی از طریق بسترهای بلاکچین که توسط دانشمندان داخلی پلتفرم‌های آنها قابل راه‌اندازی است، می‌تواند بخشی از چالش‌های صادراتی مواد و محصولات معدنی را برطرف کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید در گام اول برای برون رفت از چالش‌های صادرات مواد معدنی و محصولات یک سازوکار اجرایی و هدفمند در جهت عملی‌شدن واقعی پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تدوین شود. هچنین می‌توان باتنظیم برنامه‌های غیرکلاسیک و نوآورانه مالی و غیرمالی برای حل معضلات ناشی از تحریم مرتبط با امر صادرات در همه ابعاد متناسب با شرایط و نوع بحران‌های پیش‌رو به سمت توسعه صادرات حرکت کرد.

 

  • نویسنده : جعفرگودرزی