صنعت و دانشگاه در مسیری جدا از هم فعالیت می‌کنند
صنعت و دانشگاه در مسیری جدا از هم فعالیت می‌کنند
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، معتقد است: شرکت‌های خصوصی می‌توانند اقدام به اکتشاف کنند و پیشرو باشند، به شرط آنکه دولت در این فرآیند هیچ نقشی نداشته باشد و فقط به اکتشافات بنیادی بپردازد، یعنی جدا از اینکه در محدوده‌های اکتشافی حمایت نکند، مانع انجام فعالیت‌ها در محدوده‌های خصوصی اکتشاف هم نشود.

منصور قربانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفتگو با کانی مگ گفت: چندین دهه است که موضوع روابط میان دانشگاه و صنعت مطرح است و تلاش می‌­شود تعامل میان این دو بهبود یابد ولی در حقیقت سال‌هاست که راه و روش این دو از هم جدا شده است. صنعت برای انجام پروژه‌ای تحقیقاتی خود از دانشگاه کمک نمی‌­گیرد و دانشگاه هم برای افزایش کیفیت آموزش خود از صنعت مشورت نمی­‌گیرد؛ گرچه این موضوع در همه­ مواقع صحت ندارد ولی می‌­توان گفت ۸۰ درصد روابط میان این دو را شامل می­‌شود.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایلی جدایی میان دانشجوبان فارق­التحصیل با محیط صنعت این است که این دانشجویان، بعد از گذراندن دوره کارشناسی وارد مقطع ارشد و بعد از آن بلافاصله وارد مقطع دکتری می­‌شوند و در همان دانشگاه شروع به تدریس می­‌کنند. بهتر است دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی به ویژه بین مقطع ارشد و دکتری وارد محیط کار و صنعت شوند و بعد به ادامه تحصیل بپردازند و اعضای هیئت علمی به خصوص در دوره استادیاری حداقل یکسال مأمور به خدمت در صنعت و واحدهای اجرایی شوند.

قربانی با انتقاد به آشنا نبودن دانشجویان فارغ‌التحصیل، با محیط کار، اظهار کرد: صنعت در مسیری جدا و دانشگاه هم بدون توجه به اهداف صنعت، به تدریس علوم می‌­پردازد؛ به طور مثال دانشجویان ارشد و دکتری که با محیط بازار کار آشنایی ندارند، با ساده­‌ترین مسائل معدنی همانند ثبت یک محدوده معدنی، قانون معادن، آئین نامه­‌های اجرایی، نظام مهندسی و… اطلاعاتی ندارند. مثلاً در تمام واحدهای درسی از کارشناسی تا دکتری برای دانشجویان زمین‌شناسی و معدن یک واحد درسی درباره قانون معدن‌کاری، آیین‌نامه معادن و نظام مهندسی معدن وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به روابط نزدیک میان صنعت و دانشگاه، عنوان کرد: افرادی که در صنعت مشغول به کار هستند، همه ازفارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و دانشجوبان بعد از فارغ‌التحصیل شدن به دنبال کار در صنعت هستند؛ در اصل میان این دو محیط فاصله­‌ای وجود ندارد و نباید صنعتگران با محیط دانشگاه بیگانه باشند. این دو به هم نیاز دارند و به هم وابسته هستند.

دانشگاه باید علومی را تدریس کند که مورد نیاز صنعت است

وی ادامه داد: امروزه تعامل خوبی میان دانشگاه و صنعت برقرار نیست، زیرا برخی دروسی که در دانشگاه تدریس می‌­شود مورد نیاز صنعت نیست. سازمان­‌های اجرایی معدن و وزارت علوم باید در این راستا تعامل و همفکری داشته باشند و باهم به توافق برسند و نوع درس‌های تدریسی را اصلاح کنند. دروس باید برحسب نیاز صنعت تعریف شوند و دانشگاه باید به فکر آموزش آن دسته از علومی باشد که مورد نیاز صنعت است و در حقیقت رشد تولید ملی و نیاز کشور مورد نظر ‌باشد.

قربانی اظهار کرد: برنامه­ریزی برای رفع نیاز صنعت از مهمترین عوامل جدایی میان این دو است و در حالی که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکنون برای آن هیچ اقدامی نشده است؛ تنها گفته می‌­شود چرا میان صنعت و دانشگاه فاصله وجود دارد و چرا از تعامل ضعیفی برخوردارند!

صنعت باید بودجه بدهد و دانشگاه هم باید پاسخگوی نیاز صنعت باشد

وی افزود: میان اغلب سازمان‌های اجرایی با مراکزی دانشگاهی، مانند وزارت علوم ارتباطی ضیف وجود دارد. زمانی که صنعت برای انجام پروژه­ای به دانشگاه بودجه پرداخت می­‌کند، حق دارد که از فرآیند انجام آن پروژه مطلع باشد و بداند که در نهایت نیازش برطرف می‌­شود.

قربانی گفت: زمانی که صنعت بودجه‌­ای را برای انجام پروژه به دانشگاه اختصاص می­‌دهد، این حق را دارد که در رابطه با هزینه­‌ای که پرداخت کرده است سؤال بپرسد و بداند آیا این مطالعات، نیازش را برطرف می‌­کند یا خیر؛ دانشگاه هم باید در مقابل دریافت این هزینه، بررسی کند که آیا نیاز صنعت برطرف خواهد شد و آیا دانشگاه به مقاصد پژوهشی خود عمل کرده است یا خیر.

وی افزود: این مسائل سبب به وجود آمدن ناهماهنگی­‌ها میان صنعت و دانشگاه می­‌شوند و به اعتقاد من تا زمانی که این ناهماهنگی­‌ها برطرف نشوند، پیش­‌بینی می­‌شود تا دهه­ آینده نیز تعامل میان دانشگاه و صنعت به همین شیوه خواهد ماند.

اغلب معادن اکتشاف شده متعلق به دوره‌های گذشته هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با برشمردن ضعف کشورمان در اکتشاف معادن، عنوان کرد: در حقیقت اغلب معادن بزرگ آهن، سرب و روی، طلا و حتی مس و غیرفلزی‌ها که در حال حاظر در حال بهره‌­برداری هستند، جزئی از میراث قدیمی و عملیاتی شدادی در گذشته هستند.

وی ادامه داد: تاکنون  شرکت­‌های خصوصی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (ایمیدرو) در کشف مس موفق بوده‌­اند و چند کانسار در استان سیستان و بلوجستان و خراسان جنوبی پیدا شده است؛ اما به طور کلی محل پیدایش تمامی این معادنی که در حال حاضر وجود دارند را می‌­توان از دوران­ هخامنشی تا کنون پیگیری کرد؛ این معادن در دوران­ گذشته به بهره‌­برداری رسیده­‌اند و برای مدتی غیر فعال و مجداداً فعال شده‌­اند.

قربانی افزود: ارث پدری ما در حال تمام شدن است و امروزه نیاز به اکتشاف بیشتری داریم، اکتشافی که سطحی نباشد و در عمق­‌های بیشتری به استخراج ماده معدنی بپردازد. در حال حاظر معدن بزرگی برای آهن و منگنز، حتی سرب و روی نداریم و همه­ معادن بزرگ ما متعلق به زمان­‌های گذشته و دهه پنجاه خورشیدی هستند.

وی با بیان اینکه نباید اقدام به اکتشاف عمیق، صرفاً با حفاری و ایجاد حفره در زمین خلاصه شود، تصریح کرد: ابتدا باید ویژگی­‌های حاکم در تشکیل یک کانسار را خوب بدانیم و موقعیت زمین‌­شناسی ایران را در رابطه با آن کانسار، در نظر بگیریم و نواحی کانی‌سازی را پیش‌­بینی کنیم، سپس اقدام به فعالیت­‌های اکتشافی شود. در حقیقت باید به متالوژنی هر ماده معدنی و زمین‌شناسی ایران آشنا باشیم.

تجهیزات داریم ولی قدیمی هستند و نیاز به بازسازی دارند

وی تأکید کرد: بهره‌­برداری معادن نیازی به تجهیزات خاصی ندارد و با تعمیر و نوسازی دستگاه‌­ها می‌­توان عملیات را بهبود بخشید. دستگاه‌­ها و ماشین‌آلاتی که هم­اکنون در معادن کشورمان در حال استفاده هستند، در همه جای دنیا استفاده می‌­شوند؛ برخی تجهیزات ما کند و قدیمی هستند، فقط نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

وی با اشاره به ضعف در مدیریت و اقدامات کارشناسی نشده در پروژه­‌های معدنی، اظهار کرد: ضعف مدیریت متمرکز در اکتشاف و ماشین‌آلات قدیمی و ناتوانی در مدیریت پروژه‌­های معدنی، سبب کند شدن عملیات معدنی کشورمان نسبت به نرمال جهانی شده است.

وی افزود: در ایران معمولاً پروژه‌­های معدنی، پروژه‌­های کوچکی هستند. پروژه‌­های بزرگ باعث رشد مدیریت و کارشناسان کاربلد می‌­شوند. ابزار آلات و ماشین آلات استخراج باید متناسب با ذخیره و توان معدن و فاصله­ آن­ها تا فراوری یا محل فروش در نظر گرفته شود.

قربانی درپاسخ به این سوال که چه بخش­‌هایی در کشف منابع معدنی باید پیش­رو باشد، گفت: شرکت­‌های خصوصی می­‌توانند وارد این معقوله شوند و شروع به اقدامات اکتشاف کنند، به شرط آنکه دولت موانع و بروکراسی را کم کند و خارج از این‌ در این فرآیند هیج نقشی نداشته باشد، یعنی جدا از اینکه حمایت نکند، مانع انجام فعالیت­‌های آنها هم نشود.

وی با اشاره به اهمیت عملیات حفاری، خاطرنشان کرد: ابتدا باید مطالعات زمین­‌شناسی به طور کامل انجام شود و با نزدیک شدن به واقعیت، اقدام به حفاری کرد. در هنگام مطالعات و برای آزمایش­‌ها، گاهی نیاز به حفاری­‌های بیشتری است. در حقیقت برای کشف ذخایر معدنی به ویژه در اعماق، نباید خساست به خرج داد.

این استاد دانشگاهی ادامه داد: تعداد کارشناس­‌های حفاری با تجربه کم است اما دستگاه‌­های حفاری در ایران، مانند سایر نقاط دنیا گران هستند و همانند سایر کالاها، تورم به دستگاه‌­های پیشرفته حفاری نیز تأثیر گذاشته است. باید در کشورمان دستگاه‌­ها و ماشین آلات بهره‌­برداری، متناسب با قیمت­‌های روز دنیا باشند و از قیمت­‌های جهانی بالاتر نباشند؛ واردات ماشین آلات و تجهیزات حقوق گمرکی نداشته باشد و نگاهی به کارخانه‌های ماشین‌سازی که زیر نظر دارد بیاندازد، تعدادی از آنها ماشین برای پروژه‌های عمرانی و معدن تولید می‌کنند.

بیشترین ظلم درحق معادن کوچک و متوسط مقیاس شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با تأکید بر اهمیت معادن کوچک و متوسط مقیاس، عنوان کرد: این معادن شناخته شده هستند و مانند سایر معادن بزرگ، جزئی از ارث پدری منابع معدنی موجود محسوب می­‌شوند. تعدادی معدن کوچک مقیاس تا متوسط در اغلب استان‌ها شناخته شده­ است. زمانی که تجهیزات بهر‌ه‌­برداری نسبت به امروز پیشرفته نبودند، عملیات این معادن متوقف شد؛ به طور مثال، هنگام بهره‌­برداری این معادن هنگامی که به سطح آب سفره­‌های زیرزمینی برخورد می‌­کردند، عملیات متوقف می­‌شد. اغلب این معادن اگر بازسازی شوند می‌توانند به یک معدن متوسط تبدیل شوند.

وی یاد آور شد: اگر بگوییم در حق معادن ظلم شده است، بیشترین ظلم درحق معادن کوچک و متوسط مقیاس شده است؛ به این دلیل به آنها کوچک مقیاس می­‌گوییم زیرا تاکنون تحقیقات جامع و کلی برای آنها انجام نشده است؛ اگر روی آنها به خوبی کار شود، ممکن است به معدن بزرگی تبدیل شوند. معمولا عملیات اکتشاف در معادن کوچک، نیمه تمام مانده است و باید اکتشاف تفصیلی و نیمه تفصیلی در آنها را به پایان رساند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: طرح تهیه و تولید برای معادن کوچک و متوسط مقیاس، به نظر بنده طرح موفقی بود که فکر می­کنم در دو سه ماه اخیر متوقف شده است؛ به هر حال این طرح نسب به اقدامات اکتشافی انجام شده در گذشته، موفق بوده است و می‌­تواند به بهره­‌برداری بهتر این معادن کمک کند و این طرح می‌تواند در مرحله بعد به نیازهای اکتشافی و طرح اکتشاف این معادن بپردازد.

  • نویسنده : عاطفه عبدالهی